گروه بورس- علیرضا باغانی: پس از آنکه انتشار خبر ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن در کنار افت قیمت‌های جهانی زمینه استراحت نمادهای سنگ‌آهنی و فولادی بورس تهران را فراهم کرد، مشاور وزیر صنایع از قطعی بودن تصمیم وزارت صنایع برای ممنوعیت صادرات کنسانتره سنگ‌آهن خبر داد. ایرج اکبریه که با خبرنگار دنیای اقتصاد سخن می‌گفت، در تشریح جزئیات ممنوعیت صادرات سنگ آهن که از سوی رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام شده بود، اظهار داشت: بر اساس تصمیم وزارت صنایع به منظور حمایت از صنایع داخلی و تقویت تولید گندله در شرکت‌های تولیدکننده و اینکه واحدهای فولادساز داخلی به میزان مورد نیاز از کنسانتره سنگ‌آهن بهره‌مند شوند، صادرات کنسانتره سنگ‌آهن از ابتدای سال ممنوع شده است.

به جای کنسانتره، گندله صادر کنید

وی افزود: این تصمیم از سوی وزارت صنایع اتخاذ شده که بر اساس آن هیچ یک از واحدهای تولیدکننده سنگ‌آهن نمی‌توانند کنسانتره خود را صادر کنند، بلکه باید گندله را جایگزین کنسانتره برای صادرات کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های سنگ‌آهنی باید به سمت تولید گندله که دارای حاشیه سود بالاتری است، پیش بروند، در دفاع از ممنوعیت صادرات کنسانتره گفت: محدود شدن صادرات سنگ آهن موجب می‌شود که گندله‌سازی شرکت‌هایی همچون گل‌گهر و چادرملو با ظرفیت کامل خود کار کنند، چرا که صادرات گندله ممنوعیتی ندارد و صادرات آن هم از حاشیه سود بالاتری برخوردار است.

اختیار صدور حکم ممنوعیت را داریم

عضو هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه تصمیم‌گیری در مورد صادرات سنگ‌آهن و دیگر محصولات یا حتی واردات آن از جمله وظایف وزارت بازرگانی است. آیا وزارت صنایع خود راسا می‌تواند در مورد ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن تصمیم‌گیری کند؟ گفت: طبق قانون، ایمیدرو (وزارت صنایع) مالک معادن سنگ‌آهن است و از طرفی دیگر کنترل بازار تولید سنگ‌آهن و فولاد نیز از جمله وظایف ما است و اساسا معادن سنگ‌آهنی در اختیار ما است، بنابراین وزارت صنایع در این رابطه از اختیارات قانونی خود استفاده کرده و جهت حمایت از صنایع داخلی و رشد و توسعه صنعت، صادرات سنگ‌آهن را ممنوع کرده است.

منع صادرات «میوه ممنوعه»؛

قطعی و لازم‌الاجرا

مشاور وزیر صنایع در امور واگذاری با تاکید بر اینکه تصمیم‌ وزارت صنایع در مورد ممنوعیت صادرات کنسانتره سنگ‌آهن قطعی و لازم‌الاجرا است، گفت: این تصمیم بر اساس شرایط موجود و کارشناسی‌های لازم انجام شده و در حال حاضر مصلحت این است که صادرات این محصول ممنوع شود تا صنعت داخلی رشد کند.

اکبریه در پاسخ به این سوال که در صورتی که شرکت‌های سنگ‌آهنی نتوانند گندله را به میزانی تولید کنند که پیش‌بینی فروش صادراتی کنسانتره آنها پوشش داده شود، آیا احتمال تغییر این سیاست وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر که تصمیم، ممنوعیت صادرات کنسانتره سنگ‌آهن است، اما این شرایط می‌تواند بعدها بر حسب شرایط تغییر کند. شرکت‌های سنگ‌آهنی هم باید تلاش کنند با تولید و صادرات گندله به پیش‌بینی‌های خود برسند که تحقق این اتفاق کار چندان سختی هم نیست، چرا که شرکتی مثل گل‌گهر که فروش صادراتی داشته، گندله‌سازی خود را با ظرفیت ۵میلیون تن در سال جاری راه‌اندازی کرده است.

نیازی به تعرفه‌گذاری نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود هر گونه محدودیت و ممنوعیت در حوزه صادرات سنگ‌آهن از طریق نظام تعرفه‌گذاری و از سوی وزارت بازرگانی صورت می‌گرفت؟ این گونه پاسخ داد که از آنجا که معادن سنگ‌آهن در اختیار وزارت صنایع است و اساسا این وزارتخانه متولی صنعت سنگ آهن و فولاد است، بنابراین این وزارتخانه با کار کارشناسی در شرایط کنونی نسبت به این تصمیم‌گیری اقدام کرده است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه مگر شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر خصوصی نشده‌اند که دولت در مورد صادرات محصول آنها تصمیم‌گیری می‌‌کند؟ تاکید کرد: شرکت‌های مزبور واگذار شده‌اند، اما معادن در اختیار ایمیدرو است.

بازار واکنش مثبت نشان بدهد

وی در برابر این سوال که انتشار خبر ممنوعیت صادرات نگرانی فعالان بازار سرمایه و در نتیجه صف فروش سهام سنگ‌‌آهنی‌ها را رقم زده است، چه کسی پاسخگوی تبعات این تصمیم‌گیری‌ها است؟ پاسخ داد: بر خلاف آنچه که در ذهن فعالان بازار سرمایه می‌گذرد، ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن موجب رشد فروش و سود این شرکت‌ها می‌شود و موجب می‌شود شرکت‌‌های سنگ‌آهنی به تولید و صادرات گندله روی آورده و در واقع آینده خود را تضمین کنند که در مجموع می‌توان گفت ممنوعیت صادرات بیش از هر چیز به نفع شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن است.

وی ادامه داد: صف فروش نمادهای معاملاتی سنگ‌آهنی بیش از هر چیز ناشی از دیگر عوامل از جمله کاهش قیمت جهانی بود، در حالی که ممنوعیت صادرات، اتفاقی مثبت است و با توجه به موقعیت صادراتی مناسبی که سنگ‌آهنی‌ها به ویژه گل‌گهر در بنادر مختلف دنیا دارند، بازار باید به ممنوعیت صادرات کنسانتره و آزاد شدن صادرات گندله واکنش مثبت نشان دهد.

به گفته وی، دوقلوهای سنگ‌آهنی بورس تهران هر دو دارای واحدهای گندله‌سازی هستند و در صورتی که بتوانند با افزایش ظرفیت، مازاد گندله خود را صادر کنند، سود این شرکت‌ها با افزایش قابل‌توجهی مواجه خواهد شد که در این صورت آینده بسیار خوبی در انتظار این شرکت‌ها است.

ممنوعیت، محرک سنگ‌آهنی‌ها در تولید گندله

وی با بیان اینکه وزارت صنایع و ایمیدرو حمایت از صنایع داخلی را سرلوحه کار خود قرار داده است، توضیح داد: بر حسب شرایط موجود باید استراتژی‌های لازم تدوین و بر اساس آن اقدام شود. از این رو در شرایط موجود هم لازم بود که تحرک شرکت‌های سنگ‌آهنی افزایش پیدا کرده و همچنین واحدهای فولادسازی بتوانند از کنسانتره لازم استفاده کنند و در واقع این اقدام به نفع دو صنعت سنگ‌آهن و فولاد است.

مشاور وزیر صنایع تاکید کرد: در سال جاری محدودیتی برای صادرات گندله وجود ندارد و شرکت‌های سنگ آهنی در سال جاری می‌توانند مازاد گندله تولیدی خود را صادر کنند.

در بودجه گل‌گهر چه می‌گذرد؟

گفتنی است، شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر در سال جاری تولید یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تن گندله را اعلام کرده است که پیش‌بینی کرده یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تن از گندله تولیدی خود را بفروشد.

از سوی دیگر ۶۰۰هزار تن از فروش گندله هم داخلی دیده شده و پیش‌بینی شده که شرکت ۷۰۰هزار تن صادرات گندله داشته باشد. اما نکته قابل توجه این است که از مجموع پیش‌بینی فروش ۱۳۷میلیارد تومانی گندله، نرخ میانگین فروش صادراتی هر تن گندله ۱۱۰هزار تومان دیده شده که فاصله بسیار زیادی با قیمت‌های کنونی جهانی دارد و قیمت فروش داخلی گندله هم به طور میانگین هر تن ۱۰۰هزار تومان دیده شده است که با این وصف می‌توان پیش‌بینی کرد با توجه به رشد قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن، گل‌گهر هم از محل فروش داخلی و هم از محل فروش صادراتی خود با رشد سود مواجه شود. اما از طرف دیگر باید دید تولید گندله در سال جاری با توجه به جدید بودن خط تولید می‌تواند به بیش از ۷/۱میلیون تن پیش‌بینی شده برسد یا نه؟ چرا که گفته می‌شود برای جبران آثار ممنوعیت صادرات باید «کگل» امسال ۵/۲‌میلیون تن گندله تولید و بخش قابل‌توجهی از آن را صادر کند.

«کگل» سال گذشته (سال ۸۸) تولید ۲میلیون و ۳۲۰هزار تن کنسانتره را صادر کرده که ۱۵۶میلیارد تومان برای شرکت عایدی داشته که معادل ۵۶‌درصد از درآمد تحقق یافته شرکت است.

در سال جاری هم شرکت صادرات ۲میلیون و ۶۶۰هزار تن کنسانتره را پیش‌بینی کرده است که البته با در نظر گرفتن نرخ فروش هر تن ۸۰هزار تومان، ۲۱۳میلیارد تومان فروش صادراتی پیش‌بینی کرده است، در حالی که قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن در سطوح ۱۳۰ تا ۱۴۰دلار در نوسان است که از این بابت هم می‌توان گفت که گل‌گهر با افزایش درآمد مواجه خواهد شد، اما با توجه به ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن «کگل» نمی‌تواند این میزان فروش صادراتی کنسانتره را محقق کند. اما در صورت افزایش تولید و صادرات گندله، شرکت می‌تواند کاهش درآمد از محل صادرات سنگ‌آهن را جبران کند. کل مبلغ درآمد گل‌گهر در سال جاری بالغ بر ۵۰۰میلیارد تومان

پیش‌بینی شده است که ۴۳‌درصد آن مربوط به صادرات کنسانتره سنگ‌آهن است.