توسعه بازار سرمایه در گرو بین‌المللی شدن حسابداری ایران است
گروه بورس- مجید اسکندری: دومین کنفرانس بین‌المللی حسابداری در روزهای 17 و 18 آذر ماه توسط «انجمن حسابداری ایران» در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌‌شود. محور اصلی این کنفرانس که همزمان با هفته جهانی حسابداری برگزار می‌‌شود به نقش حسابداران و حسابرسی در بازار سرمایه اختصاص دارد.

انجمن حسابدرای ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های علمی کشور سال گذشته نیز نخستین کنفرانس بین‌المللی حسابداری را با هدف شناساندن حسابداری ایران به جهان برگزار کرد.
دکتر ناصر پرتوی، دبیر علمی این کنفرانس بر این اعتقاد است که «مهم نیست انجمن حسابداری ایران چقدر توان دارد؛ اما این مهم است که می‌‌خواهد چقدر توان داشته باشد.»
حسابداران در آینه بورس
دبیر کل انجمن حسابداری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به نقش کلیدی حسابداری و حسابرسی در توسعه بازار سرمایه گفت: فعالان این حرفه نقش پررنگی در بازار سرمایه دارند و چنانچه اصول و چارچوب‌های مالی در شرکت‌های بورسی رعایت شود، این شرکت‌ها دچار ورشکستگی آنی نخواهند شد.
پرتوی سپس به بحران مالی جهانی اشاره کرد و افزود: آثار بحران مالی سال گذشته هنوز ادامه دارد و پیامد آن، ضعیف‌تر شدن روز به روز اقتصاد کشورهای غربی است. با این وجود بازار سرمایه ایران، آسیب چندانی از این بحران ندید، البته مواردی مثل بحران، رکود یا تورم جهانی یک تا دو سال بعد بر کشورهای در حال توسعه اثر می‌‌گذارد. وی ادامه داد: بازار سرمایه ایران در حال حاضر از یک ثبات نسبی برخوردار است و برای حفظ این ثبات باید شفافیت در این بازار افزایش یابد که این امر با یاری حسابداران و حسابرسان امکان‌پذیر است.
دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی حسابداری در ادامه به محورهای این کنفرانس اشاره کرد و گفت: آموزش حسابداری، استانداردهای بین‌المللی حسابداری و گزارشگری مالی، حسابداری و نظام راهبری شرکت‌ها، نقش اطلاعات حسابداری در بهبود کسب‌و کار، نقش حسابداری در توسعه بازار سرمایه، بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران و استانداردهای حسابداری و نقش حسابداری در تشخیص مالیات بر درآمد از مهم‌ترین محورهای این کنفرانس به شمار می‌‌روند.
وی درباره مخاطبان این کنفرانس توضیح داد: اساتید دانشگاه، حسابداران حرفه‌ای، تشکل‌های حسابداری علمی و حرفه‌ای، نهادهای فعال در بازار سرمایه، ارگان‌های نظارتی، وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی، صنایع و معادن، دیوان محاسبات کشور، سازمان امور مالیاتی، سازمان بورس، شرکت بورس، شهرداری تهران، بانک ملت، بانک صادرات و بنیاد مستضعفان مخاطبان داخلی این کنفرانس هستند.
هچنین دانشگاه استنفورد شایر انگلستان، انجمن حسابداری بین‌المللی (ACCA) و بزرگ‌ترین ارگان آموزشی پژوهشی جهان (IAAEA) که مقر آن در استرالیا است، حامیان خارجی این کنفرانس هستند.
پرتوی سپس گفت: در این کنفرانس مهمانانی از کشورهای انگلستان، ایتالیا، یوگسلاوی، مالزی، آمریکا، مونته‌نگرو، استرالیا، کرواسی، مکزیک حضور می‌‌یابند. همچنین ایرانیان مقیم خارج از جمله دو پروفسور ایرانی حسابداری و اقتصاد مقیم آمریکا و انگلستان از دیگر شرکت‌کنندگان این کنفرانس هستند.
فاصله حسابداری و صنعت
پرتوی در ادامه درباره آموزش حسابداری که یکی از محورهای کنفرانس است، گفت: در این کنفرانس، سطح آموزشی دانشگاه‌های کشور مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.
واقعیت این است که آموزش حسابداری در ایران از صنعت دور است و دانشگاه‌ها و صنایع راه خود را به صورت یک طرفه طی می‌‌کنند. ما تاکنون سعی کرده و بعد از این نیز تلاش خواهیم کرد که تعامل بین صنایع و حرفه حسابداری افزایش یابد. دبیر کل انجمن حسابداری ایران افزود: در این کنفرانس نزدیک به ۱۵۰۰نفر حضور خواهند یافت که نیمی از آنها استادان دانشگاه‌ها و برترین حسابداران و حسابرسان کشورند و نیمی دیگر مدیران بخش‌های صنعت، بازرگانی و بازار پول و سرمایه هستند؛ بنابراین آنچه در این کنفرانس در این زمینه مطرح شود مورد توجه هر دو دسته قرار خواهد گرفت.
پرتوی درباره وضعیت حسابرسی شرکت‌های بورسی گفت: نحوه حسابداری و حسابرسی شرکت‌های بورسی آنچنان که باید، به روز نشده و همگام با جهانیان پیش نرفته است.
البته نظارت سازمان بورس بر شرکت‌های افزایش یافته است. دبیر علمی کنفرانس یاد شده پیشنهاد کرد: ناظران علاوه بر اینکه گزارش نظارت را تهیه می‌‌کنند، باید راهکار و رهنمودهایی نیز برای بهبود سیستم‌های مالی و حسابرسی شرکت‌ها ارائه دهند.
این امر تنها از طریق نشست‌های فصلی مشترک بین بورس و حسابرسان و نیز نشست سالانه با 400مدیر مالی شرکت‌های بورسی امکان‌پذیر است؛ البته این به معنی ایجاد تقابل با جامعه حسابداران رسمی نیست.
مشارکت حسابرسان در تدوین استانداردها
پرتوی در ادامه درباره نحوه تدوین استانداردهای حسابداری در کشور گفت: بیش از 80درصد استانداردهای حسابداری ما ترجمه استانداردهای بین‌المللی است که توسط کشورهای غربی و سرمایه‌داری نوشته شده است. این استانداردها بیشتر برای کشورهای غربی کاربرد داشته و با بینش و فرهنگ ایرانی- اسلامی سازگاری چندانی ندارد.
وی تصریح کرد: مرجع تدوین‌‌کننده استانداردها باید نظر ارگان‌های حسابداری رادر این زمینه لحاظ کنند و از تخصص آنها نیز بهره بگیرد، ضمن اینکه در کشورهای خارجی، دولت در تدوین استانداردها دخالت مستقیم ندارد.
اولین گام
بین‌المللی شدن بورس ایران
دبیر کل انجمن حسابداری ایران درباره بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران به عنوان یکی از محورهای کنفرانس گفت: برای بین‌المللی شدن بازار سرمایه، اولین قدم این است که حسابداران و حسابرسان ما به جهانیان شناسانده شوند و مورد قبول آنها قرار گیرند.
به این منظور گزارش‌های مالی شرکت‌های بورسی باید توسط حسابداران و حسابرسانی تهیه شوند که با استانداردهای بین‌المللی آشنا بوده و تسلط کافی بر نحوه گزارش‌نویسی بین‌المللی داشته باشند. پرتوی یادآور شد: انجمن حسابداری ایران با در اختیار داشتن ۸۰درصد اعضای هیات علمی رشته حسابداری، اولین گام را برای بین‌المللی شدن خود برداشته و به زودی گام‌های بعدی را نیز برمی‌دارد.
راهبری شرکتی در خدمت سهامداران جزء
دبیر علمی دومین کنفرانس بین‌المللی حسابداری درباره حسابداری و نظام راهبری شرکتی به عنوان یکی دیگر از محورهای این کنفرانس توضیح داد: در کشور ما «نظام راهبری شرکتی» به غلط «نظام حاکمیت شرکتی» خوانده می‌‌شود. برقراری این نظام و اجرای قانونمند آن که می‌‌تواند کمک بسیار بزرگی به سهامداران جزء بکند توسط حسابداران و اقتصاددانان امکان‌پذیر است. وی یادآور شد: در این نظام، سهامداران عمده، تام‌الاختیار نیستند و تقسیم سود و سایر موارد نیز به شکل کنونی نخواهد بود. همچنین سهامداران جزء در ترکیب هیات‌مدیره نیز حضور خواهند یافت. پرتوی تاکید کرد: شرکت‌ها باید دارای واحد «حسابرسی داخلی» بوده و یکی از اعضای هیات‌مدیر نیز باید از فعالان حرفه حسابداری باشد.
بزرگداشت هفته حسابداری
پرتوی سپس به نحوه برگزاری این کنفرانس اشاره کرد و گفت: در روز نخست، پس از سخنرانی مسوولان، مقالات علمی ارائه خواهد شد و در روز دوم، مقالات قبل از ظهر ارائه می‌‌شود اما بعدازظهر کنفرانس به شکل نشست صمیمانه ۶ نفر از کارشناسان داخلی و ۶ نفر خارجی برگزار می‌‌شود که طی آن سوالات روز حسابداران مطرح و پاسخ داده خواهد شد. وی افزود: همچنین دستاوردهای انجمن حسابداری به نمایش گذاشته شده و مراسمی کوتاه نیز برای بزرگداشت هفته بین‌المللی حسابداری برپا می‌‌شود. دبیر علمی کنفرانس یادآور شد: بخش‌های زیادی از کنفرانس به صورت زنده و آنلاین از طریق اینترنت پخش خواهد شد.
پرتوی در پایان اهداف این کنفرانس را مورد توجه قرار داد و گفت: اولین هدف، نشان دادن توان انجمن حسابداری ایران در برگزاری این کنفرانس است زیراa مهم نیست که چقدر توان داریم بکله مهم این است که می‌‌خواهیم چقدر توان داشته باشیم. دومین هدف ما شناساندن حسابداری ایران به جهانیان و سومین هدف به روزرسانی حسابداری در کشور است. تبیین شفافیت در حسابداری نیز هدف نهایی این کنفرانس و انجمن حسابداری به شمار می‌‌رود.