گروه بورس- رشد بی‌سابقه شاخص بورس و رسیدن آن به رقم ۱۳هزار و ۸۰۰واحد، حکایت از رونق بازار سرمایه و رشد روزافزون بازار سرمایه کشور دارد. افزایش ارزش معاملات بورس ممکن است به نظر غیرطبیعی بیاید، اما کارشناسان این بازار بر این اعتقادند که این رشد حبابی نیست و بازار روند طبیعی خود را طی می‌کند.

رکود بازار مسکن و بازار پول موجب هدایت نقدینگی از این بخش‌ها به بازار سرمایه شده است. از سوی دیگر تحقق سود پیش‌بینی شده شرکت‌ها، این امیدواری را در بین سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است که رشد بازار تداوم خواهد یافت.

پرهیز از صف‌های خرید انبوه

در همین رابطه مدیرعامل «بورس» به سهامداران توصیه کرد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و یا تشکیل سبد سهام استفاده کرده و براساس اطلاعات مالی شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. حسن قالیباف اصل گفت: سهامداران تازه‌وارد و غیر حرفه‌ای در درجه اول می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مشترک که از سوی ۲۹ شرکت کارگزاری راه‌اندازی شده اقدام به حضور غیر مستقیم و کم ریسک

کرده و از تخصص و مدیریت کارگزاران بهره‌مند شوند. به گفته وی این دسته از سرمایه‌گذاران در وهله بعد نیز می‌توانند سبد سهام متنوعی تشکیل دهند. این دو روش بهترین نحوه سرمایه‌گذاری سهامداران غیرحرفه‌ای است. این مقام مسوول تاکید کرد: سهامداران به جای توجه به شرکت‌های با نسبت قیمت به درآمد (P/E) بالا، باید به سراغ سهامی با نسبت P/E منطقی رفته و از تشکیل صف‌های خرید انبوه پرهیز کنند. قالیباف اصل با تصریح استفاده از تحلیل‌ها و بررسی‌های مختلف خاطرنشان کرد: علاوه بر این، همه فعالان باید از رفتارهای احساسی و بدون تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها اجتناب کرده و از افق سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت در تحلیل‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها بهره بگیرند.

رشد طبیعی تا محدوده ۱۵هزار واحد

همچنین حسین خزلی خرازی در گفت‌وگو با «فارس»، در این رابطه اظهار داشت: محاسبه شاخص بورس از نظر عملی و فنی، منطبق با محاسبات و روند گذشته نیست و نمی‌توان شاخص کنونی را با ارقام سال‌های پیش مقایسه کرد؛ اما از لحاظ روانی رقمی وجود داشت (۱۳‌هزار و ۸۰۰ واحد) که امروز به سقف جدیدی رسیده است.

وی در برابر این مطلب که به باور برخی از فعالان، این روزها حباب قیمت سهام و شاخص بورس نمایان شده و آیا می‌توان از شکل‌گیری حباب سخن گفت یا خیر؟ پاسخ داد: خیر. زیرا میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار سهام (P/E) بین ۵ تا ۶ مرتبه است.

این مقام مسوول تاکید کرد: موردی که در این شرایط از اهمیت بسزایی برخوردار است عرضه سهام شرکت‌های جدید از سوی سازمان خصوصی‌سازی است تا به جای خرید سهام شرکت‌های کنونی توسط فعالان، نقدینگی بازار به سمت سهم اولی‌ها هدایت شود. خزلی خرازی افزود: این در حالی است که اگر سازمان خصوصی‌سازی در سال‌های ۸۲ و ۸۳ اقدام به عرضه سهام شرکت‌های جدید در بازار می‌کرد، شاهد حباب قیمتی و P/E بین ۱۲ تا ۲۰ و بیشتر شرکت‌ها نمی‌شدیم. وی در واکنش به سوال که حرکت صعودی شاخص بورس تا چه ارقامی منطقی خواهد بود، اظهار داشت: بدون در نظر‌گرفتن افزایش تحریم‌ها و بودجه ۸۹ دولت و با احتساب برگزاری مجامع سالانه اکثر شرکت‌ها تا تیرماه، رشد شاخص تا محدوده ۱۵‌هزار واحدی طبیعی و منطقی است.

تغییر نگرش دولت به بازار سرمایه

یک کارگزار دیگر نیز در گفت‌وگو با «فارس» در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر این رشد حبابی نیست؛ زیرا یکی از فاکتورهایی که حبابی بودن بازار را نشان می‌دهد افزایش بی‌رویه P/E بازار است، بنابراین سهامی که ارزنده نیست بر اساس سفته‌بازی بالا می‌رود که شرایط فعلی بازار به این شکل نیست. وی افزود: رشد حبابی در سال ۸۳ و ۸۴ به صورت شدیدی دیده شد؛ ولی شرایط امسال بازار تا امروز حبابی نبوده است. چنین رشد و رکوردزنی متاثر از دلایل مختلفی از جمله افزایش قیمت نفت، فلزات اساسی، مشخص نبودن وضعیت صدور قطعنامه کشور‌های غربی است.

این کارگزار بورس با اشاره به اینکه نقدینگی جامعه به سمت بازارهای سودآور حرکت می‌کند، بیان کرد: بازارهای موازی و رقیب با بورس از جمله بانک‌ها و مسکن به علت پرداخت سود پایین سالانه و به دلیل رکود، ‌از رونق خوبی برخوردار نیستند. به گفته ثابت، بازار سرمایه به دلیل نقدشونگی بالا، ‌شفافیت‌های اطلاعاتی و قیمتی و بازدهی مناسب در بهار و زمان مجامع، شرایط مناسب و خوبی برای جذب سرمایه دارد.

این کارگزار بورس بیان کرد: مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها خوش‌بینی در پیش‌بینی سود برای پایان سال جاری است. گذشت ۱۲ روز کاری از معاملات در سال جدید و حجم بالایی از سهام معامله شده، نشان می‌دهد اگر افزایش قیمت دیده می‌شود در کنار آن، حجم بالایی از سهام نیز فروش رفته است و این مساله؛ یعنی سهام شرکت‌ها ارزش افزایش را داشته و رشد آن حبابی نیست. وی اظهار داشت: دیدگاه دولت دهم نسبت به دولت نهم درباره بازار سرمایه تغییر کرده؛ زیرا راه خوبی که دولت می‌تواند به نقدینگی مناسبی دست پیدا کند، بازار سرمایه است و رقابت شفافیت و فاکتورهایی که در عرضه و تقاضا موثر است در بورس وجود دارد و عملکرد دولت نشان می‌دهد رویکرد دولت نسبت به بازار مثبت است. وی تصریح کرد: نمی‌توان منکر رشد حبابی یا سفته‌بازی برای تعداد کمی از سهام شد؛ ولی وقتی سهمی در بازار ارزنده نباشد صف فروش بیشتر می‌شود؛ ولی وقتی سهام‌ به‌رغم ریزش و صف فروشی که دارد، رشد می‌کنند، در بیشتر موارد دلایل منطقی دارد.

این کارگزار بورس گفت: سهامداران جزء باید با مطالعه بیشتر و با ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خریداری سهام بپردازند تا اگر نتوانستند از نوسانات بازار استفاده کنند حداقل در مجامع سود خوبی دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی این رشد ادامه خواهد داشت، گفت: به دلیل اینکه مجامع شرکت‌ها در خرداد و تیرماه برگزار می‌شود اگر مسائل حاشیه‌ای رخ ندهد تا پایان مجامع بازار روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد.