دنیای اقتصاد- شاخص بورس تهران روز گذشته در دومین رکوردشکنی خود در سال ۸۹ موفق شد برای نخستین‌بار سطح ۱۴ هزار واحدی را لمس کند؛ این رشد در پی افزایش ۲۰۳ واحدی شاخص طی معاملات دیروز رخ داد؛ در پی این رشد شاخص، ارزش بورس تهران نیز برای نخستین بار در تاریخ ۴۳ ساله فعالیت بازار سرمایه به ۷۴ میلیارد دلار نزدیک شد. همچنین بر اثر رشد چشمگیر شاخص طی ۱۸ روز کاری امسال، میانگین بازدهی بورس برای سرمایه‌گذاران به ۸/۱۲ درصد بالغ شد که این بازدهی یکی از بالاترین ارقام ماهانه تاریخ بورس است.رشد ۱۶۰۰ واحدی شاخص در سال ۸۹ بیش از هر چیز مرهون رکود بازارهای رقیب بورس به ویژه بانک مسکن و طلا است؛ رکودی که باعث شده به دلیل هجوم نقدینگی و محدود بودن عرضه سهام در بورس، قیمت‌ها سیر صعودی فزاینده‌ای را تجربه کنند. از سوی دیگر، نباید از تاثیر روند افزایشی قیمت جهانی مواد خام بر بورس و شرکت‌های بورسی چشم‌پوشی کرد.شرکت‌هایی که هم به صورت واقعی و هم به صورت روانی تاثیر زیادی در روند کلی حرکت بورس و شاخص‌های آن دارند.اما در این میان نباید از تاثیر ابهام در نحوه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز به سادگی گذشت؛ ابهامی که در حال حاضر به نظر می‌رسد از دید اکثر فعالان بازار سرمایه مغفول مانده است. دیروز پس از ۴۳ سال رخ داد

نخستین حضور شاخص در ارتفاع ۱۴۰۰۰

گروه بورس- مهتاب رحمتعلی: شاخص کل بورس تهران که این روزها قدم‌های صد واحدی برمی‌دارد بالاخره با گذر از مرز ۱۴‌هزار به بالاترین رشد در تاریخ بورس رسید.

دیروز شاخص کل برای نخستین بار با ۲۰۳واحد رشد، رقم ۱۴هزار و ۱۳۸واحد را دید. بر این اساس شاخص نسبت به ابتدای سال یک‌هزار و ۶۰۱ واحد رشد کرد.

ظاهرا شاخص، سال ۸۹ را از ابتدا با موفقیت آغاز کرد چرا که در ۲۵فروردین ماه نیز بالاخره پس از ۸ ماه رقم ۱۳هزار و ۹۰۴واحد را ثبت کرد و رکورد تاریخی بورس را شکست.

دیروز همچنین میانگین بازدهی بورس به ۸/۱۲درصد رسید که کمی بیش از دو برابر بالاترین بازدهی بورس در فروردین ماه سال طلایی ۸۲ بود.

در این سال بورس ۱۳۸درصد بازدهی داشت که در فروردین ماه آن سال بازدهی ۱/۶درصدی را ثبت کرد.

در پی رشد شاخص، دیروز ارزش بورس تهران به ۷۳‌هزار و ۸۰۰میلیارد تومان معادل ۷۴‌میلیارد دلار رسید که بالاترین عدد در تاریخ فعالیت ۴۳ ساله بورس است. این در حالی است که اگر شاخص بازده نقدی و قیمت را همانند گذشته داشتیم این شاخص نیز دیروز در بالاترین سطح تاریخی خود قرار می‌گرفت.

بر این اساس سه رکورد تاریخی بورس یعنی شاخص ۱۴‌هزار واحدی، بازدهی ۸/۱۲درصدی و بالاترین ارزش بورس دیروز شکسته شد.

اما در این میان نمادهای مپنا با ۱/۷۵واحد، فولاد مبارکه با ۶/۲۷‌واحد، چادرملو با ۷/۱۵‌واحد، سایپا با ۸/۱۳واحد، بانک تجارت با ۴/۱۰واحد، پارسیان با ۱/۸واحد، گروه بارز با ۷/۷ واحد، صندوق بازنشستگی کشوری با ۵/۷‌واحد و فولاد خوزستان با ۳/۷‌واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

از سویی بانک صادرات با ۲/۱۲‌واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشت.

این در حالی است که عمده‌ترین دلیل رشد شاخص را می‌توان رکود بازارهای رقیب به ویژه بازار مسکن و بازار پول، رشد قیمت‌های جهانی و ابهامی که در مورد نحوه اجرای شرکت‌های اصل۴۴ وجود دارد، دانست.

از سویی وجود طرح تحول و نحوه اجرای آن، ریسک‌های سیاسی بین‌المللی، بحث چرخش روند قیمت‌های جهانی به سمت پایین و خروج بازارهای رقیب از رکود را می‌توان تهدیدی برای تداوم رشد فعلی بورس در نظر گرفت.

گر چه به نظر می‌رسد طرح تحول و خروج بازارهای رقیب از رکود می‌تواند در سال‌های آینده نیز تاثیرات جدی بر بورس داشته باشد.

در همین حال شاپور محمدی، دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری موضوعات مطروحه را نه به عنوان عاملی تهدیدآمیز، بلکه تعدیل‌کننده‌ بین بخش‌های مختلف از جمله بورس می‌داند.

وی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: احتمال تداوم رشد بورس در نیمه اول سال بیش از نیمه پایانی سال است، چرا که به نظر می‌رسد در نیمه دوم شاهد رشد متعادل‌تری باشیم.

وی با اشاره به رشد متغیرهای کلان اقتصادی همچون تورم و ...افزود: اگر چه شاخص به بالای ۱۴‌هزار واحد رسیده اما این افزایش در مقایسه با تجربه ۱۳ هزار و ۸۰۰ واحدی سال ۸۲ و ۸۳ رقم قابل‌توجهی نیست.

وی اضافه کرد: بازار سهام نسبت به سایر متغیرهای اقتصادی از رشد چندانی برخوردار نبوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در صورتی که بازارهای موازی از رکود خارج نشوند، بازار سهام می‌تواند امسال رشد پایداری را تجربه کند. وی همچنین کاهش نرخ سود بانکی را نیز عاملی در تحریک بورس دانسته و گفت: مردم وارد حوزه‌ای می‌شوند که بازدهی بیشتری داشته باشد.

به گفته محمدی با ورود شرکت‌های اصل۴۴ به بازار سهام، حجم این بازار رشد قابل‌توجهی یافته که نظر مسوولان و مقامات را نیز جلب کرده و سیاست‌های مقامات در این زمینه معقول‌تر شده است.

دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در ادامه با اشاره به تاثیرگذاری عملکرد دولت‌ها در بازار سرمایه اظهار داشت: هیچ بازاری به شفافیت بازار سهام نیست و فضای مثبت این بازار می‌تواند به جلب اعتماد مردم کمک کند.

جهش در متغیرهای بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت بورس نیز با اشاره به جهش تمام متغیرهای معاملات گفت: رکوردهای جدید محدود به صنایع و گروه خاصی نبوده و ناشی از عملکرد کل بازار است.

حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با فارس افزود: عمق بازار، ماندگار و تغییرات ایجاد شده از پایداری مناسبی برخوردار شده و نشان دهنده افزایش اطمینان به بازار سهام است.

همچنین علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اصلی‌ترین دلیل رشد بازار و قیمت سهام شرکت‌ها را ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی نفت و فلزات و همچنین آثار خروج از رکود اکثر کشورها از بحران اقتصادی و بهبود نرخ رشد اقتصادی اغلب کشورها دانست که در نهایت منجر به افزایش سودآوری شرکت‌های بورس ایران شده است.

وی همچنین سخنان مقام معظم رهبری را عاملی دیگر برای توجه بیشتر مردم به بازار سهام ذکر کرد.

وی عدم وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای رقیب مانند مسکن، حذف سفته‌بازی در این بازار و بی‌صرفه بودن بازارهای خودرو و موبایل در سال‌های گذشته و همچنین کاهش نرخ سود کوتاه مدت سپرده‌گذاری بانک‌ها را از دیگر دلایل رشد بازار سهام نام برد.

صالح‌آبادی ادامه داد: حجم معاملات سال گذشته بازار بدون در نظر گرفتن معامله بلوک ۵۰‌درصد به اضافه یک سهم مخابرات به ارزش ۸/۷هزارمیلیارد تومان در حالی با آمار قابل قبولی خصوصا در نیمه دوم سال مواجه بود که در سال جدید نیز شاهد افزایش حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.