گروه بورس- مهتاب رحمتعلی: معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازارهای بورس از نهایی شدن مقررات پیشنهادی معاملات قراردادهای آتی سهام در دو روز آینده خبر داد. به گزارش خبرنگار ما، علی سنگینیان در جلسه ماهانه کانون کارگزاران گفت: در حدود ۶ ماه پیش، مقررات پیشنهادی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد و قرار است طی دو روز آینده این مقررات نهایی شود.

وی در این جلسه به تشکیل کارگروه راه‌اندازی بازار معاملات قرارداد آتی اشاره کرد و افزود: بحث راه‌اندازی ابزار مشتقه که از سال ۷۸ در بورس مطرح شد، پس از اخذ مجوزهای فقهی، مجوز شورای بورس و مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار در اواخر سال گذشته راه‌اندازی شد.

سنگینیان در ادامه با تاکید بر اینکه در دنیا بورس‌ها وارد این کار نمی‌شوند، تصریح کرد: پس از بررسی لازم در نهایت به دو راهکار کوتاه و بلندمدت دست یافتیم که به تصویب هیات‌مدیره رسید.

به گفته وی در راهکار کوتاه‌مدت، تاکید بر پتانسیل و نرم‌افزارهای داخلی بود. از همین رو سامانه معاملاتی بورس کالا، مورد توجه قرار‌گرفت. وی تصریح کرد: این سامانه دارای دو مزیت در دسترس بودن و بهره‌گیری از دانش داخلی بود، اما در مقابل معایبی مانند عدم انطباق کامل با نیازها به ویژه در بخش پس از معاملات و عدم هماهنگی با نیازهای بورس تهران داشت.

سنگینیان ابراز داشت: اما به هر حال سامانه بورس کالا، تا حدی پاسخگوی نیازها بود و از همین رو نرم‌افزار بورس کالا از این شرکت خریداری شد اما بر اساس ساختار کارگزاری، بومی‌سازی شد.

معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار تصریح کرد: زمان راه‌اندازی نرم‌افزار معاملات فیوچرز در این رویکرد یک ماه در نظر‌گرفته شده است که کل فرآیند توسط بورس انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای کار، دسترسی تنها از تالار حافظ امکان‌پذیر خواهد بود، گفت: پس از بررسی مشکلات ابتدای کار و رفع آنها، پس از گذشت یک ماه، دسترسی از سایر نقاط آغاز خواهد شد.

سنگینیان از آماده شدن بخش فنی نرم‌افزار تا پایان اردیبهشت ماه خبر داد و افزود: در حوزه ارتباطات پروژه با بانک پایاپای‌کننده که بانک سامان است، وارد مذاکره شدیم، البته در نظر داریم تا در آینده با سایر بانک‌ها نیز مذاکره کنیم.

وی گفت: در حال حاضر ۲۳ کارگزار دارای مجوز معاملات قرارداد آتی هستند.

سنگینیان در ادامه از تهیه زیرساخت، تحول و پیاده‌سازی نرم‌افزارها، بومی‌سازی و افزودن قابلیت‌ها، عقد قرارداد با بانک، آموزش سرمایه‌گذاران و آموزش کارگزاران و کاربران داخلی خبر داد و اظهار داشت: الزامات مورد نیاز دفاتر کارگزاری بررسی شد که با توجه به شباهت زیاد با الزامات معاملات سهام، نیازی به تغییرات عمده وجود ندارد.

سنگینیان با اشاره به ضرورت وجود راهکار بلندمدت تصریح کرد: راهکار بلندمدت حداکثر یکسال در نظر‌گرفته شده است که خرید نرم‌افزار خارجی در این دوره دیده شد. به علاوه خرید RFP، برگزاری مناقصه خرید، استقرار و بومی‌سازی و آموزش و بهره‌برداری در این بخش قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ساعات انجام معاملات قرارداد آتی همان ساعات معاملات نقدی است، تصریح کرد: قیمت بازار در این معاملات، قیمت تسویه پایانی خواهد بود.

معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار افزود: مشتریان کارگزاری برای ارائه دستور خرید در بازار آتی، در نخستین گام، قراردادی را با کارگزار امضا می‌کنند و در آن حقوق هر دو طرف مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ گونه ریسکی بازار و کارگزار را تهدید نمی‌کند، خاطرنشان کرد: بر اساس الزام کمیته فقهی، باید تحویل فیزیکی هم انجام بگیرد، از همین رو مشتریان در هفته پایانی قرارداد مراجعه کرده و گواهی آمادگی تحویل را ارائه می‌دهند.

سنگینیان تاکید کرد: از همین رو معاملات کاغذی، نباید بیش از‌درصد سهام شناور شرکت باشد.

وی بیان داشت: بازار آتی در کشف قیمت به بازار نقدی کمک می‌کند، زیرا محدودیت در این بازار کمتر بوده و صف‌های خرید و فروش کمتری وجود دارد، بنابراین معاملات آزادانه‌تر انجام می‌شود.

معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار با اشاره به اینکه حجم مبنا در معاملات فیوچرز وجود ندارد، گفت: با توجه به آنکه معاملات بر مبنای معاملات نقدی انجام می‌شود، ‌درصد نوسان قیمت همانند بازار نقدی خواهد بود،‌ چراکه منبع اطلاعات یکسان است و نمی‌توان حد نوسان‌های متفاوت را در نظر‌گرفت.

دعوت از کارگزاران برای بازار بازاریابی فرابورس

در این جلسه همچنین مدیرعامل شرکت فرابورس از کارگزاران خواست تا برای ورود سرمایه‌گذاران به فرابورس بازاریابی انجام دهند.

مصطفی امیدقائمی با اشاره به حجم چشمگیر معاملات در فرابورس که در آینده صورت خواهد گرفت، گفت: مصطفی امیدقائمی خاطرنشان کرد: در بودجه امسال انتشار چهارهزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است، که اگر بتوان بازار دست دوم اوراق مشارکت را هم به فرابورس منتقل کرد، بازاری در حدود ۱۰‌هزار میلیارد تومان برای اوراق مشارکت تشکیل می‌شود که رقم بالایی است.

وی با اشاره به دشواری یافتن مشتری برای بازار فرابورس اضافه کرد: بر اساس جلسات کمیته عرضه، مقرر شد از میان ۴۸۰ شرکت، مزایده ۱۰۰شرکت در فرابورس انجام شود.

به گفته وی در نخستین گام، سهام هتل هما در تاریخ ۱۸ خردادماه در فرابورس عرضه می‌شود و با توجه به ارزش پایه ۵۰۰‌میلیارد‌تومانی این هتل، انتظار می‌رود تا حجم بالایی از مبادلات را به خود اختصاص دهد.

امیدقائمی افزود: امیدورایم که در زمینه ابزارهای مالی، اطلاعات لازم کسب شود و مشتری‌یابی لازم در این زمینه صورت بگیرد.

وی در پاسخ به یکی از کارگزاران مبنی بر تخصیص سهام لیزینگ ایرانیان در روز عرضه گفت: سقف تخصیص با هماهنگی سازمان بورس و بر اساس عملکرد شرکت بورس در عرضه‌های اولیه صورت‌گرفت، اما تلاش می‌شود تا در عرضه‌های بعدی شفاف‌تر عمل کنیم.

مدیرعامل شرکت فرابورس در خصوص چگونگی عرضه سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: بر اساس پیشنهادی که به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد، سهام این شرکت در بلوک‌های جداگانه عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: ابتدا سه بلوک جداگانه پنج‌درصدی، سپس یک بلوک ۳/۱درصدی عرضه خواهد شد. در این صورت یک بلوک ۹‌درصدی باقی می‌ماند و در صورت عدم خرید توسط فرابورس یا بورس کالا، این تعداد از سهام در بازار عرضه خواهد شد.

وی در پایان به کارگزاران توصیه کرد با توجه به آنکه تنها نهادهای مالی و بانک‌ها اجازه خرید سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی را دارند، پیش از خرید، هماهنگی‌های لازم را با سازمان بورس و اوراق بهادار انجام دهند.