گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام با سپری کردن یک هفته منفی که توام با افت 124واحدی شاخص بود در حالی پا به هفته جدید می‌گذارد که همچنان ابهامات مهمی همراه معامله‌گران است.

معامله‌گران در تحولات کلان موثر بر بازار شاهد ادامه جو ابهام و انتظار هستند. در تحولات سیاسی نیز به عنوان یکی از فاکتورهای موثر بر بازار همچنان ابهام ناشی از نامشخص بودن شرایط مذاکرات کشورمان با گروه 1+5 وجود دارد. در این بخش معامله‌گران در انتظار موضع‌گیرهای شفافتری هستند که انتظار می‌رود در خلال هفته آینده تاثیراتی را بر بازار داشته باشد. در تحولات وابسته به این بخش البته در اقدامی تکراری «باراک اوباما» رییس‌جمهور آمریکا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را یک سال دیگر تمدید کرد.
در کنار مسائل سیاسی خارجی، در صحنه داخلی نیز مسائل سیاسی به ویژه اختلاف نظر مجلس و دولت بر سر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها همچنان همراه بازار است. آخرین جلسه مجلس و دولت درباره چگونگی مدیریت منابع حاصله از این طرح نیز عصر روز چهارشنبه به نتیجه‌ای نرسید و به گفته شرکت‌کنندگان در این جلسه همچنان اختلاف نظر دولت و مجلس در مورد واریز وجوه حاصله به خزانه یا صندوقی در اختیار دولت پا برجاست. این اختلاف موجب شده است تا کارشناسان بازار با ابهام در نحوه اجرا و تقسیم وجوه حاصل از این طرح مواجه باشند. در این حال هر چند که کارشناسان بازار در مورد اصل اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به اطمینان نسبی رسیده‌اند اما در مورد مساله چگونگی تخصیص درآمد حاصل از این طرح نیز اهمیت قابل‌ملاحظه‌ای قائل هستند، چرا که بخشی از وجوه حاصل قرار است به صنایع مصرف‌کننده انرژی بازگردانده شود که نحوه این تخصیص منابع می‌تواند از فشار به صنایع مصرف‌کننده انرژی به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای بکاهد. در این میان محدود ساختن طرح به لایحه بودجه سالانه دولت می‌تواند از سرعت اجرا و جهش ناگهانی بهای حامل‌های انرژی بکاهد. درهمین حال مجلس شورای اسلامی در هفته جاری اقدام به بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهای دولت برای دو وزارتخانه اقتصادی نیرو و رفاه خواهد کرد که البته این رای اعتمادها تحت سایه تحولات اخیر قرار خواهد گرفت. در کنار بحث‌های سیاسی در حوزه اقتصادی کارشناسان با تحولات مهمی روبه‌رو هستند. در این حوزه کارشناسان در انتظار انتشار آماری از رشد نقدینگی در کشور هستند، جایی که خبرهای متعددی در مورد رشد سنگین میزان نقدینگی به گوش می‌‌رسد که می‌تواند به معنای رشد آتی تورم در کشور باشد. در صورت رشد نقدینگی نظیر آنچه در سال‌های ۸۴ و ۸۵ رخ داد و بازار سرمایه با کاهش نسبت پی به‌ای مواجه خواهد شد. در تحولات اقتصادی نشست مشترک بانک مرکزی و مسوولان بازار سرمایه نیز از اهمیت برخودار است، همکاری نزدیک تر دو بازار سرمایه و پول می‌تواند به معنای تقویت بیشتر اقتصاد کشور باشد. در کنار این تحولات، بازارهای جهانی شاهد ثبات نسبی هستند. در بازار جهانی فلزات، معامله‌گران شاهد افت اندکی در بهای مس بودند، رشد موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به عنوان شاهدی بر ضعف تقاضا تلقی شده و اندکی از بهای این فلز کاست تا بهای این فلز در سطح کمتر از ۶هزار و ۵۰۰‌دلار باقی بماند. در همین حال بهای باقی فلزات نیز در حد هفته قبل باقی مانده است. بهای آلومینیوم کمتر از ۲هزار‌دلار، روی در حد ۲هزار و ۱۳۱دلار و سرب در حد ۲هزار و ۲۵۱دلار در هر تن رقم خورده است. بهای بیلت فولادی نیز در حد ۳۴۵دلار تا ۴۹۰دلار در بازارهای مدیترانه و شرق دور ثبت شده است. در بازارهای جهانی بهای سنگ‌آهن دوباره به بالای ۱۰۰دلار در بازار چین رسیده است. در همین حال تنها شاخص بالتیک جهش فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشته است؛ این شاخص به مرز ۳هزار و ۹۵۴واحد رسیده است. این در حالی است که بهای نفت و نرخ تبدیل یورو به‌دلار نیز در مرز ۷۷دلار در هر بشکه و ۴۸۸۱/۱باقی‌مانده است که تغییری جدی محسوب نمی‌شود.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه را باید پرنوسان دانست که در آن بازگشت تقاضا و تلاش معامله‌گران مدافع سبب شد تا بخشی از عرضه‌ها در بازار جمع‌آوری شود. از دیدگاه کارشناسان بازار در حال حاضر حضور پر رنگ معامله‌گران حقیقی در بازار سبب شده است سرعت حرکت‌های نوسانی بازار سریع‌تر از گذشته شود و بازار پس از هر دور کاهش به سرعت رو به بازگشت بگذارد. در این میان رشد قیمت بیشتر سهام سبب شده است تا انگیزه معامله‌گری بر سرمایه‌گذاری غلبه کرده و بیشتر معاملات با این دیدگاه رقم بخورد. معامله‌گران روز چهارشنبه در گروه بانکی شاهد تشکیل صف خرید برای بانک پارسیان پس از چند روز جو رکودآمیز این سهم بودند. پس از عرضه ناموفق بلوک ۴۲/۲درصد بانک پارسیان توسط صبا تامین نماد بانک پارسیان با ضعف نسبی مواجه شد.
در نماد بانک سینا نیز کارشناسان بحث‌های فشرده‌ای را در مورد مشارکت این بانک در خرید غیرمستقیم سهام بانک سینا داشتند. در گروه مالی معامله‌گران روز شنبه شاهد توقف نماد رایان سایپا برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه هستند. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه معدنی، شاهد ضعف نسبی گروه سنگ‌آهنی بودند؛ امری که ناشی از کاهش درآمدهای این شرکت‌ها بعد از توافق صورت گرفته با شرکت‌های فولادی و همچنین تاثیر افزایش بهای حامل‌های انرژی می‌باشد. انتظار می‌رود علاوه بر کاهش سود امسال در سال آینده نیز با کاهش سود شرکت‌های سنگ‌آهنی (البته با لحاظ شرایط بازارهای جهانی) مواجه باشیم. در انتهای هفته گذشته بهره‌برداری آزمایشی از کارخانه گندله گل‌گهر آغاز شد. این کارخانه با سرمایه‌گذاری 280‌میلیارد‌تومانی، ظرفیت تولید پنج‌میلیون تن گندله را در سال دارد. انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک با حضور رییس‌جمهور این کارخانه به صورت رسمی افتتاح ‌شود.
در این مراسم هراتی‌نیک اشاره‌ای به وضعیت صندوق فولاد نیز داشت و گفت: با توجه به افزایش حقوق بازنشستگان ازسوی دولت و عدم فروش فولاد، صندوق در تامین نقدینگی با مشکل مواجه است.معاون وزیر صنایع و معادن افزود: هم اکنون حدود ۳۰۰‌هزار‌تومان به هر بازنشسته این وزارتخانه به صورت علی الحساب پرداخت شده است. صندوق فولاد به دلیل سهامدارای در شرکت‌هایی نظیر معادن و فلزات و فولاد‌سازها و همچنین دریافت‌هایی که از شرکت‌های فولادی صورت می‌دهد، برای کارشناسان بازار دارای اهمیت است.در گروه معدنی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از احتمال تجدید مناقصه معدن انگوران خبرداده است. فولاد گر گفته است ایرادات این مناقصه در حال بررسی است و امکان تجدید مناقصه با رفع ایرادات وجود دارد. در گروه خودرویی، گروه بهمن روز چهارشنبه شاهد عرضه‌های سنگینی بود که به معامله ۳۶میلیون سهمی منجر شد. این نماد در پایان معاملات با صف خرید ۷میلیونی به‌رغم این عرضه‌ها مواجه شد. در بازار چهارشنبه موجی از انتشار اطلاعیه‌های نامناسب بر بازار حاکم بود. تعدیل منفی
جابرابن حیان که به افت 5/6درصدی این نماد در بازگشایی مجدد منجر شد، در کنار کاهش سود شرکت‌های فارسیت دورود، تکنوتار و زیان مس باهنر سبب شده است برخی از نمادها طی هفته آینده، شرایط بازگشایی مناسبی را تجربه نکنند. در گروه تجهیزات، نماد مپنا نیز روز چهارشنبه از صف فروش خارج شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری پرنوسان و رو به مثبت بود که در آن شاخص کل تحت تاثیر جمع‌آوری بخشی از صف‌های فروش 46واحد افت کرد. افت بازار سهام در هفته گذشته البته تاثیری بر بازار داشت که در آن شمار خریداران به میانگین 5/22درصد کاهش یافت.