احساس می‌کنم درآمد واگذاری‌ها محقق شود
عکس: حمید جانی‌پور
گروه بورس- مجید اسکندری: نشست خبری سه تن از معاونان وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته با حضور خبرنگاران وزارتخانه متبوع برگزار شد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی که با تاخیری یک ساعته در این نشست حاضر شده بود، به ارائه گزارش اقدامات انجام شده و برنامه‌های در دست اجرای این سازمان پرداخت.
واگذاری ۶۱۰ شرکت تا سال ۹۳
غلامرضا حیدری کردزنگنه در نشستی که با حضور ریاست‌ سازمان بورس و سرمایه‌گذاری خارجی برگزار شد، به تفکیک وضعیت شرکت‌های قابل واگذاری پرداخت و گفت: در حال حاضر 43 شرکت در مرحله انحلال قرار دارد که منتظر تصویب مجمع یا تصویب هیات واگذاری است و 29 شرکت نیز آگهی شده اما به فروش نرسیده است.همچنین 5 شرکت در جریان تصویب هیات واگذاری، 79 شرکت در حال پذیرش در بورس، 112 شرکت در حال ارزیابی و قیمت‌گذاری، 12 شرکت در جریان تصویب هیات‌عامل، 5 شرکت مصوب شده در حال اصلاح ساختار، سه شرکت که اطلاعات‌شان دریافت نشده، دو شرکت دارای بحث حقوقی و 32 شرکت نیز در مرحله تعیین قیمت کارشناسی هستند.وی ادامه داد: از سوی دیگر 40 شرکت از شرکت‌های وزارت نیرو در برنامه سال 89 قرار دارد که از طریق پیمان مدیریت واگذار خواهد شد. همچنین 12 شرکت در هلدینگ پتروشیمی قرار دارند که تا شهریور 89 فرصت برای روشن کردن وضعیت آنها وجود دارد. رییس سازمان خصوصی‌سازی سپس گفت: تعداد 610 شرکت در بانک اطلاعات ما موجود است که تا سال 93 در برنامه واگذاری قرار خواهند گرفت که 334شرکت در گروه یک و 268 شرکت در گروه دو قرار دارند و 8 شرکت که دولت تنها سهم 20 درصدی در آنها دارد.
بودجه، پیش‌بینی است
کردزنگنه در پاسخ به خبرنگار دنیای‌اقتصاد در خصوص چگونگی تحقق درآمد 7500 میلیارد تومانی دولت از محل واگذاری‌ها در سال 89 گفت: بخش نقدی درآمد حاصل از واگذاری‌ها در بودجه 89 کاهش یافته است و از 7500 میلیارد تومان، به میزان 4500 میلیارد تومان نقدی و 3000 میلیارد تومان رد دیون است که باید به دستگاه‌ها پرداخت شود.وی افزود: برای تحقق 4500 میلیارد تومان نقدی با توجه به اینکه طی دو سه سال اخیر فروش اقساطی خوبی داشتیم، اگر مشکلی پیش نیاید از محل اقساط سال‌های قبل، 1500 میلیارد تومان و امیدواریم 3000 میلیارد تومان نیز از محل فروش‌های جدید محقق شود.
نقش صدام در به‌هم ریختن بودجه
معاون وزیر اقتصاد درباره امکان چنین اتفاقی گفت: بودجه پیش‌بینی است و هیچ کس نمی‌تواند بگوید چه اتفاقی می‌افتد. مثلا در سال 58 کسی می‌دانست که چند ماه بعد، صدام به کشور حمله خواهد کرد و مالیات پنج استان از بودجه حذف خواهد شد. بنابراین ما نمی‌دانیم سال آینده چگونه خواهد بود، فقط برآورد شده است و ما بر اساس شواهد و قرائن احساس می‌کنیم محقق شود.
ارجاع پروژه جابریان به شعبه ثالث
کردزنگنه درباره وضعیت پرونده خریدار فولاد خوزستان گفت: پس از اینکه جابریان به هیات داوری شکایت کرد، این هیات رای خود را به نفع سازمان خصوصی‌سازی صادر کرد، اما وی دوباره شکایت خود را به دادگاه شعبه 19 ارائه کرد که این شعبه به نفع وی رای داد. در حالی که این رای در صلاحیت این شعبه نبوده است. وی خاطرنشان کرد: سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس به این رای معترض بودند، چون طبق قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، این شکایت باید در شعبه خاصی که رییس قوه قضائیه تعیین می‌کند، طرح شود. کردزنگنه سپس گفت: سازمان خصوصی‌سازی با ارسال نامه‌ای به ریاست قوه قضائیه تقاضای ماده 18 کرده است که در پی آن، پرونده به شعبه ثالثی برای رسیدگی ارجاع شده، اما هنوز نتیجه به ما ابلاغ نشده است.
آغاز بررسی دستورالعمل جدید
نحوه انجام معاملات
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در ادامه این نشست مطلبی درخصوص پیشینه بازار سرمایه در ایران و اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر بیان کرد. وی سپس به وضعیت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های جدید اشاره کرد و گفت: به منظور تدوین دستورالعمل جدید نحوه انجام معاملات، کانون کارگزاران اعلام کرده است که پیشنهادهایی در این زمینه دارد، اما اخیرا این کانون اظهار کرده که سرعت سازمان برای این کار زیاد است و مهلت بیشتری خواسته است. صالح‌آبادی تاکید کرد: هر چه مشارکت فعالان بازار در تدوین مقررات جدید بیشتر باشد، مقررات بهتر خواهد بود و همواره برای تدوین مقررات از همه نظرخواهی می‌کنیم. رییس سازمان بورس یادآور شد: در حال حاضر بررسی آیین‌نامه یادشده در کمیته تدوین مقررات شروع شده و تا پایان سال نهایی خواهد شد.
خرید اعتباری سهام
در انتظار موافقت بانک مرکزی
صالح‌آبادی در ادامه درباره امکان خرید اعتباری سهام گفت: این موضوع در شورای بورس مطرح شده که با نظر موافق رو‌به‌رو شده و در پی آن، برای موافقت نهایی به بانک مرکزی اعلام شده است. وی افزود: مستندات و مطالعات انجام شده در این خصوص از سوی سازمان بورس به بانک مرکزی ارسال شده و کارشناسان این سازمان برای همکاری با کارشناسان بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده‌اند. صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: ما بر اساس تجارب دنیا در این زمینه، مدل بومی‌سازی شده‌ای را به بانک مرکزی پیشنهاد کرده‌ایم و در انتظار موافقت بانک مرکزی هستیم.