ایسنا- معاون نظارت بر نهادهای مالی «سازمان» گفت:‌ تشکیل صندوق‌های شاخصی، صندوق‌های ارزی، شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی، شرکت‌های مشاوره و شرکت‌های سبد‌گردان از برنامه‌های این معاونت است. قاسم محسنی از تشکیل صندوق‌های جدید خبر داد و گفت: در حال حاضر آیین‌نامه شرکت‌های سبدگردان به تصویب کمیته مقررات سازمان بورس رسیده و به هیات‌مدیره سازمان ارسال شده است، همچنین پیش‌نویس شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی تهیه شده است که باید اصلاح شود.

وی با اشاره به این که دستورالعمل شرکت‌های مشاوره باید در کمیته تدوین مقررات بررسی شود، درباره صندوق‌ها شاخص و ارز گفت: این صندوق‌ها در کمیته فقهی سازمان بورس و نیز در شورای بورس به تصویب رسیده است و برای اجرا در انتظار نظر بانک مرکزی هستیم که درصورت عدم مخالفت، مقررات آن تهیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های شاخصی در حال نظرخواهی است و بعد از جمع‌آوری نظرات و موافقت اصولی هیات‌مدیره به فاز اجرا می‌رود.

وی درباره چگونگی عملکرد صندوق‌های شاخصی توضیح داد: صندوق‌های شاخصی در سایر کشورها مانند شاخص تهیه شده و بازدهی آن مشابه بازدهی شاخص است و هزینه مدیریت آن پایین است، ولی این صندوق در کشور بررسی و مشاهده شد که امکان تشکیل آن در ایران به علت توقف نماد، خروج شرکت و ایجاد صف خرید و فروش در بورس وجود ندارد بنابراین برای این صندوق یک مدیریت نیمه فعال پیشنهاد شد که قابل‌قبول است.

به گفته‌ وی این صندوق بر اساس یک روش خاص، شاخص را انتخاب کرده و سرمایه‌گذاران مطمئن هستند که به اندازه کافی متنوع است بنابراین ریسک این صندوق تقریبا شبیه ریسک بازار است و انتظار می‌رود بازدهی بالایی داشته باشد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در ادامه نحوه فعالیت صندوق ارزی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: سرمایه‌گذاران این صندوق‌ریال یا یک ارز خاص را در صندوق، سرمایه‌گذاری می‌کنند. سپس‌ریال به ارز تبدیل شده و سرمایه‌گذاران، LC بانک‌های ایرانی را که در دست صادرکنندگان خارجی است تنزیل کرده و خریداری می‌کنند.

وی افزود: به طور مثال اگر هر ۱۰۰‌هزار یورو یک LC باشد، تنزیل آن ۹۰‌هزار یورو می‌شود که سرمایه‌گذاران آن را نقدی خریداری کرده و ۱۰۰‌هزار یورو را در سررسید شش یا یک ماهه می‌گیرد که این امر حدود ۸‌درصد بازدهی دارد.

معاون سازمان بورس به بازدهی ۸‌درصدی این صندوق اشاره و عنوان کرد: چون دارایی صندوق LC است، اگر قیمت ارز تغییر کند، قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری نیز تغییر می‌کند بنابراین سرمایه‌گذاران به‌جای خریداری ارز بهتر است که واحدهای این صندوق را خریداری کنند.

وی مزایای این صندوق را مورد توجه قرار داد و گفت: ۸‌درصد بازدهی بیشتر و عدم ریسک مفقود شدن، ریسک تقلب و سرقت و نیز کم بودن هزینه معاملات و پذیرش در بورس از مزایای این صندوق نسبت به نگهداری ارز است.

او با بیان این که سقف سرمایه‌گذاری در صندوق به توانایی مدیریت صندوق بستگی دارد، تصریح کرد: هر کس با سرمایه‌ اندک می‌تواند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کند، ولی سقف صندوق با توجه به توانایی مدیران صندوق تعیین می‌شود.

محسنی اضافه کرد: صندوق ارز برای واردکننده ایرانی این مزیت را دارد که بانک‌های خارجی که در شرایط تحریم‌ حاضر به دادن اعتبار به بانک‌های ایرانی نیستند، با صندوق قرارداد بسته و اگر LC ایرانی را خریداری کنند، واردات تسهیل شده و پذیرش گشایش اعتبارات اسنادی بانک‌های ایرانی برای خارجی‌ها بهتر می‌شود. ضمن این که اگر بتوانیم سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنیم از پول خودشان برای تامین مالی واردات استفاده می‌کنیم.