دنیای اقتصاد- شاخص بورس تهران در حالی طی ۷ روز کاری اردیبهشت ماه بازگشت ۱۰۰واحدی و بازدهی منفی ۷دهم‌درصد را تجربه کرد که فروردین طلایی را پشت سر گذاشته‌بود. درعین‌حال وقتی شاخص در پایان فروردین ماه امسال برای نخستین بار مرز ۱۴‌هزار را در نوردید، فعالان بورس سالی پررونق را برای بورس پیش‌بینی می‌کردند، اما کارشناسان نسبت به هیجانی بودن بازار هشدار می‌دادند. کارشناسان بازار سهام هنوز هم معتقدند که نیمه اول امسال بازار سهام با رونق نسبی به کار خود ادامه خواهد داد اما اذعان می‌دارند که کاهش اخیر شاخص امری طبیعی بوده و به بازاری متعادل‌تر می‌انجامد. در گفت‌وگوی کارشناسان با دنیای اقتصاد مطرح شد

خوش‌بینی نسبت به روند آتی بورس تهران

گروه بورس- مهتاب رحمتعلی: شاخص بورس تهران در حالی طی ۷ روز کاری اردیبهشت ماه بازگشت ۱۰۰واحدی و بازدهی منفی ۷دهم‌درصد را تجربه کرد که فروردین طلایی را پشت سر گذاشت.

وقتی شاخص در پایان فروردین ماه امسال برای نخستین بار مرز ۱۴‌هزار را در نوردید، فعالان بورس سالی پررونق را برای بورس پیش‌بینی می‌کردند، اما کارشناسان نسبت به هیجانی بودن بازار هشدار می‌دادند.

هشدار کارشناسان و مسوولان به جایی انجامید که دو روز پیش معاون سازمان بورس و اوراق بهادار بر کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از هیجانی شدن بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: با افزایش بیش از حد قیمت‌ها در بازار به طور قطع در آینده قیمت‌ها کاهش یافته و افراد زیادی متضرر خواهند شد.

گر چه کارشناسان بازار سهام هنوز هم معتقدند که نیمه اول امسال بازار سهام با رونق نسبی به کار خود ادامه خواهد داد اما اذعان دارند که کاهش اخیر شاخص امری طبیعی بوده و به بازاری متعادل‌تر می‌انجامد.

تعادل در بازار

در این زمینه محمد مهدی ناسوتی‌فرد در حالی که رشد شدید قیمت‌ها در فروردین ماه را هیجانی و ناشی از احساسات سریع خریداران دانست، گفت: با افتی که اکنون پیش آمده قیمت برخی سهام به تعادل خواهد رسید. وی اضافه کرد: شرایط فعلی، عکس‌العمل طبیعی بازار است اما بدین معنی نیست که افتی دائمی را تجربه کنیم.این کارگزار تصریح کرد: به نظر می‌رسد چند ماه آینده نیز شاهد شرایط مثبتی در بازار باشیم. رضا بختیاری نیز در حالی که رشد هیجانی قیمت‌ها در بازار را ماندگار نمی‌داند، گفت: چه به لحاظ تئوری و چه عملی همیشه پس از رشد هیجانی، بازار به نقطه تعادل باز می‌‌گردد، اتفاقی که در حال حاضر شاهد آن هستیم. وی تاکیدکرد که نقطه تعادل جدید بالاتر از ارقام شاخص در گذشته است و هرگز شاخص به سطح ۱۱‌هزار واحد نمی‌رسد. شروین شهریاری کارشناس دیگر بازار نیز معتقد است بازار بیش از این افت نخواهدداشت. به گفته وی تا پایان فصل مجامع نباید انتظار افت بازار را داشت.

افتی متاثر از بازارهای جهانی

به عقیده کارشناسان بخشی از افت فعلی بازار متاثر از افت قیمت‌های جهانی است.

شروین شهریاری در این رابطه گفت: شرایط فعلی بازار تحت تاثیر بازارهای جهانی بوده و بازگشت به وضعیت فعلی مشروط به حرکت بازارهای جهانی است، چرا که حرکت‌های بازارهای جهانی اخیرا نزولی بوده است.

ناسوتی‌فر نیز با اشاره به قیمت ۴۹۰دلاری بیلت در آخرین روز کاری اسفند ماه و رشد آن تا قیمت ۶۰۰دلار تا چند روز پیش، این امر را دلیلی برای رشد بازار در فروردین ماه دانست.

وی تصریح کرد: قیمت بیلت اکنون به ۵۱۰دلار بازگشته که تاثیر زیادی بر شرکت‌های مرتبط با این موضوع مثل سنگ‌آهن‌ها و فولادسازان داشته است. ناسوتی فر تاکید کرد: در صورتی که عوامل سیاسی منفی تاثیری در شرایط نگذارند، باید منتظر بازگشت قیمت‌های جهانی باشیم. اما بختیاری تاثیر بازارهای جهانی را به اندازه مسائل داخلی در شرایط فعلی بورس موثر نمی‌داند.به گفته وی شفاف نبودن بازار و شایعاتی که وجود دارد بیشترین اثر را بر بازار دارد.وی معتقد است برای اینکه نوسان قیمت سهام در بازار کم باشد بورس باید اطلاعات درست و شفاف ارائه دهد.

وی همچنین با اشاره به بحث بازارگردانی افزود: باید بازارگردان مناسب نیز برای بازارگردانی سهام انتخاب شود.

عملکرد خصوصی را اصلاح کنیم

بختیاری در ادامه با انتقاد به عملکرد خصوصی‌سازی گفت: نحوه عملکرد خصوصی‌سازی تاثیر زیادی در شرایط فعلی بازار داشت.

وی با اشاره به واگذاری سایپا و ایران خودرو افزود: با توجه به خبر فروش سهام سایپا و ایران خودرو، خریداران فکر می‌کردند که این دو شرکت سهمی ارزشمند بوده در حالی که اکنون پس از تعویق در ارائه این سهام به این نتیجه رسیده‌اند که این تصویر صحیح نبوده است.

ناسوتی فرد نیز در این زمینه گفت: پس از عدم واگذاری سهام خودرویی‌ها به طور مقطعی شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار هستیم.

وی همچنین سهام مخابرات و شایعات مربوط به آن را عاملی بسیار تاثیرگذار در بازار دانست. به گفته وی ابهامات مطرح شده از سوی بورس راجع به سهام پرتاثیر مخابرات بر بازار و احتمال بسته شدن طولانی مدت نماد این شرکت درست در زمان خوب بازار باعث شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران به درست یا غلط از این سهم جدا شوند. این کارگزار گفت: مجموعه‌ای از شرایط دست به دست هم داده که شاهد وضعیت نامناسبی در بازار باشیم.

این در حالی است که به عقیده اغلب کارشناسان شرایط افت فعلی بازار تداوم نخواهد داشت و حداقل نیمه اول سال، بازاری مثبت خواهیم داشت.