دنیای اقتصاد- سرمایه‌گذاران بورس تهران هفته جاری را با فضایی مثبت و حاکمیت صف‌های خرید آغاز کردند، اما هر چه به پایان هفته نزدیک‌تر شدیم فضای مزبور تضعیف شد تا جایی که روز چهارشنبه چهره یک بازار نسبتا منفی و فزونی عرضه‌ها در بورس قابل رصد بود؛ امری که البته مانع از رشد 2‌درصدی شاخص کل در این هفته نشد. سرمایه‌گذاران اغلب با دید روزانه و با فرض تداوم شرایط کنونی تصمیم‌گیری می‌کنند که این مساله منجر به نوسانات مکرر و پردامنه قیمت سهام در کوتاه‌مدت شده است.

یک هفته با تپیکس
دو روی سکه در یک هفته!
گروه بورس - شروین شهریاری: سرمایه‌گذاران بورس تهران هفته جاری را با فضایی مثبت و حاکمیت صف‌های خرید آغاز کردند، اما هر چه به پایان هفته نزدیک‌تر شدیم فضای مزبور تضعیف شد تا جایی که روز چهارشنبه چهره یک بازار نسبتا منفی و فزونی عرضه‌ها در بورس قابل رصد بود؛ امری که البته مانع از رشد ۲‌درصدی شاخص کل در این هفته نشد.
در حال حاضر، ارزیابی کارشناسان از ارزندگی سهام اکثر شرکت‌های مورد توجه بازار نظیر‌گروه فلزی، معدنی و پتروشیمی وابستگی زیادی به روند قیمت‌های جهانی این محصولات دارد و با توجه به اینکه سوابق قبلی در زمینه نوسانات ناگهانی قیمت‌ها در اذهان فعالان بازار موجود است، سرمایه‌گذاران اغلب با دید روزانه و با فرض تداوم شرایط کنونی تصمیم‌گیری می‌کنند که این مساله منجر به نوسانات مکرر و پردامنه قیمت سهام در کوتاه‌مدت شده است. از سوی دیگر، کارشناسان نیم نگاهی نیز به تحولات سیاسی و طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دارند که تا کنون با توجه به عدم انتشار اخبار دقیق در این حوزه‌ها منجر به تاثیر‌گذاری جدی بر بازار نشده است. بنابراین، ریسک عوامل مذکور در تعیین جهت آتی بازار را باید کماکان مد نظر داشت.

سنگ‌آهنی‌ها
از خواب برمی‌خیزند؟
سهام سنگ‌آهنی‌ها در هفته مورد گزارش پس از مدت‌ها حاشیه‌نشینی شاهد بازگشت مجدد به متن بازار بودند و رشد قیمت مناسبی را نیز از خود به نمایش گذاشتند. در این میان سهام چادرملو و گل‌گهر به ترتیب 10 و 8 ‌درصد و هلدینگ‌های آنها - سرمایه‌گذاری امید و معادن و فلزات - به ترتیب رشد 9 و 5‌درصدی را ثبت کردند. باید توجه داشت که هر چند فزونی تقاضا در بازار چین منجر به رشد قیمت معاملات نقدی محموله‌های سنگ‌آهن تا محدوده 130‌دلار شده است، اما اولا وضعیت کنونی بازار تنها منعکس‌کننده شرایط لحظه‌ای است و ثانیا این کارخانجات بر اساس توافق اخیر، قیمت محصولات خود را بر مبنای نرخ فروش شمش فولاد خوزستان تعیین کرده‌اند، بنابراین اخبار مزبور لزوما منجر به رشد درآمد این شرکت‌ها در بخش فروش داخلی نخواهد شد (هر چند این مساله بر فروش صادراتی گل‌گهر موثر است). شایان ذکر است شرکت فولاد خوزستان اخیرا طی اطلاعیه‌ای نرخ فروش محصولات خود در 9 ماهه اول را به طور میانگین 405‌دلار اعلام کرده است که با مبنای محاسبه درآمد شرکت‌های سنگ‌آهنی (شمش 400‌دلاری) در سال جاری تطابق نسبی دارد.

فرجام خصوصی‌سازی خودرویی‌ها
انتشار اخبار مربوط به واگذاری خودروسازان در هفته جاری متناقض بود. در ابتدا خبر مربوط به تغییر‌گروه‌بندی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و سرمایه‌گذاری رنا (سهامدار‌عمده خودروسازان) در هیات واگذاری منتشر شد که در عمل منجر به امکان تاخیر چند ساله در خصوصی‌سازی این شرکت‌ها می‌شود. در مرحله بعد، در آغاز هفته جاری، معاون سازمان خصوصی‌سازی خبر از واگذاری ۱۷‌درصدی سهام خودروسازان در سال جاری داد. البته در صورت تحقق این مساله نیز باز هم سهم ۲۰‌درصدی دولت در این شرکت‌ها حفظ خواهد شد. به هر حال، اخبار موجود حکایت از آن دارد که برآورد قبلی سرمایه‌گذاران مبنی بر واگذاری مدیریتی سهام خودروسازان لااقل در آینده نزدیک محتمل نخواهد بود و این مساله منجر به بازگشت به مبانی فاندامنتال در ارزش‌گذاری سهام این شرکت‌ها می‌شود. در این مقوله، تقابل P/E مناسب و نزدیک بودن به قیمت اسمی به عنوان پتانسیل و امکان کاهش سودآوری آتی ناشی از اشباع بازار و مشکلات کلان این صنعت به عنوان نقطه ضعف مطرح می‌شود که البته در هفته‌های اخیر کفه نگرانی‌ها سنگین‌تر بوده و منجر به کاهش قیمت سهام شرکت‌های این‌گروه شده است.

رکود؛ ‌گریبانگیر ساختمان
انتشار گزارش 12 ماهه حسابرسی شده شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان بیش از هر چیز مهر تاییدی بر ایجاد مشکلات در صنعت ساختمان و دامن‌گیر شدن رکود در فعالیت شرکت‌های مرتبط بود. مطالعه اجزای گزارش مزبور نشان می‌دهد که سودآوری واقعی‌گروه ساختمان در سال مالی گذشته حدود 60‌درصد افت کرده است. همچنین بررسی جریان وجوه نقد نیز حکایت از خروج وجه نقد از بابت فعالیت‌های عملیاتی‌گروه دارد که می‌تواند نشان‌دهنده نامساعد بودن وضعیت حاکم بر صنعت و تضعیف نقدینگی شرکت باشد. بدین ترتیب رو آوردن به استقراض بیشتر در‌گروه «وساخت» که با رشد بیش از 33‌درصدی در حجم تسهیلات دریافتی کوتاه‌مدت قابل اثبات است‌، به عنوان راهکار جذب منابع به شرکت انتخاب شده است که تحمیل بیش از پیش هزینه‌های مالی را در آینده در پی دارد. بدین ترتیب سهامداران سرمایه‌گذاری ساختمان در حالی راهی مجمع دوشنبه آتی می‌شوند که به نظر می‌رسد برای بهبود وضعیت دارایی خویش باید کماکان به انتظار بر هم خوردن معادله رکود در صنعت ساختمان بمانند.

از IT تا بیمه؛
حکایت یاس ارغوانی و آسیا!
شاید در نگاه اول بین صنعت IT و بیمه نتوان تشابه خاصی پیدا کرد اما در هفته جاری ارتباط جالبی بین این دو صنعت در بورس برقرار شد به نحوی که شرکت خدمات مهندسی سیستم یاس ارغوانی (فعال در صنعت IT) با خرید نزدیک به ده‌درصد از سهام بیمه آسیا عملا در زمره یکی از سهامداران عمده قرار‌گرفت. شرکتی که وابستگی کاملی به بانک ملت دارد. بدین ترتیب عملا گمانه‌زنی‌های قبلی مبنی بر جذابیت بیمه آسیا برای سرمایه‌گذاران نهادی (به لحاظ حجم منابع) تایید شده است. عرضه روزانه و خرد سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی نیز نشان‌دهنده ترجیح دولت در فروش نقدی سهام بیمه آسیا است و این مساله احتمالا منجر به تاخیر افتادن تصمیم‌گیری در خصوص عرضه بلوکی سهام شده است.

اژدها آرام می‌گیرد؟
اخبار منتشر شده از اقتصاد چین در هفته مورد گزارش برای معامله‌گران بازار کالا و مواد خام چندان خوشایند نبود. بانک مرکزی چین اقدام به افزایش میزان ذخیره قانونی بانک‌ها و نیز افزایش نرخ بهره اوراق قرضه کرد که می‌تواند نشانه‌ای در راستای محدود کردن بازار اعتبارات و حرکت به سمت رویکرد انقباضی تلقی شود. با توجه به نقش اصلی بازار چین در تقاضای انواع فلزات و نیز اهمیت این مساله برای برخی شرکت‌های بورس تهران، سرمایه‌گذاران کماکان باید تحولات اقتصادی چین را در نظر داشته باشند تا بدین وسیله ریسک نوسانات غیرمنتظره در قیمت کالاها را در میزان و ترکیب سرمایه‌گذاری‌های بورسی خود مد نظر قرار دهند.