قابلیت‌های بورس تهران به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی می‌شود

ایران بورس - معاون مطالعات اقتصادی بورس اوراق بهادار تهران گفت: بورس تهران در پی آن است تا با معرفی قابلیت‌های خود، مشارکت خارجیان را در بازار سرمایه افزایش دهد. علی سنگینیان با بیان این مطلب افزود: اگرچه آیین‌نامه سرمایه‌گذاری اشخاص خارجی در بورس اوراق بهادار تهران، در سال ۱۳۸۳ به تصویب هیات وزیران رسیده است اما محدودیت‌های موجود در آیین‌نامه، انجام نشدن اقدامات منسجم در زمینه معرفی بازار سرمایه کشور و از آن مهم‌تر، نبود فعالیت نهادهای مالی خارجی در کشور باعث شده است که سهم سرمایه‌گذاران خارجی، به‌رغم جذابیت بورس تهران، قابل‌توجه نباشد.

بازنگری آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی

معاون بورس تهران به بازنگری آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و اظهار داشت: بازخوردهای دریافتی از سرمایه‌گذاران خارجی یا نمایندگان آن‌ها و همچنین توسعه کمی و کیفی بازار سرمایه در سال‌های گذشته و در کنار آن شرایط اقتصاد جهانی باعث شد که بورس تهران از سال ۱۳۸۶، بازنگری آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی را به سازمان بورس پیشنهاد دهد که با توجه به نظر موافق سازمان، این پروژه در اولویت قرار‌گرفت و پس از بررسی کارشناسی، پیشنهاد سازمان به شورای عالی بورس و سپس به هیات وزیران ارائه شد و در روزهای پایانی سال گذشته به تصویب رسید.

تسهیلات آیین‌نامه جدید

وی تسهیلات در نظر‌گرفته شده در آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی را مورد توجه قرار داد و گفت: در این آیین‌نامه، محدودیت‌های اساسی از جمله نبود امکان خروج وجوه سرمایه‌گذاران خارجی برای سه سال حذف شده است. علاوه بر این فرآیندهای اجرایی برای اخذ مجوز و افتتاح حساب کوتاه‌تر شده و امکان سرمایه‌گذاری برای خارجیان از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم فراهم شده است که به نظر می‌رسد این امر بتواند جذابیت‌های بازار سرمایه ایران را برای خارجیان افزایش دهد.

وی گزینه سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مورد اشاره قرار داد و افزود: بررسی تجربه کشورهای موفق در جذب سرمایه‌های خارجی نشان می‌دهد که این کشورها بیشتر از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشوری که قابلیت کنترل و نظارت بیشتری دارند، اقدام به بازگشایی بازار خود برای خارجیان کرده‌اند. از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران و به‌ویژه سرمایه‌گذاران حقیقی هم با توجه مزیت‌های این صندوق‌ها از جمله انعطاف‌پذیری، ریسک کمتر، مدیریت حرفه‌ای، حذف هزینه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم از جمله اخذ مجوز، هزینه‌های دریافت و تحلیل اطلاعات و...، تمایل دارند از این مسیر وارد بازار سرمایه کشورهای دیگر شوند.

بنابراین با توجه شکل‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور و ویژگی‌های قابل‌توجه آن‌ها از جمله بازده مناسب و حتی تضمین حداقل بازده که بی‌شک برای خارجیان جذاب است و همچنین قابلیت‌های جدید قانون توسعه ابزارها، بستر برای این فعالیت مهیا است و مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند با گسترش فعالیت‌های خود، از فضای ایجاد شده برای جذب منابع خارجی استفاده کنند.

معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار به تمهیدات بورس تهران در این مورد هم اشاره کرد و اظهار داشت: بورس تهران در حال تعامل با دیگر بورس‌ها از جمله بورس‌های اسلامی، برای همکاری در پذیرش و معاملات اوراق بهادار است. از طرف دیگر با فراهم آمدن خرید و فروش آنلاین سهام در ماه‌های آتی، ارتباط مشتری و کارگزار تسهیل شده و کارگزاران می‌توانند با کارایی بهتری به ارائه خدمات به مشتریان خارجی یا ایرانیان خارج از کشور بپردازند.

معرفی قابلیت‌های بورس تهران به جهان

سنگینیان افزود: بورس تهران برگزاری «road show» را در کشورهای دیگر در سال جاری پیگیری خواهد کرد که در آن فرصت‌ها و قابلیت‌های بازار سرمایه کشور برای سرمایه‌گذاران و نهادهای بزرگ مالی خارجی معرفی خواهد شد.

وی در پایان بورس تهران را به‌ خاطر تنوع صنایع و بازدهی مناسب برای سرمایه‌گذاران خارجی، نسبت به بورس‌های منطقه، جذاب‌تر ارزیابی کرد و افزود: بازار سرمایه ایران با ترکیب گسترده‌ای از صنایع، متنوع‌ترین بورس منطقه است و بر این اساس و با توجه به میانگین نسبت قیمت به سود، می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی را فراهم کند.