گروه بورس- مجید اسکندری: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از قطعی شدن معامله عمده مخابرات که بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس محسوب می‌شود، خبرداد. علی صالح‌آبادی روزگذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد: براساس آخرین اخبار معامله مخابرات در شورای رقابت قطعی اعلام شده است و همچنین طی جلسه‌ای که میان مسوولان شرکت مخابرات و سازمان بورس برگزار شد، نماد این شرکت تا پایان سال بازگشایی خواهد شد.وی در مورد طلب دولت از مخابرات گفت: در این زمینه شرکت مخابرات اعلام کرده است که این موضوع از طریق وزارت ارتباطات حل شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

معاملات آنلاین می‌آید

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: معاملات آنلاین از سال آینده با الگوبرداری از بورس مالزی راه‌اندازی می‌شود. «علی صالح‌آبادی» افزود: بورس مالزی معاملات آنلاین خود را از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز کرد و سازمان بورس با همکاری نهاد ناظر این بورس درحال طراحی معاملات آنلاین است.وی خاطرنشان کرد: زیر ساخت‌های فنی و پروتکل‌های ارتباطی بورس مالزی در طراحی معاملات آنلاین مورد استفاده قرار گرفته است. دکتر صالح‌آبادی اظهار داشت: شرکت‌های کارگزاری بیش از دو ماه است که به صورت آزمایشی معاملات آنلاین را انجام می‌دهند و پس از خریداری تعدادی سرور و نرم‌افزاراهای امنیتی، این معاملات سال آینده در بازار سرمایه راه‌اندازی می‌شود.

رییس سازمان بورس افزود: معاملات آنلاین اوایل سال آینده با فعالیت چهار کارگزار آغاز خواهد شد که امیدواریم تا پایان سال ۸۹ تمامی کارگزاران بتوانند این معاملات را انجام دهند.وی با بیان اینکه با راه‌اندازی معاملات آنلاین، نقش معامله‌گران کاهش خواهد یافت، گفت: کارگزاران با تدوین قواعد معاملاتی OMS خود، همچنان مسوولیت تسویه معاملات را برعهده خواهند داشت. سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: به طور حتم معاملات آنلاین باعث افزایش حجم، نقدشوندگی و عمق بازار سرمایه ایران خواهد شد.

افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار سال ۸۸ را از لحاظ آماری مناسب ارزیابی کرد و گفت: امسال نقدشوندگی بازار نسبت به گذشته افزایش یافته است و شورای بورس افزایش نقدشوندگی را در برنامه کاری خود قرار داده، تا اینکه در سال آینده با ضمانت‌های اجرایی خوبی که در قانون تازه توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی لحاظ شده، شاهد افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه باشیم. وی افزود: در همین راستا شرکت‌ها نیز باید گزارش‌های مالی خود را به موقع ارائه دهند تا توقف نمادها به حداقل ممکن برسد چرا که از این پس اگر ناشری به دلیل عدم ارائه اطلاعات، نماد خود را طولانی‌مدت بسته نگه دارد، مسوولیت آن متوجه مدیر شرکت خواهد بود.

بازگشایی به روش حراج قیمت از سال آینده

صالح‌آبادی از برنامه‌ریزی برای بازگشایی نماد به روش حراج قیمت خبر داد و ابراز داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش از معامله، نماد به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بازگشایی شده و فقط سفارش‌ها وارد سیستم می‌شوند، که در این مدت معامله‌ای صورت نمی‌گیرد اما پس از آن نماد بازگشایی شده که در این مدت سفارش‌ها یکدیگر را اصلاح کرده و قیمت واقعی‌تر خواهد شد.

در مورد CDS خلاف قانون عمل نکرده‌ایم

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال دنیای‌اقتصاد مبنی بر اینکه چرا میزان مالکیت سهام سازمان بورس و اوراق بهادار از شرکت CDS کاهش نیافته است؟ گفت: براساس تصمیم شورای بورس، سهام اضافی باید واگذار شود اما نکته‌ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته آن است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (CDS) پیش از اجرای قانون ایجاد شده بود، از همین رو سازمان بورس و اوراق بهادار هیچ تخلفی را در زمینه درصد مالکیت انجام نداده و قانون عطف به ماسبق نمی‌شود، به علاوه پس از قانون بازار اوراق بهادار شورا مصوب کرد تا در طول زمان، میزان سهامداری سازمان با قانون تطبیق داده شود که در این زمینه اولویت‌ها نیز تهیه شد تا شرکت بورس، بورس کالا، فرابورس و بانک‌ها و بیمه‌ها در اولویت قرار بگیرند، اما باتوجه به وضعیت نقدشوندگی این شرکت‌ها در پایان سال برای واگذاری نیازمند زمان هستیم.

قبل از اصل ۴۴ هم بورس داشتیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بخش عمده‌ای از بازدهی بازار به شرکت‌های اصل چهل و چهاری بازمی‌گردد؟ خاطرنشان کرد: پیش از ابلاغ اصل ۴۴ نیز بازار سرمایه در حال فعالیت بود اما پس از ورود شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ تنوع صنایع افزایش یافت که این شرکت‌ها موجب افزایش حجم معاملات نیز شدند. به علاوه این علامت خوبی است که شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات در طی زمان باشیم.