با توجه به مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و بوسنی و هرزگوین، فرصت‌ها و ظرفیت‌های زیادی برای بسط روابط در همه زمینه‌ها وجود دارد، اما از نظر اقتصادی سطح همکاری‌ها رضایت بخش نیست.

نخستین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بوسنی با حضور سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی در بوسنی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، حسینی در این اجلاس اظهار داشت: برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی گامی در جهت ارتقای روابط همکاری ایران وبوسنی و هرزگوین است.
وی در ادامه افزود: با توجه به مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و بوسنی و هرزگوین، فرصت‌ها و ظرفیت‌های زیادی برای بسط روابط در همه زمینه‌ها وجود دارد، اما از نظر اقتصادی سطح همکاری‌ها رضایت بخش نیست.
حسینی در ادامه تصریح کرد: با تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، چتر حمایتی برای بخش‌های خصوصی و دولتی برای توسعه سطح روابط همه جانبه ایجاد می‌شود.
اعلام آمادگی برای فراهم کردن بسترهای لازم
بهروز علیشیری، معاون وزیر اقتصاد نیز در جمع فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور اظهار داشت: سطح روابط سیاسی دو کشور در بالاترین و مناسب‌ترین جایگاه خود قرار دارد و لازم است سطح مناسبات اقتصادی، هم سطح مناسبات سیاسی ارتقا یابد.
علیشیری در ادامه افزود: دولت‌های دو کشور آمادگی دارند کلیه بسترهای حقوقی و قانونی لازم را به منظور توسعه و گسترش فعالیت‌های اقتصادی بخش‌های خصوصی دو کشور فراهم کنند.
رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در ادامه بر انتقال تجارب و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان به بوسنی در بخش‌های انرژی، کشاورزی، سد‌سازی، پل‌سازی، جاده‌ای و راه‌آهن اعلام آمادگی کرد.
علیشیری حضور نمایندگان دولتی شامل بانک‌ها، بیمه، شرکت‌های دولتی، گمرک، مالیات، خصوصی سازی، سازمان سرمایه‌گذاری، سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه و همچنین بخش خصوصی کشورمان در زمینه‌های مختلف را حاکی از عزم جدی دولت برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با بوسنی دانست.
معاون وزیر اقتصاد وظیفه حاکمیتی دو دولت را فراهم کردن بسترها و ترتیبات اجرایی لازم برای فعالیت بخش خصوصی دو کشور دانست و اظهار امیدواری کرد با تشکیل اتاق مشترک بازرگانی و نهایی کردن موافقتنامه تعرفه ترجیحی فی‌ما‌بین، روابط اقتصادی دو کشور ارتقا یابد.
در عین حال، صادق اکبری مدیر کل دفتر روابط اقتصادی خارجی با اشاره به رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، اظهار داشت: تحولات اقتصادی مهم و مثبتی در اقتصاد ایران در حال انجام است و دستاوردهای مثبت آن در آمارها روشن شده است و علیرغم کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان، جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران بیش از ۶۰درصد رشد داشته است.
اکبری در ادامه افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و فن‌آ‌وری برخوردار است و آمادگی دارد آنها را در اختیار کشور بوسنی و هرزگوین قرار دهد.
وی گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران امتیازات و مزایای اقتصادی فراوانی برای سرمایه‌گذاری مشترک بخش‌های خصوصی دو کشور را دارد.
مدیر کل دفتر روابط اقتصادی خارجی سازمان سرمایه‌گذاری اظهار امیدواری کرد که نشست آتی کمیسیون مشترک دو کشور در تهران با حضور موثر و ثمربخش، بخش‌های خصوصی دو کشور برگزار شود.
بر اساس این گزارش، ماهیر حاجی احمدویچ رییس اتاق تجارت خارجی بوسنی به نقش و جایگاه اتاق بازرگانی بوسنی اشاره و بر نقش اتاق بازرگانی برای ایجاد پل ارتباطی بین فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد.
در این نشست وزیر ارتباطات و حمل و نقل، انرژی صنعت و معدن، کشاورزی و مشاور عالی و نماینده ویژه نخست وزیر فدراسیون بوسنی و هرزگوین نیز در کمیسیون مشترک با ایران آخرین پیشرفتهای اقتصادی بوسنی و هرزگوین را ارائه و چشم‌انداز پروژه‌های در دست اجرا را تشریح کردند.