دنیای اقتصاد -هیات مدیره سازمان بورس در تازه‌ترین مصوبه خود، مجوز فعالیت شرکت‌های کارگزاری را ۱۰ ساله تعیین کرد. همچنین مجوزهای فعالیت کارگزاران فعال در زمینه «سبدگردانی» و «معامله قراردادهای آتی» ۲ ساله تعیین شده که متقاضیان تمدید مجوز باید از یک ماه قبل از پایان اعتبار، درخواست‌های خود را به سازمان ارسال کنند. اقدام جدید هیات‌مدیره سازمان بورس، برای اولین بار در بازار سرمایه عملیاتی می‌‌شود و تا پیش از این محدودیت زمانی برای مجوزهای فعالیت وجود نداشت. «سازمان بورس» ابلاغ کرد

مجوز کارگزاری، دیگر مادام العمر نیست

دیدگاه کارگزاران در خصوص اعتبار ۱۰ ساله مجوز

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: هیات مدیره سازمان بورس در تازه‌ترین مصوبه خود، مجوز فعالیت شرکت‌های کارگزاری را ۱۰ ساله تعیین کرد.

بر اساس خبری که روی سایت «سنا» منتشر شده، هیات مدیره سازمان بورس دوره‌های زمانی مجوزهای فعالیت برای کارگزاران فعال در بورس‌های اوراق بهادار، کالا و فرابورس را ۱۰ سال تعیین کرد. همچنین مجوزهای فعالیت کارگزاران فعال در زمینه «سبدگردانی» و «معامله قراردادهای آتی» ۲ ساله تعیین شده که متقاضیان تمدید مجوز باید از یک ماه قبل از پایان اعتبار، درخواست‌های خود را به سازمان ارسال کنند.

اقدام جدید هیات‌مدیره سازمان بورس، برای اولین بار در بازار سرمایه عملیاتی می‌‌شود و تا پیش از این محدودیت زمانی برای مجوزهای فعالیت وجود نداشت.

چرا مجوز ۱۰ساله؟

اما مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: «مبنای مجوزهای ۱۰ ساله کارگزاران چگونه تعیین شده است؟» گفت: در بیشتر بورس‌های دنیا، مجوزهای صادره از سوی نهادهای ناظر به صورت اعتباری و مدت‌دار هستند و مفید بودن فعالیت‌ها شرط اساسی تمدید مجوزها برای دوره‌های طولانی‌تر است.

«ایوب باقرتبار» افزود: از آنجا که می‌‌خواستیم همه کارگزاران و به خصوص کارگزاران بخش خصوصی انگیزه سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌هایشان را داشته باشند، تصمیم گرفتیم اعتبار را طولانی‌مدت و ۱۰ ساله تعیین کنید.

وی در عین حال افزود: جدای از این مساله، بررسی تجربیات کشورهای دنیا و مطالعه روند اعطای مجوز و دوره‌های تمدید ما را بر آن داشت که اعتبار مجوزها را ۱۰ ساله مشخص کنیم.

«باقر تبار» در مورد اینکه آیا نظر کانون کارگزاران هم در مصوبه جدید سازمان اعمال شده یا خیر؟ گفت: سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر راسا تصمیم به انجام چنین کاری گرفته و نیازی به اخذ نظر کانون نبود.

وی تصریح کرد: سازمان بورس خود را متعهد به نظارت بر فعالیت ارکان این بازار می‌‌داند تا سرمایه‌گذاران با خاطر آسوده به سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کنند. طبیعی است هر زمان که نیاز به تغییرات باشد، تجدیدنظرها اعمال خواهد شد.

تمدید مجوز شرایط ندارد

مدیرنظارت بر کارگزاران در پاسخ به این سوال که «شرایط و ضوابط تمدید دوباره مجوزها بعد از ۱۰ سال چیست؟» گفت: شرایط خاصی تعریف کرده‌ایم و مبنا همان اصول و شرایطی است که در زمان اعطای مجوز مشخص شده است.

وی ادامه داد: از نظر ما ضوابطی که در هنگام اعطای مجوز آمده به اندازه کافی می‌‌تواند صلاحیت حرفه‌ای و حتی کارگزاران را ارزیابی کند، بنابراین رعایت این دست از اصول شرط اصلی برای تمدید مجوزهای شرکت‌های کارگزاری است.

وی در عین حال گفت: اگر تغییری در ضوابط لازم باشد به مرور زمان به بازار اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مجوزهای اعتباری، بی‌اعتبار نیستند

در سوی دیگر دبیر کل کانون کارگزاران اعتباری شدن مجوزها را حرکتی در راستای حرفه‌ای شدن صنعت کارگزاری دانست.

«حسین خزلی خرازی» گفت: مصوبه تازه سازمان بورس در هیات عامل کانون بررسی نشده ولی به‌شخصه معتقدم که این اقدام، اطمینان کارگزاران را به توسعه فعالیت و انجام سرمایه‌گذاری بلندمدت بیشتر می‌‌کند.

وی ادامه داد: در نظر گرفتن اعتبار ۱۰ ساله به شرکت‌های کارگزاری اجازه برنامه‌ریزی بلندمدت را به فعالان این صنعت می‌‌دهد.

وی در مورد اینکه «برخی کارگزاران معتقدند، اعتباری شدن مجوزها باعث کاهش ارزش ریالی مجوزها می‌‌شود»، گفت: من مبنای این اظهارنظرها را نمی‌دانم، ولی تجربه نشان داده که اعتبار یک کارگزاری به تعداد مشتریان، ارزش معاملات، تعداد شعبات و ... بستگی دارد و این اظهارنظرها نمی‌تواند چندان مبنای صحیحی داشته باشد.

اعتباری شدن، متحول می‌‌کند!

در همین راستا رییس هیات‌مدیره کارگزاری تامین سرمایه نوین معتقد است: صنعت کارگزاری در شرف تحول ساختاری است و مصوباتی از این دست می‌‌تواند آغازگر تحولات بعدی باشد.

«علی اسلامی بیدگلی» افزود: اعتباری کردن مجوزها به نوعی مدل توسعه یافته رتبه‌بندی کارگزاران است که با اعمال برخی استانداردها به دنبال هدفمند کردن فعالیت کارگزاران است.

وی اعتباری شدن مجوزها را به نفع بازار سرمایه دانست و گفت: از آنجا که این حرکت برای اولین بار انجام می‌‌شود، ممکن است در شیوه‌های اجرایی اختلاف‌نظرها و انتظاراتی پیش آید که به مرور زمان قابل مرتفع شدن است.

«حرفه‌ای»، تایید صلاحیت نمی‌خواهد!

در این بین یکی دیگر از کارگزاران نظر دیگری را در مورد مصوبه اخیر هیات‌مدیره سازمان بورس مطرح کرد.

مدیرعامل کارگزاری سهام پژویان شایان معتقد است: شخصی که برای کار حرفه‌ای تایید صلاحیت می‌‌شود نیاز به تایید صلاحیت‌های دوره‌ای ندارد، چرا که عملکرد فرد طی دوره‌های مختلف گویای صلاحیت وی است.

«محمد ابراهیم قربانی فرید» افزود: بهتر است سازمان بورس به جای اعتباری کردن مجوزها، به عملکرد کارگزاران و رعایت آیین و اخلاق حرفه‌ای توجه ویژه‌تری داشته باشد.

وی محدود شدن کارگزاران به مجوزهای مختلف را به ضرر فعالیت آنها دانست و گفت: پیشنهاد می‌‌کنم سازمان بورس به جای تعریف شرایط برای اخذ مجوزهای گوناگون یک بار برای همیشه تایید صلاحیت‌ها و صدور مجوزها را انجام دهد و کارگزاران را در بوروکراسی گرفتن مجوزهای مختلف گرفتار نکند.

عکس: نگار متین نیا