تخلفات فعالان بازار و نحوه برخورد با آنها تشریح شد

فارس- مدیر پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار ابعاد معاونت حقوقی، انواع ناهنجاری و مراجع رسیدگی به تخلفات و مجازات شرکت‌ها و کارگزاران را تشریح کرد و گفت: از سال ۸۵ تاکنون بیش از‌هزار تذکر به ناشران بورسی و غیر بورسی و کارگزاران و نهادهای‌ مالی داده شد. پرویز شیری زاده در جلسه آشنایی خبرنگاران حوزه بازار سرمایه با ساختار و چگونگی فعالیت معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار، ابعاد این معاونت مهم سازمان، انواع ناهنجاری‌ها و چگونگی رسیدگی به تخلفات و جرائم ناشران بورسی و غیربورسی و کارگزاران و نهادهای‌ مالی را تشریح کرد.

تدابیر پیشگیرانه

وی با بیان اینکه بالغ بر۱۰۰ عنوان مقررات در این زمینه وجود دارد، خاطرنشان کرد: موارد حقوقی و مسائل مربوط به تخلفات و رسیدگی به ناهنجاری‌های بازار سرمایه طی چند جلسه آموزشی و در طول ۴ ماه به مدیران شرکت‌های بورسی توضیح داده شده تا تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلفات به عمل آمده باشد.

به گفته وی، معاونت حقوقی سازمان بورس دارای ساختاری شامل دبیرخانه هیات داوری، مشاور حقوقی (زیر نظر معاون سازمان بورس)، مدیریت پیگیری تخلفات و مدیریت امور حقوقی و انتظامی است.

وظایف ۴ گانه معاونت حقوقی

شیری‌زاده با بیان اینکه وظایف این معاونت در اجرای ماده‌های ۷ و ۳۵ قانون بازار اوراق تعیین شده، ادامه داد: اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار سرمایه، اعلام تخلفات بازار سرمایه به مراجع ذیصلاح دیگر، اعمال تدابیر ضروری و انجام اقدامات به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار و رسیدگی به تخلفات انضباطی کارگزاران، کارگزاران معامله، بازارگردانان، ناشران اوراق بهادار و سایر اعضای بورس از مقررات قانون و تجدیدنظر آرا، چهار وظیفه اصلی و ماموریت کلی این معاونت است.

۱۰۰۰ تذکر به شرکت‌های بورسی

این مقام مسوول ادامه داد: از سال ۸۵ تاکنون بالغ بر‌هزار تذکر به شرکت‌های بورسی و کارگزاران داده شده است. این درحالی است که بیشترین و کمترین شکایت‌ها مربوط به کارگزاران و مسوولان بازار سرمایه بوده اما از کانون‌ها و شرکت‌ مدیریت فناوری نیز شکایتی گزارش نشده است.

۹ مرجع رسیدگی به ناهنجاری‌ها

شیری‌زاده در خصوص مراجع رسیدگی به ناهنجاری‌های بازار سرمایه نیز توضیح داد: کمیته رسیدگی به تخلفات (ماده ۳۵ قانون)، هیات مدیره بورس، هیات رسیدگی به تخلفات، هیات مدیره سازمان بورس، مراجع قضایی (طبق ماده ۵۲ قانون)، کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس، کمیته سازش کانون، هیات داوری (ماده ۳۷ و ۳۶ ) و هیات رسیدگی به تخلفات (موضوع ماده ۱۸ آیین‌نامه اجرایی قانون) ۹ مرجع رسیدگی به تخلفات هستند. به گفته وی در مرحله بدوی، کمیته رسیدگی به تخلفات در کنار هیات مدیره بورس مربوطه قرار دارد. در بخش تجدیدنظر نیز هیات رسیدگی به تخلفات، به عنوان بازوی هیات مدیره سازمان بورس است.

تخلف‌های اصلی کارگزاران بورس

مدیر پیگیری امور تخلفات، اشخاص موضوع گزارش‌های تخلفاتی را کارگزاران بورس اوراق بهادار و کالا، شرکت‌های بورسی و غیربورسی، بورس‌ها و فرابورس، حسابرسان معتمد،‌ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، کانون‌ها و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اعلام کرد.

وی گفت: بیشترین تخلفات کارگزاران مربوط به خرید و فروش بدون دستور سهام و عدم رعایت اولویت نوبت مشتریان است. دیگر تخلفات نیز شامل استفاده کارگزاران از کد سهامدار برای خود یا غیر، خرید و فروش بیشتر و کمتر از سفارش مشتری، پرداخت وجوه حاصل از فروش سهام به غیر و برخورد نامناسب کارکنان کارگزاری با مشتری است.

۱۷ تخلف شرکت‌های بورسی و غیربورسی

شیری‌زاده به ۱۷ عنوان تخلف شرکت‌های بورسی و غیر بورسی اشاره کرد و گفت: این عناوین، عدم ارائه اطلاعات به سازمان یا شرکت بورس، عدم رعایت زمان‌بندی ارسال اطلاعات، ارائه اطلاعات ناقص یا خلاف واقع، استفاده از اطلاعات نهانی و معامله بر اساس آن، انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی بدون مجوز سازمان بورس، توزیع سود موهوم و خودداری از پرداخت سود سهامداران، تخلفات مکرر شرکت‌ها به شمار می‌روند.

مجازات شرکت‌ها و کارگزاران

مدیر امور پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار مجازات و تنبیهات انضباطی مدنظر برای کارگزاران را تذکر کتبی بدون درج یا درج در پرونده، تعلیق مجوز فعالیت برای مدت معین و لغو مجوز کارگزاران اعلام کرد و گفت: مجازات اصلی ناشران بورس نیز شامل تذکر کتبی، اخطار، محرومیت از انجام بخشی از فعالیت‌ها و تعلیق یا لغو مجوز ناشر یا سهامدار، سلب صلاحیت مدیران ناشر یا سهامدار، توقف موقت معاملات اوراق، تعلیق یا لغو پذیرش اوراق بهادار ناشر در بورس و اعلام عمومی آرای انضباطی صادره است.

به گفته شیری‌زاده بعد از تصویب لایحه توسعه بازارها و ابزارهای مالی توسط مجلس، اسامی شرکت‌ها و مدیران متخلف برای عموم اعلام خواهد شد. مدیر پیگیری امور تخلفات سازمان، در ادامه به عملکرد ۶ ماهه کمیته پیگیری تخلفات در سال ۸۸ اشاره کرد و با بیان اینکه اصلاح ساختار دبیر خانه کمیته و رسیدگی منظم و سریع به پرونده‌ها از اهداف کمیته در سال جاری است، گفت: در ۶ ماهه اول سال در کمیته تخلفات مجموعا ۲۶ جلسه برگزار شده است که در این جلسات ۶۰ پرونده رسیدگی شده و ۶ پرونده نیز در دست رسیدگی قرار دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۸۶ پرونده از مدیریت نظارت بر کارگزاران و ۸ پرونده از مدیریت نظارت بر بازار اولیه به کمیته تخلفات ارسال شده است، ادامه داد: در مجموع ۳۱ جلسه برای رسیدگی به تخلفات کارگزاران برگزار شده است که به ۱۶۴ پرونده رسیدگی و۱۰ پرونده نیز در حال رسیدگی است.

شیری‌زاده در ادامه به کارگزاران بورس کالا اشاره و عنوان کرد: درمورد کارگزاران بورس کالا نیز در۶ ماه گذشته مجموعا ۵ جلسه برگزار شده که به ۱۳پرونده رسیدگی و ۱۰ پرونده در دست رسیدگی است. مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار کل آرای صادره در حوزه ناشران بورسی را ۲۶ رای دانست و تصریح کرد: از این تعداد ۵ رای بر اساس دستورالعمل جدید انضباطی و ۲۱ رای بر اساس آیین نامه اصلی صادر شده است. در این میان ۳۷ رای در مورد کارگزاران بورس اوراق بهادار و ۹ رای در مورد کارگزاران بورس کالا صادر شده است.