فارس- تعداد شرکت‌های کارگزاری زیان‌ده از ۱۳ شرکت در سال ۸۷ به ۳۴ شرکت در سال ۸۸ بالغ شد.

«حسین خزلی خرازی»: دبیر کل کانون کارگزاران بورس با اشاره به مطلب فوق گفت: کاهش ۲/۳۳درصدی از سود خرید و فروش و نگهداری سهام در شرکت‌های کارگزاری باعث افزایش شرکت‌های کارگزاری زیان‌ده شده است. وی با اشاره به ارزیابی وضعیت مالی صنعت کارگزاری که از سوی بورس درباره ۶۲ شرکت کارگزاری صورت‌گرفته، افزود: در سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه سال ۸۸، درآمد عملیاتی شرکت‌های کارگزاری در مجموع ۶/۲۸‌درصد نسبت به دوره مشابه سال ۸۷ کاهش یافته است.

وی این دو را ناشی از افت ۶/۳۶‌درصدی درآمدهای ناشی از کارمزد اوراق بهادار و افت ۹/۱۰‌درصدی از محل درآمدهای ناشی از کارمزد بورس کالا دانست. وی ادامه داد: رکود ناشی از حجم معاملات در بازارهای جهانی و افت شاخص در این بازارها و تاثیر آن بر بازارهای داخلی از جمله دلایل کاهش درآمدهای عملیاتی و افزایش شرکت‌های کارگزاری زیان‌ده است.

۳۷‌درصد رشد درآمدهای عملیاتی

دبیر کل کانون کارگزاران با اشاره به اینکه درآمدهای عملیاتی شرکت‌های کارگزاری با رشد ۸/۳۷‌درصدی مواجه شده، گفت: از آنجا که سود مزبور از سود سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی کسب شده، می‌تواند به خروج نقدینگی این شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری به سهام و سوق دادن آنها به بازارهای بدون ریسک و کم‌بازده بیانجامد که این مساله می‌تواند به تشدید رکود بازار کمک کند. به گفته خرازی رکود ناشی از کاهش حجم معاملات در بازارهای مالی جهانی و افت شاخص این بازارها و به تبع آن تاثیر آن بر بازارهای داخلی از دلایل کاهش درآمدهای عملیاتی و افزایش شرکت‌های کارگزاری زیان ده است.

افزایش اعتبار‌دهی به مشتریان

خرازی افزود: طبق ترازنامه منتشر شده در این گزارش، رشد ۱۲۸‌درصدی در حسا‌ب‌های دریافتی نسبت به سال ۸۷ بسیار قابل توجه است. این رشد از افزایش اعتبار به مشتریان به منظور جذب آنان به سرمایه‌گذاری در بورس، در شرایط رکود بازار ناشی شده است.

اجاره ۴/۲‌میلیارد‌تومانی کارگزاران

وی گفت: در بخش هزینه‌ها نیز ۶۲ شرکت کارگزاری بیش از ۴/۲‌میلیارد‌تومان بابت اجاره ایستگاه معاملاتی، حق دسترسی و حق عضویت را به منظور استفاده از خدمات بورس پرداخت کرده‌اند. این هزینه ۹‌درصد کل هزینه‌های عملیاتی این شرکت‌ها بوده و ۹۱‌درصد آن هزینه اداری، مالی، مشاوره، بازاریابی و کارشناسی، حقوق و دستمزد و استهلاک است. به گفته دبیرکل کانون کارگزاران بورس ۸۶‌درصد درآمدهای عملیاتی شرکت‌های کارگزاری در سال گذشته مربوط به درآمدهای حاصل از کارمزد معاملات سهام و کالا بوده (۵۹‌درصد کارمزد سهام و ۲۷‌درصد کارمزد کالا) و باقی آن شامل ۸‌درصد سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق مشارکت و تنها ۶‌درصد آن ناشی از سایر خدمات مانند سبدگردانی بوده است.

خرازی خاطر‌نشان کرد: از مجموع ۶/۷میلیارد‌تومان سود خالص ۲۸ شرکت کارگزاری سودده در سال گذشته، ۶/۵‌میلیارد‌تومان (معادل ۷۴‌درصد) متعلق به ۸ شرکت کارگزاری و از جمع ۷/۳‌میلیارد‌تومان زیان خالص حاصل شده توسط ۳۴ شرکت کارگزاری زیان ده، ۸/۲‌میلیارد‌تومان (معادل ۷۸‌درصد) متعلق به ۱۵ شرکت بود. بنابراین گزارش، خرازی در جلسه مزبور به بازدید تخصصی کارگزاران کالایی از فولاد مبارکه و بررسی پروژه معاملات آتی سهام اشاره کرد. وی اظهار داشت: در پی تشکیل کارگروه بررسی مشکلات کارگزاران بورس کالا و هماهنگی با مدیران فولادمبارکه مقرر شد برنامه بازدید تخصصی کارگزاران بورس کالایی در‌گروه‌های ۵ و ۱۰ نفره برقرار شود. وی با بیان اینکه اولین برنامه بازدید، اواخر ماه جاری خواهد بود به برگزاری پانزدهمین جلسه ماهانه کارگزاران در عصر سه شنبه جاری اشاره کرد و گفت: در این جلسه دو موضوع معاملات آتی سهام در بورس اوراق بهادار توسط معاون شرکت بورس (سنگینیان) و بازاریابی ابزارهای مالی در فرابورس توسط مدیرعامل شرکت فرابورس ایران (امید قائمی) مورد بررسی قرار می‌گیرد.