«ایران‌خودرو» و «سایپا»؛ تا اطلاع ثانوی، دولتی!
گروه بورس-معصومه طاهرخانی: ظاهرا تلاش‌های دو ساله وزارت صنایع برای دولتی‌ماندن دوقلوهای خودروساز آنقدرها کافی بوده که هیات واگذاری سرانجام توانسته 18‌درصد این شرکت‌ها را روانه میز فروش کند.

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته هیات واگذاری تصمیم گرفت ۱۸‌درصد از سهام شرکت‌های «ایران خودرو» و «سایپا» را به بخش خصوصی بفروشد. گر چه پیش‌تر درصد قابل واگذاری سهام این دو شرکت ۳۷‌درصد تعیین شده بود، ولی هیات واگذاری بدون اعلام دلیل، تنها جزئیات واگذاری بلوک ۱۸‌درصدی هر کدام از خودروسازان را به تصویب رسانده است.
از طرفی با توجه به درصد واگذاری این دو خودروساز، کرسی ریاست هیات مدیره تا اطلاع ثانوی به دولت می‌رسد. چرا که با نگاهی به ماهیت حقوقی سایر سهامداران ایران خودرو و سایپا، حتی با فرض خرید بلوک‌های 18درصدی از سوی بخش غیر دولتی، همچنان دولت سهامدار اصلی خودروسازان است.
داستان خصوصی سازی چیست؟
البته داستان واگذاری این دو خودروساز به دو سال پیش باز می‌گردد، آنجا که وزارت صنایع با ارسال نامه‌های پی در پی به سازمان خصوصی‌سازی درخواست عدم فروش این دو خودروساز را در سطوح اول و دوم به جدول شرکت‌های صدر اصل44 را در سطح دوم به طور جدی مطرح کرد.
اصرار مالک اصلی این دو خودروساز بر عدم واگذاری، تا آنجا پیش رفت که نام این دو شرکت به رغم درج شدن در فهرست واگذاری‌ها، عملا راهی میز فروش نمی‌شد. حساسیت‌های واگذاری آن قدرها زیاد بود که حتی بحث تغییر قانون اصل۴۴ و باز تعریف جایگاه شرکت‌ها در جدول شرکت‌های مشمول واگذاری نیز مطرح شد؛ چرا که در صورت قرارگیری «ایران خودرو» و «سایپا» در جدول گروه شرکت صدر اصل۴۴، ۲۰درصد سهام این شرکت‌ها در اختیار دولت باقی می‌ماند.
ولی این بار نمایندگان مجلس و در راس آن کمیسیون ویژه اصل44 مجلس بود که به صراحت از ورود خودروسازان به صدر اصل44 جلوگیری کرد و این گونه شد که خودروسازان ذیل اصل44 ماندند.


در نهایت مطابق جدول واگذاری شرکت‌ها در سال 89، سازمان خصوصی‌سازی فرصت دارد تا پایان امسال 37‌درصد سهام این دو شرکت را بفروشد.
بلوکی چند؟
در همین رابطه معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما در مورد قیمت‌گذاری گفت: بلوک 18درصدی ایران خودرو به قیمت تابلوی بورس در روز قبل از عرضه به اضافه 80‌درصد به شرط آنکه قیمت هر سهم از 3هزار ریال کمتر نباشد، عرضه می‌شود. همچنین قیمت هر سهم بلوک 18‌درصدی سایپا به نرخ تابلو در روز قبل از عرضه به علاوه 50درصد به شرط آنکه از 3هزار ریال کمتر نباشد، در بورس به فروش می‌رسد. «سید مهدی عقدایی» به بازاریابی بین‌المللی اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه‌هایی برای بازاریابی بین‌المللی فروش سهام این دو شرکت خودرویی، آگهی واگذاری این دو شرکت یک ماه دیگر منتشر خواهد شد.
به گفته وی، شرایط واگذاری این دو بلوک به صورت ۳۰‌درصد نقد و باقی اقساط ۴ساله تعیین شده است.
وی در پاسخ به این سوال که «چرا هیات واگذاری تصمیم به عرضه بلوک‌های 18‌درصدی گرفته»؟ گفت: به هر حال این نظر حاضران در جلسه هیات واگذاری بود و عرضه‌درصدهای باقی‌مانده هم وابسته به فروش بلوک‌های 18‌درصدی است. وی در جواب این سوال که «آیا عرضه 18‌درصدی بلوک، باعث کاهش جذابیت‌های مدیریتی سهام برای خریداران احتمالی می‌شود یا خیر؟» گفت: سهام این دو شرکت ارزندگی خاص خود را دارد و معتقدیم که مشتریان بالقوه داخلی و خارجی که قبلا هم پیشنهادهای خرید را به ما داده بودند، به استقبال از این بلوک‌ها می‌آیند.
رد دیون را نقدی می‌دهیم!
وی در مورد دیگر مصوبات مهم جلسه دیروز هیات واگذاری گفت: رویه سازمان خصوصی‌‌سازی برای سهام شرکت‌هایی که مشمول رد دیون شده‌اند، از واگذاری سهام به سمت فروش نقدی تغییر کرده است.
از این رو قرار شد بلوک‌های ۵‌درصدی بانک‌های صادرات و تجارت که قرار بود به سازمان بیمه خدمات درمانی در قالب رد دیون واگذار شود، به صورت نقد فروخته و وجوه حاصل از فروش به سازمان مربوطه تحویل داده شود.
وی درباره قیمت پایه واگذاری بلوک‌های این دو بانک گفت: قیمت هر سهم بانک صادرات با توجه به تابلوی بورس به اضافه 20درصد به شرط آنکه از 1343ریال کمتر نباشد و قیمت هر سهم بانک تجارت با نرخ تابلوی بورس به اضافه 30‌درصد به شرط آنکه از 1875‌ریال کمتر نباشد، تعیین شده است.
و چند مزایده دیگر
«عقدایی» در ادامه به تعیین قیمت واگذاری مزایده‌ای 7 شرکت دولتی اشاره کرد و گفت:‌ طبق تصمیمات اتخاذ شده مقرر است 55‌درصد از سهام شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری (متعلق به ایمیدرو با 45‌درصد و صندوق کارکنان فولاد با 10‌درصد) به قیمت پایه هر سهم 56/35‌ریال به صورت 20‌درصد نقد و 80‌درصد اقساط واگذار شود. این واگذاری طی دو ماه آینده و بعد از افتتاح این طرح توسط ریاست‌جمهوری آگهی خواهد شد.
«هما» به فرابورس می‌آید
عقدایی ادامه داد: همچنین 40‌درصد از فولاد اکسین خوزستان به ارزش 100‌میلیارد‌تومان به صورت 20‌درصد نقد و باقی اقساط 4 ساله، 100‌درصد گروه هتل‌های هما به قیمت پایه 5هزار و 313‌میلیارد‌ریال، 29‌درصد از سهام فولاد کاوه جنوب کیش به ارزش 2/84‌میلیارد‌ریال به صورت 20‌درصد نقد و باقی اقساط 2 ساله، 48‌درصد از سهام دو شرکت کاشی لعاب زهره کاشمر و روی مهدی‌آباد به قیمت 4/29 و 9/15‌میلیارد‌ریال به صورت 20‌درصد نقد و 80‌درصد اقساط 4ساله و همچنین 49‌درصد از سهام توسعه صنایع نفت و گاز سرو به ارزش یک‌هزار و 28‌میلیارد‌ریال به صورت کاملا نقد به مزایده گذاشته خواهد شد.
وی همچنین به تصویب اساسنامه شرکت نیشکر هفت تپه نیز اشاره کرد و گفت: با این مصوبه روند واگذاری و اصلاح ساختار این شرکت برای واگذاری سرعت بیشتری می‌گیرد.