هفته قرمز رنگ شاخص‌ها در بورس تهران

شروین شهریاری

عکس: نگار متین‌نیا

در پی صدور قطعنامه سیاسی آژانس حکام، بازار سهام هفته جاری را با فضایی آکنده از احتیاط و غلبه فروشندگان آغاز کرد. هر چند تا پایان هفته برخی صف‌های فروش تحت کنترل درآمد؛ اما در هر حال روند حرکت بازار در هفته جاری موجب افت چهار روزه و رقم خوردن کاهش بیش از ۶/۱‌درصدی شاخص بورس شد؛ اتفاقی که تجربه آن در چند ماه اخیر برای سرمایه‌گذاران بورس تهران نادر بوده است. بنابراین مطابق رویه تاریخی، رشد سریع قیمت‌های سهام، بار دیگر موجبات افزایش حساسیت و شکنندگی بازار را فراهم کرد و محرکی بیرونی - این بار تحت عنوان قطعنامه آژانس- زمینه قرار‌گیری بازار در روند اصلاحی را فراهم کرد. با توجه به فضای نسبتا مساعد حاکم بر اقتصاد جهانی و نیز افت سریع قیمت برخی سهام در هفته مورد گزارش، انتظار می‌رود بازار بتواند در کوتاه‌مدت تعادل خود را در صورت عدم تغییر مجدد شرایط کلان به دست آورد.

منفی از همه نوع!

در هفته جاری اکثر سهام شاخص بازار نسبت به شرایط سیاسی واکنش نشان داده و در مدار منفی قرار گرفتند. در این میان، تقاضای خریداران در صنعت بانکداری، حفاری، بیمه، مخابرات و معدنی (عمدتا سرب و روی) منجر به کنترل نوسانات قیمتی پس از افت چند روزه شد. این در حالی است که در سهام خودرویی و نیزشرکت‌های بزرگی همچون سرمایه‌گذاری غدیر در پایان هفته تحرکاتی مشاهده شد که احتمالا منجر به تعادل رسیدن این سهام در اوایل هفته آینده خواهد شد. از سوی دیگر، رایان سایپا نیز به عنوان یکی از سهام مورد توجه در گروه خود پس از افزایش سرمایه ۳۳‌درصدی به تابلو بازگشت که با توجه به جو حاکم بر بازار با صف فروش سنگین مواجه شد.

روزهای خوب در بازارهای جهانی

آنچه در آغاز هفته، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد، در خواست استمهال بدهی ۶۰‌میلیارد‌دلاری «دبی ورلد» - یکی از شرکت‌های فعال در توسعه امارت دبی - بود. این خبر نگرانی از احتمال وقوع یک شبه بحران دیگر در اقتصاد جهانی را افزایش داد؛ البته این نگرانی‌ها با توجه به حجم کوچک بدهی مورد بحث و نیز رایزنی‌ها برای استمهال آن، به سرعت کاهش یافت. پس از آن، انتشار خبر تزریق ۱۱۵‌میلیارد‌دلاری بانک مرکزی ژاپن به سیستم بانکی و نیز انتشار آمار تولید صنعتی چین - که با سریع‌ترین میزان در پنج سال گذشته رشد داشته است- و نیز رشد تولید صنعتی در چهارمین ماه متوالی در آمریکا منجر به بازگشت خوش‌بینی‌ها نسبت به شرایط اقتصاد جهانی شد. بدین ترتیب قیمت‌های جهانی فلزات اساسی و نفت - به عنوان یکی از عوامل مهم بر وضعیت شرکت‌های بورس تهران- مجددا در مسیر رشد پرشتابی قرار گرفته‌اند.

گزارش شش ماهه بانک سینا

سرمایه‌گذاران در هفته جاری بالاخره جزئیات گزارش تعدیل سود بانک سینا را دریافت کردند. این گزارش که خبر افزایش سودآوری از ۲۷۰‌ریال به ۳۲۳‌ریال به ازای هر سهم را دربرداشت حاوی نکات مهمی نیز بود. کاهش حجم سپرده‌های بانک سینا نسبت به پایان فصل بهار حکایت از رقابت سخت در بازار پول برای جذب منابع دارد؛ البته رشد حدود ۵‌درصدی حجم تسهیلات اعطایی نشان‌دهنده استفاده بیشتر بانک از منابع و احتمالا کاهش نسبت کفایت سرمایه است. همچنین پیش‌بینی هزینه مالی ۱۸‌میلیارد‌تومانی در بودجه جدید نشان از رو آوردن بانک به استقراض برای افزایش توان مالی دارد که بدهی ۲۰۰‌میلیارد‌تومانی ایجاد شده در ترازنامه شش ماهه این رویکرد را به خوبی نشان می‌دهد. بدین ترتیب با توجه به مشارکت «وسینا» در خرید بلوک مخابرات و روند کنونی جذب سپرده‌ها، برنامه ریزی جهت جذب منابع جدید برای بانک سینا از جمله اولویت‌های مهم به شمار می‌رود.

تلاش سرمایه‌گذاران حقوقی برای کنترل عرضه‌ها

برخی تحرکات سرمایه‌گذاران حقوقی نقش موثری در به تعادل رسیدن سهام شرکت‌ها در هفته مورد گزارش داشت. به عنوان نمونه؛ خریدهای روزانه سهام توسط مجموعه مهراقتصاد منجر به تعادل نماد «حفاری» در روز چهارشنبه شد. از سوی دیگر مجموعه صندوق ب-پ نفت نیز با خریدهای خود در سهام بانکی تعادل زود هنگام عرضه و تقاضا را در سهام این گروه رقم زد. در نماد «کاما» خرید سرمایه‌گذاران خارجی و فروش سهام توسط شرکت آراسته معدن جالب توجه است. در نمادهای «وبانک»، «فاراک» و «خصدرا» نیز حضور پررنگ بیمه ایران به عنوان خریدار سهام به چشم می‌خورد.

مجمع مخابرات

از جمله اخبار مهم در حاشیه بازار این هفته می‌توان به برگزاری مجمع فوق‌العاده مخابرات اشاره کرد. در این مجمع که با انتخاب سه عضو هیات مدیره از سوی کنسرسیوم اعتماد مبین همراه بود چشم‌انداز توسعه شرکت توصیف شد. از جمله اظهارات مسوولان در این مجمع می‌توان به احتمال تعدیل پیش‌بینی سود در سال جاری (به میزان کمتر از ده‌درصد احتمالا در گزارش شش ماهه) و نیز برنامه‌های آتی هیات مدیره در خصوص تعدیل تعرفه‌های مکالمات ثابت اشاره کرد. با توجه به زیان ده بودن این خدمات برای مخابرات، مطرح شد که ما به التفاوت بهای تمام شده و درآمد حاصل از ارائه خدمات در این بخش ۸۰۰‌میلیارد‌تومان است. هیات مدیره جدید قصد دارد تا در سال آینده مذاکراتی برای تعدیل تعرفه‌ها یا دریافت مابه التفاوت مربوطه از سوی دولت را انجام دهد که در صورت حصول نتیجه منجر به رشد قابل‌ملاحظه سودآوری «اخابر» خواهد شد.