تدوین برنامه 5ساله کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تا پایان سال

عکس:آکو سالمی

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری از تدوین برنامه ۵ ساله آینده فعالیت کانون تا پایان امسال خبر داد. «شاپور محمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: برنامه عملکرد ۵ سال آینده کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تا پایان امسال نهایی می‌‌شود و براساس آن برنامه‌های کانون جهت‌دهی خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که سرفصل برنامه‌هایی که قرار است در برنامه ۵ ساله گنجانده شوند، شامل چه مواردی است، گفت: ارائه خدمات حرفه‌ای به اعضا و عضویت در نهادهای بین‌المللی معتبر جزو سرفصل‌های مهمی است که به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم.

وی ادامه داد: تعریف مدارک حرفه‌ای برای مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری، تشکیل نهادهای حرفه‌ای زیرمجموعه کانون، انتشار مجدد ماهنامه پیام سرمایه‌گذاری، نهادینه کردن عضویت اعضا و ارائه دوره‌های آموزشی و مرتبط با سرمایه‌گذاری برای اعضا و بازار سرمایه نیز در برنامه‌های ما قرار دارند.

وی ضمن تاکید بر افزایش ارائه خدمات کانون به اعضا گفت: کانون به دنبال راه‌اندازی کمیته‌های تخصصی تحلیل بازار است تا اعضا با عضویت در آن بتوانند تحلیل بازار سرمایه را علمی‌تر داشته باشند. اشتراک گزارش‌های تحلیلی شرکت‌های سرمایه‌گذاری با همدیگر نیز می‌‌تواند به تحلیل محوری اعضا کمک کند که به دنبال نهایی کردن این امر هستیم.

وی ادامه داد: هفته‌نامه کانون حاوی آخرین وقایع و اتفاقات ایران و جهان که می‌‌تواند روی تصمیم‌گیری مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری اثرگذار باشد، هم به صورت منظم برای اعضا ارسال می‌‌شود.

سوالات اقتصاد اسلامی طرح می‌‌کنیم

وی از طراحی سوالات اقتصاد اسلامی برای آزمون مدرک حرفه‌ای CIIA توسط کانون خبر داد و گفت: با توجه به حضور اعضا در آزمون گواهینامه‌ حرفه‌ای CIIA، کانون در نظر دارد سوالات مرتبط با این آزمون را با رویه اقتصاد اسلامی طراحی و در اختیار برگزارکنندگان قرار دهد.

وی همچنین به تعاملات کانون با «سازمان» برای گواهینامه‌های حرفه‌ای اعضا اشاره کرد و گفت: مذاکرات با اداره گواهینامه‌های حرفه‌ای سازمان برای گرفتن مجوز صدور گواهینامه و تعریف آزمون برای آن در حال انجام است و در صورت مثبت بودن تعاملات، کانون می‌‌تواند برای اعضای دارای صلاحیت خود گواهینامه‌های مورد تایید سازمان بورس صادر کند.

حق عضویت را ساماندهی می‌‌کنیم

«محمدی» در مورد تعداد اعضای کانون گفت: در حال حاضر از میان۸۰ شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ فعال در بورس، ۵۲ شرکت عضو کانون هستند که با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم می‌‌توانند عضو ما باشند، برآورد ما این است که تعداد اعضای کانون افزایش یابند.

وی افزود: تقریبا تمام شرکت‌هایی که فعالیت آنها در ابعاد کلان و بزرگ است به عضویت کانون درآمده‌اند.

وی بهینه کردن حق عضویت را جزو الزامات اجرایی شدن بسیاری از برنامه‌های کانون عنوان کرد و گفت: در اساسنامه فعلی کانون اجباری برای پرداخت حق عضویت برای اعضا وجود ندارد، ولی ما تصمیم جدی برای بهینه و نهادینه کردن این مورد داریم.

وی ادامه داد: مطابق قانون تشکیل بازار سرمایه، اختلاف شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید در کانون پیگیری شود و چنانچه اختلاف منجر به سازش نشود، موضوع برای حل و فصل نهایی به سازمان ارجاع می‌‌شود.

وی تاکید کرد: شرکت‌هایی که عضو کانون نیستند، در صورت ارجاع اختلاف آنها به کانون ملزم به پرداخت حق عضویت برای رسیدگی به اختلافشان هستند.

وی در پاسخ به این سوال که کانون تا به حال به چند مورد از اختلافات اعضا رسیدگی کرده؟ گفت: تا به حال به یک مورد از اختلاف اعضا رسیدگی شده که منجر به سازش هم شد. پیش‌بینی ما این است که با بزرگ شدن بازار سرمایه، کانون در این بخش فعال‌تر از قبل ظاهر شود.

۴دغدغه ما چیست؟

دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه‌های اعضای کانون چیست؟ گفت: طی نظرخواهی که از اعضا صورت گرفته صف‌های خرید و فروش، عمق پایین تحلیل، نحوه قیمت‌گذاری شرکت‌های اصل۴۴ و در نهایت متغیر بودن سیاست‌های دولت از جمله مهم‌ترین مسائل شرکت‌های سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: در ابعاد خرد هم می‌‌توان به نحوه محاسبه شاخص، نحوه تخصیص عرضه‌ها، دامنه نوسان و حجم مبنا به عنوان دغدغه‌های مهم دیگر اعضا اشاره کرد.

چرا فعال نیستیم!

«محمدی» در پاسخ به این سوال که چرا کانون به نسبت سایر ارکان بازار از جمله کانون کارگزاران حضور پررنگی در بازار ندارد؟ گفت: حوزه کاری کانون بسیار گسترده است و به صورت همزمان باید در حوزه‌های مختلف اقتصادی ورود کند.

به هر روی کانون صدای واحد شرکت‌های سرمایه‌گذاری است و قصد دارد فعالیت‌های خود را چه از حیث ارائه خدمات به اعضا و چه تعامل با بخش‌های بیرونی بازار سرمایه توسعه دهد.

وی ادامه داد: اساس‌نامه فعلی قدرت تصمیم‌گیری‌های کانون را تعیین کرده و سیاست اولیه ما ارائه پیشنهادها و تصمیمات به نهادهای ناظر و تصمیم‌گیر است.