ایران بورس- ضوابط کلی طبقه‌بندی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سایت ایران بورس منتشر شد.

بنا بر اعلام مدیریت پذیرش اوراق بهادار، در زمان درج نام شرکت متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران و مادام که نام شرکت در فهرست نرخ‌های بورس درج شده است، تصمیم‌گیرندگان بازار سرمایه باید قادر به شناسایی فعالیت اصلی شرکت پذیرفته شده در بورس باشند که این موضوع با معیارهای طبقه‌بندی مصوب شورای بورس و استفاده از آخرین تعاریف طبقه‌بندی مندرج در مرجع استاندارد بین‌المللی (به نشانی اینترنتی http://unstats.un.org/unsd/cr/registry/isic-۴.asp) در خصوص شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اعمال می‌شود. با توجه به تغییر موضوع فعالیت برخی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و نیاز مسوولان این شرکت‌ها به آگاهی از معیارهای یاد شده، مدیریت پذیرش اوراق بهادار اقدام به انعکاس ضوابط مزبور در پایگاه اینترنتی بورس کرد که در منوی اصلی «اطلاعات شرکت‌ها» تحت عنوان «ضوابط طبقه‌بندی شرکت‌ها» در دسترس فعالان محترم بازار قرار‌گرفته است. در این قسمت آمده است: مطابق بند (۴) مصوبه‌ ۳۰ شهریور ۱۳۸۳ شورای بورس، شورا ضوابط کلی پیشنهادی طبقه‌بندی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، مصوب جلسه‌ مورخ ۱۳ مرداد ۱۳۸۳ هیات پذیرش، بر مبنای سیستم ISIC را از اختیارات سازمان بورس اوراق بهادار دانست. به‌استناد بند (۳) صورتجلسه‌ مورخ چهارم مهرماه ۱۳۸۳ هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، ضوابط کلی طبقه‌بندی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، مصوبه‌ کمیته‌ فرعی هیات‌مدیره که از طرف شورا تایید آن به هیات‌مدیره تفویض شده بود، به شرح زیر به تصویب هیات‌مدیره رسید.

ضوابط کلی طبقه‌بندی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران «طبقه‌بندی شرکت‌ها با توجه به نوع فعالیت اقتصادی، مبتنی بر سیستم ISIC به شرح زیر خواهد بود.

۱ - شرکت‌های مادرتخصصی یا هلدینگ (Holding) که در حال حاضر، در‌ گروه واسطه‌های مالی فهرست شده‌اند، در رشته‌ صنعتی یا خدماتی مربوط طبقه‌بندی می‌شوند. ۲ - شرکت‌هایی که در حال حاضر در‌ گروه واسطه‌های مالی طبقه‌بندی می‌شوند و ارزش بازار آنها بیش از ۲‌درصد از کل ارزش بازار است و بیش از ۵۰‌درصد فروش یا سود آنها به یک رشته‌ صنعتی خاص تعلق ندارد، در‌ گروه‌بندی مستقلی تحت عنوان «شرکت‌های معظم چندرشته‌ای صنعتی» طبقه‌بندی می‌شوند. ۳ - متغیرهای تعیین‌کننده‌ طبقه‌بندی شرکت‌ها با اولویت معیارهای ذیل متناسب با طبقه‌بندی ISIC انجام می‌شود: مبلغ فروش (درآمد عملیاتی)، سود خالص (پس از کسر مالیات)، ارزش سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، جمع حقوق صاحبان سهام، تعداد کارکنان.

۴ - در صورتی که شرکت طرح توسعه یا برنامه‌های آتی در فعالیتی غیر از فعالیت فعلی داشته باشد و بیش از ۵۰‌درصد کل مبلغ سرمایه‌گذاری طرح انجام شده باشد، طبقه‌بندی با لحاظ کردن نتایج اجرای طرح در عملکرد شرکت، بر اساس معیارهای مندرج در بند (۳) فوق، انجام می‌گیرد. ۵ - سازمان بورس هر سال نسبت به بررسی وضعیت شرکت‌ها و رعایت ضوابط تعیین‌شده برای طبقه‌بندی اقدام خواهد کرد و نتیجه‌ آخرین تغییرات را به هیات پذیرش اطلاع خواهد داد.

۶ - قبل از اِعمال طبقه‌بندی مبتنی بر بندهای فوق، «سازمان بورس» موظف است محاسبات شاخص‌ها را براساس طبقه‌بندی جدید برای ۵ سال قبل محاسبه و منتشر کند. تعدیل و انتشار شاخص‌های جدید ناشی از تغییر طبقه‌بندی در آینده نیز اعمال خواهد شد.»