چرا خارجی‌ها به بورس تهران نمی‌آیند؟

دنیای اقتصاد- دبیر انجمن شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذار خارجی با اعلام دلایل وارد نشدن سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سهام از تهیه آیین‌نامه‌ای در شورای عالی بورس خبر داد که بر اساس آن شرکت‌های بورس ایران خواهند توانست از امکان حضور در بورس‌هایی چون مالزی برخوردار باشند. به گفته وی شاید از سال آینده برخی شرکت‌های سهامی عام حاضر در بورس تهران امکان حضور در بورس مالزی یا دیگر کشورها را داشته باشند. دبیر انجمن شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد

تدوین آیین‌نامه پذیرش شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی

فارس- دبیر انجمن شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذار خارجی با اعلام دلایل وارد نشدن سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سهام از تهیه آیین‌نامه‌ای در شورای عالی بورس خبر داد که بر اساس آن شرکت‌های بورس ایران خواهند توانست از امکان حضور در بورس‌هایی چون مالزی برخوردار باشند.

برنامه جهان اقتصاد در شبکه جهانی جام جم با حضور دبیرکل کانون کارگزاران بورس (حسین خزلی خرازی) و دبیر انجمن شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذار خارجی (حسین سلیمی) با موضوع بررسی آثار تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی پخش شد و طی آن این دو مقام مسوول به سوال‌ها پاسخ دادند. همچنین سلیمی از تهیه آیین‌نامه پذیرش شرکت‌های بورس ایران در دیگر بورس‌ها توسط شورای عالی بورس خبر داد.

دو دلیل عدم ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس ایران

وی در پاسخ به این پرسش که چرا به‌رغم بازدهی مناسب و ۵۰‌درصدی بازار سهام ایران در سال جاری و سقوط بیشتر بورس‌های دنیا، کمتر سرمایه‌گذار خارجی حاضر به حضور در بورس اوراق بهادار ایران است؟ به دو دلیل و عامل اصلی اشاره کرد و گفت: تا سه سال پیش قانونی برای خرید سهام شرکت‌های بورس ایران توسط سرمایه‌گذاران خارجی وجود نداشت و هیچ شرکت یا سرمایه‌گذار خارجی امکان حضور در بورس تهران را نداشت. سلیمی با بیان اینکه هنوز بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی از تصویب قانون سرمایه‌گذاری در بورس کشور اطلاعی ندارند، ادامه داد: دومین مانع و عامل در وارد نشدن سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سهام ناشی از لزوم اخذ مجوز از نهادهای مربوطه و در نتیجه عدم علاقه سرمایه‌گذاران به خرید سهام شرکت‌های ایرانی بود. به گفته وی تا ۵ سال پیش سرمایه‌گذاران خارجی فقط از امکان خرید ۴۹‌درصد از سهام شرکت‌ها برخوردار بودند، اما با تغییر قوانین و آیین‌نامه‌ها این محدودیت برطرف شده و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند تا ۱۰۰‌درصد سهام شرکت‌های ایرانی را خریداری کنند.

تهیه آیین‌نامه حضور شرکت‌های ایرانی در دیگر بورس‌ها

وی با بیان اینکه دومین امکان سرمایه‌گذاری خارجی در شرکت‌های بورس ایران از طریق پذیرش در بورس دیگر کشورها است، خاطرنشان کرد: برخلاف ایران، بیشتر بورس‌های دنیا پذیرای شرکت‌های دیگر کشورها هستند و با پذیرش در بورس شرکت‌های ایرانی، این امکان برای سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند نیز فراهم خواهد شد. وی ادامه داد: در این خصوص اقداماتی انجام شده و شورای عالی بورس آیین‌نامه‌ای در دست بررسی دارد. شاید از سال آینده برخی شرکت‌های سهامی عام حاضر در بورس تهران امکان حضور در بورس مالزی یا دیگر کشورها را داشته باشند. سلیمی به سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج توصیه کرد چنانچه سرمایه مازاد دارند در صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری یا سهام شرکت‌های بورس ایران سرمایه‌گذاری کنند.

هنر ارتباط گیری با سرمایه‌گذاران خارجی را نداریم

دبیر کل کانون کارگزاران بورس نیز در رابطه با دلایل عدم حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار اوراق بهادار ایران خاطرنشان کرد: تا پیش از این تغییر متعدد قانون، قانون‌گذاران و مسوولان و همچنین وجود ریسک‌هایی، مانع حضور سرمایه‌گذاران خارجی بود. اما با توجه به ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی و اهتمام قانون جدید توسعه ابزارها و نهادهای مالی و اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاران خارجی، زمینه جذب این‌گروه فراهم شده است. خزلی با بیان اینکه در برابر سقوط ۵۰ تا ۷۰‌درصدی بیشتر بورس‌های دنیا در اثر بحران مالی جهانی، میانگین بازدهی سال ۸۸ بورس ایران حدود ۵۰‌درصد بود، تصریح کرد: در برابر اقتصاد پربازده و فراهم بودن زمینه حضور سرمایه‌گذاری خارجی در بورس ایران، هنوز هنر اطلاع‌رسانی و ارتباط گیری با سرمایه‌گذاران خارجی را نداریم که این یک ضعف است.