شروین شهریاری

فعالان بورس در هفته جاری آرامش نسبی را در بازار تجربه کردند به نحوی که در طی سه روز معاملاتی، فاصله عرضه و تقاضا در اکثر نمادهای معاملاتی منجر به عدم توافق خریداران و فروشندگان و کاهش حجم معاملات شد. به نظر می‌رسد در حال حاضر متقاضیان سهام با توجه به ارزیابی خود از وضعیت حاکم بر بازار بر خرید سهام در قیمت‌های پایین‌تر اصرار دارند و این در حالی است که در جبهه مقابل، جو فروش احساسی به واسطه افت سریع قیمت سهام در ماه گذشته تا حدود زیادی فروکش کرده است. البته در روز چهارشنبه متقاضیان به خرید سهام شرکت‌ها با نرخ‌های بالاتر رضایت دادند که همین رویه منجر به افزایش قیمت اکثر سهام مورد توجه بازار و رشد ۲۹ واحدی شاخص شد. هر چند این مساله مانع از افت هفتگی شاخص نشد و بدین ترتیب بورس تهران با افت یک دهم درصدی شاخص عملا هشتمین هفته متوالی افت بازدهی خود در سال ۸۸ را رقم زد.

کریسمس خوش‌یمن در بازارهای جهانی

تعطیلات کریسمس هر چند با کاهش نسبی فعالیت بازارهای جهانی به طور طبیعی همراه است اما مطالعه روند بازارها نشان می‌دهد که انتظار بهبود در اقتصاد جهان کماکان در سرمایه‌گذاران به چشم می‌خورد. در این میان، روند توسعه در اقتصادهای نوظهور آسیایی به ویژه در کشور چین، تقاضای سرشاری را برای انواع مواد معدنی و فلزی ایجاد کرده است و این کشور را به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات جهان تبدیل کرده است. روند فعلی، تقویت انتظارات افزایشی در قیمت مواد معدنی و فلزی را در پی داشته است هر چند ریسک‌های محیطی نظیر تغییر ارزش‌دلار و موجودی بالای انبارها کماکان روند موجود را تهدید می‌کند. در هر حال در حوزه قیمت‌های موثر بر وضعیت سهام در بورس تهران، هرتن مس به محدوده ۷۳۰۰‌دلار، روی ۲۵۰۰‌دلار و سرب به ۲۴۰۰‌دلار رسیده است. در بخش فولاد نیز نشانه‌های تحرک در زمینه افزایش تقاضا به چشم می‌خورد و تداوم شرایط کنونی می‌تواند منجر به قرارگیری قیمت این محصول در مسیر صعودی شود؛ روندی که بر خلاف مواد معدنی پس از پایان بحران تا کنون در قیمت محصولات فولادی مشاهده نشده است.

در انتظار گزارش‌های ۹ماهه

یکی از عوامل موثر در ایجاد جو انتظار در سرمایه‌گذاران بورس تهران در شرایط فعلی نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های

۹ ماهه است. در این میان، روند حرکت آتی قیمت سهام در برخی گروه‌ها، وابستگی زیادی به اطلاعات گزارش‌های ۹ ماهه دارد. در گروه سیمان - که مدتی است از گردونه توجه معامله گران خارج شده است- سرمایه‌گذاران به انتظار انتشار آمار تولید و فروش این شرکت‌ها در فصل پاییز هستند. به نظر می‌رسد کارخانجات سیمانی در ادامه روند مناسب گزارش‌های شش ماهه، عملکرد مناسبی را در این زمینه به ویژه در بخش صادرات گزارش کنند. در گروه دارویی نیز شیوع آنفلوآنزای فصلی منجر به افزایش فروش محصولات اکثر شرکت‌ها شده است. این مساله در صورت تحقق می‌تواند معادله رکود کنونی در معاملات سهام این گروه را در کوتاه مدت بر هم زند. در بخش محصولات فلزی، معدنی و پتروشیمی نیز سرمایه‌گذاران در انتظار تعدیلات مثبت پیش‌بینی سود اکثر شرکت‌های فعال در این حوزه با توجه به رشد قیمت محصولات هستند. شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه، پتروشیمی خارک، پتروشیمی فن‌آوران، ملی مس، گروه روی و... در زمره این گروه قرار دارند.

گزارش ۱۲ ماهه «ثاخت»

هر چند شرکت بین‌الملل توسعه ساختمان سهامداران زیادی در بورس تهران ندارد اما ارسال گزارش‌های این شرکت از جهت تاثیر‌گذاری بر سرمایه‌گذاری غدیر (مالک عمده) حائز اهمیت است. بیش از ۹۵‌میلیارد‌تومان (۱۵۶‌ریال به ازای هر سهم) از درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های غدیر در سال مالی گذشته به سود نقدی سهام «ثاخت» اختصاص دارد که بیش از ۲۸‌درصد از کل EPS «وغدیر» است. مطالعه جزئیات گزارش ۱۲ ماهه بین‌الملل توسعه ساختمان نشان می‌دهد که هر چند این شرکت موفق به تحصیل سود خالص ۶۷۵‌ریالی به ازای هر سهم شده است اما وضعیت وصول نقدینگی شرکت ناشی از فروش پروژه‌ها تحت تاثیر رکود بازار مسکن تضعیف شده است. همچنین فروش برخی واحدهای آپارتمانی به مجموعه‌های وابسته به مالک جدید غدیر (ساتا) می‌تواند نشانه‌ای در جهت همکاری سهامدار عمده در تحقق سود مورد انتظار شرکت تلقی شود. باید توجه داشت اتخاذ چنین رویکردی معمولا در کوتاه مدت راهگشا خواهد بود و حفظ روند سودآوری شرکت در سالهای مالی آتی منوط به بهبود وضعیت بازار مسکن و جذب مشتریان جدید خواهد بود.

آرامش حقوقی‌ها

مطالعه تغییرات مالکیت سهامداران عمده در هفته جاری نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران حقوقی نیز همگام با جو حاکم بر بازار عموما تحرک چندانی نداشته اند. در نمادهای «کچاد» و «کگل»، خرید سهام توسط مجموعه معادن و فلزات و مهرگان به چشم می‌خورد. در نماد «آسیا» به‌رغم وعده‌های قبلی مبنی بر تداوم عرضه‌های دولتی، این امر در هفته جاری محقق نشد و علت مشخصی هم برای این رویکرد (که نسبت به عرضه‌های قبلی بی‌سابقه به نظر می‌رسد) عنوان نشده است. در تحولی دیگر، گروه مهر اقتصاد ایرانیان در نماد «کروی» در نقش فروشنده سهام ظاهر شد. همچنین تحرکات این مجموعه نقش موثری در به تعادل رسیدن معاملات سهام حفاری شمال داشته است.

هزار توی هدفمند کردن یارانه‌ها!

سخنان رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس نشان می‌دهد که بررسی نهایی این لایحه به هفته آینده موکول شده است. بر این اساس، تشکیل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها به صورت یک شرکت مستقل تحت نظارت دولت، کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات توسط کمیسیون ویژه پیشنهاد شده است.

بدین ترتیب احتمالا توافق مرضی‌الطرفین در خصوص سازوکار اجرایی این لایحه بین مجلس و دولت حاصل خواهد شد که البته اظهارنظر نهایی در مورد آن منوط به مصوبات هفته آینده در صحن مجلس و متعاقب آن واکنش دولت خواهد بود.