نقاط قوت و ضعف معاملات «آنلاین» سهام

گروه بورس- مهتاب رحمتعلی: به گفته مدیر فناوری بورس تهران انجام معاملات آنلاین در بورس تا دو ماه آینده نهایی می‌شود. در این طرح که سرمایه‌گذاران با ورود به هسته مرکزی، دسترسی مستقیم به خرید و فروش پیدا کرده و سفارش خود را وارد سیستم معاملات می‌کنند، سرعت دسترسی به بازار برای آنان بالا می‌رود.

شهرام دانشور؛ مدیر امور اعضای شرکت بورس با اشاره به مزایای راه‌اندازی این طرح گفته است: «انتظار می‌رود به زودی سرمایه‌گذاران بیشتری به بازار متصل شوند که حجم معاملات را افزایش خواهند داد.»

۲۰سال عقب‌تر از دنیا

در همین رابطه بنابر پیش‌بینی وی اجرای این طرح راندمان کاری شرکت‌های کارگزاری را افزایش خواهد داد.

حسین خزلی خرازی؛ دبیر کانون کارگزاران ایران با اشاره به ضرورت ایجاد این طرح گفت: نبود سیستم آنلاین معاملات از مهم‌ترین ضعف‌های ساختاری بورس ایران است که باعث شده در این زمینه ۲۰ سال از بورس‌های توسعه یافته دنیا عقب باشیم.

وی بالا رفتن سرعت دریافت و تحویل سفارش‌ها، بالا رفتن قابل‌توجه نقدشوندگی بازار، افزایش چشمگیر کنترل‌های سیستمی روی سفارش‌ها قبل از معامله و کاهش شدید هزینه معاملات را از مزایای ایجاد این طرح دانست.

دبیر کانون کارگزاران گفت: در حال حاضر دو شرکت نرم‌افزاری مراحل این طرح را تست کرده و به نظر می‌رسد تا سه ماه اول امسال به بهره‌برداری برسد.

نقش حیاتی کارگزاران

شاهین چراغی؛ کارگزار بورس نیز با استقبال از راه‌اندازی این طرح یادآور شد: باید نقش کارگزاران نیز در این طرح دیده شود.

وی تصریح کرد: از آنجا که ما هنوز بازار بسیار توسعه یافته‌ مالی نداریم و قوانین مربوط به این کار نیز کامل نیست، نقش کارگزاران در این زمینه حیاتی است. این کارگزار گفت: حتی در معاملات آنلاین هم باید کارگزاران شناسه کاربری و رمز عبور را به کاربران بدهند.

به گفته وی در بحث دستکاری قیمت‌ها، آیین‌نامه‌های کنترلی و نظارتی باید فیلترهای کنترلی مناسبی باشد که در این زمینه کارگزاران می‌توانند موثر باشند. وی تصریح کرد: اگر مواردی که در زمینه کنترل این طرح باید صورت بگیرد از نظر دور بداریم، اجرای آن می‌تواند آثار منفی به همراه داشته باشد.

وی از دیگر مشکلاتی که ممکن است به دلیل عدم حضور کارگزاران ایجاد شود را گمراه کردن بازار از طریق سرمایه‌گذارانی دانست که با تعداد سهم کم می‌توانند قیمتی غیر اصولی را وارد سیستم کنند. وی گفت: در حال حاضر کارگزاران به دلیل صلاحیت‌های حرفه‌ای اجازه بروز چنین مشکلاتی را نمی‌دهند. چراغی از سویی جمعیت جوان ایران و رابطه زیاد آنان با اینترنت را از مزایای این طرح دانست و افزود: این امر ممکن است سرمایه‌گذاران بیشتری را نیز جذب بازار سرمایه کند.

وی با اشاره به رو به توسعه بودن ایران افزود: از آنجایی که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران زیاد نیست با ایجاد امکان دسترسی آسان به بازار سرمایه، تعداد زیادی از مردم جذب آن بازار خواهند شد.

به گفته وی آنلاین شدن معاملات باعث ایجاد انگیزه روانی برای انجام شخصی این کار شده و هیجانات بازار را افزایش می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تقلب در این سیستم وجود دارد یا خیر؟ گفت: در بورس‌هایی که سازمان‌یافته‌تر ‌از بورس‌ ایران هم هستند همیشه امکان تقلب وجود دارد. این در حالی است که به عقیده من بورس ایران امن‌‌تر است.

وی دلیل این امر را عدم ارتباط بازار ایران با بازارهای دنیا دانست و تصریح کرد: نقل و انتقال پول نیز در بازار آنلاین راحت‌تر است.

تجربه‌ای برای توسعه بازار

یک کارگزار دیگر بورس نیز انجام معاملات آنلاین را یک مرحله رو به جلو برای بازار سرمایه می‌داند. به گفته نصرالله برزنی انجام معاملات به شکل آنلاین تجربه موفقی در دنیا است و در ایران نیز برای کسانی که توانایی تصمیم‌گیری، تجربه و تخصص دارند راهگشای بزرگی است که باعث توسعه بازار خواهد شد.

وی گفت: وقتی معاملات بدون واسطه انجام شود، کارگزاران نیز فرصت دارند تا به امور تخصصی خود مانند اداره صندوق‌ها، ارائه مشاوره و ... بپردازند و بدین ترتیب از اتلاف وقت جلوگیری خواهد شد.

برزنی معتقد است: زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی معاملات آنلاین فراهم شده و از لحاظ نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، تکنولوژیکی و فناوری هیچ مشکلی وجود ندارد.

به گفته وی همانطور که در حال حاضر کارگزاران از دفاتر خود با هسته مرکزی معاملات در ارتباط هستند سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند این کار را انجام دهند. برزنی تصریح کرد: با وجود سیستم‌های کنترلی، اتاق‌ پایاپای، اعتباری که سرمایه‌گذاران نزد کارگزاری‌ها دارند و نظارت کارگزاران، امکان تقلب در این سیستم بسیار کم است.