گروه بورس- معصومه طاهرخانی: معاون سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری مدیریت «ایران خودرو» و «سایپا» طی سال آینده خبر داد.
«اسماعیل غلامی» گفت: بر اساس تصمیمی که در کمیسیون ماده ۱۳۸ دولت گرفته شده، مدیریت «ایران‌ خودرو» و «سایپا» واگذار می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا با وجودی که قرار بر جابه‌جایی این دو خودروساز در جدول واگذاری‌ها بود، این اتفاق نیفتاد؟ و مقرر شده سهام خودروسازان همچنان ذیل اصل 44 باقی بماند، گفت: بر اساس پیشنهاد چندی پیش وزارت صنایع، قرار بر جابه‌جایی سهام این دو خودروساز از گروه یک (ذیل اصل44) به گروه دو (صدر اصل44) بود تا بر اساس آن 20‌درصد از سهام خودروسازان دست دولت بماند. وی افزود: این پیشنهاد در کمیسیون ماده 138 دولت که ترکیبی از 8 وزیر است، مطرح شد و با توجه به رای منفی این کمیسیون، در نهایت مقرر شد دولت از مدیریت این خودروسازان خارج شود. غلامی در عین حال گفت: تصمیم‌گیری نهایی در مورد رای کمیسیون ماده 138، فردا در جلسه هیات واگذاری نیز مطرح و قطعی می‌شود.
داستان واگذاری خودروسازها چیست؟
اما زمزمه‌های واگذاری سهام «ایران خودرو» و «سایپا» به بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی باز می‌گردد. بر این اساس مقرر شد که سهام این دو خودروساز با قرار گرفتن در میان شرکت‌های ذیل اصل44 به بخش خصوصی واگذار شود. سال گذشته اولین سال قرارگیری این دو شرکت در جدول شرکت‌های قابل واگذاری سازمان خصوصی‌سازی بود، ولی به دنبال درخواست وزیر صنایع، واگذاری آنها طی سال گذشته منتفی و به سال جاری موکول شد. اما ظاهرا این پایان کار نبود؛ چرا که منابع غیررسمی از اهتمام وزارت صنایع برای خارج کردن این دو خودروساز از فهرست شرکت‌های قابل واگذاری دولت خبر می‌دادند.
این شایعات بهمن ماه امسال از سوی رییس سازمان خصوصی‌سازی تائید شد، به طوری که «کرد زنگنه» طی نشست خبری خود به صراحت از پیشنهاد وزارت صنایع برای انتقال خودروسازان به فهرست شرکت‌های صدر اصل۴۴ خبر داد. «کرد زنگنه» در آن نشست تایید کرد: «۲۰‌درصد سهام خودروسازان دولتی می‌ماند و تنها ۱۷‌درصد قابلیت واگذاری به صورت بلوکی خواهد داشت.» ولی خبر روز گذشته معاون سازمان خصوصی‌سازی، ماجرا را وارد مرحله تازه‌ای کرده و ظاهرا قرار نیست اصرار وزارت صنایع برای دولتی ماندن خودروسازها به نتیجه برسد.
چه کسی خودرو می‌خرد؟
اما در میان بحث بر سر نحوه درصد واگذاری سهام خودروسازان، گمانه‌زنی‌هایی در بازار در مورد مالکان آینده این شرکت‌های خودروساز در جریان است. از طرفی فروش شرکت سرمایه‌گذاری رنا که از زیرمجموعه‌‌های سازمان گسترش است نیز در کنار فروش سهام ایران خودرو و سایپا به طور جدی مطرح است.
بر این اساس «گروه بهمن» جدی‌ترین خریداری است که قرار است صف خرید خودروسازان را پر کند. در سوی دیگر، برخی شایعات تایید نشده نیز از احتمال حضور گروه بهمن تنها در صف خرید سایپا حکایت دارد. به این ترتیب چنانچه گروه بهمن تنها بخواهد سهام سایپا را خریداری کند، با توجه به سهام 9/13 درصدی حال حاضر این گروه در سایپا، با 7/51درصد می‌تواند سهامدار عمده سایپا شود.
کمی هم از جدول واگذاری‌های ۸۹
اما معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگوی دیگری با «ایسنا» در مورد جدول واگذاری‌های سال آینده گفت: با نهایی شدن شرکت‌های گروه یک و دو، حدود 430 شرکت در گروه یک قرار گرفته و 40 شرکت نیز در گروه دو جدول واگذاری جای گرفتند که باید در سال 89 واگذار شوند. وی از نهایی شدن تغییر جداول گروه یک و دو برای واگذاری شرکت‌ها خبر داد و گفت: تغییر شرکت‌های گروه یک و دو نهایی شده و این تغییر ضمیمه بودجه 89 می‌شود. «غلامی» با اشاره به این‌که واگذاری شرکت‌های گروه یک تا پایان سال 89 تمدید شد، اظهار کرد: با این تغییر تعداد شرکت‌های گروه یک افزایش یافته و به حدود 430 شرکت رسید، همچنین برای سال 89 تعداد 40 شرکت در گروه دو قرار گرفت. غلامی اضافه کرد: در سال 88، 32 شرکت در گروه دو قرار گرفته بود که 9 شرکت از این گروه به فروش رسید که مابقی شرکت‌های باقی‌مانده به اضافه 20 شرکت جدید برای سال آینده در نظر گرفته شد. او از اعلام ترکیب شرکت‌های گروه یک و دو تا تصویب مجلس خودداری کرد و افزود: شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، گل‌گهر و چادرملو از مهم‌ترین شرکت‌های گروه یک هستند که باید تا پایان سال 89 واگذار شوند.