فاطمه بهادری

مانده تسهیلات بانک کشاورزی ۱۵۷میلیارد ریال و جمع سپرده‌های مردمی بانک کشاورزی نیز ۹۲میلیارد ریال است. قرار است در سال جاری ۸۰هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک کشاورزی پرداخت شود.

طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان این مطلب در خصوص میزان اضافه برداشت این بانک از بانک مرکزی اظهار داشت: اضافه برداشت بانک کشاورزی از بانک مرکزی صفر است.

وی که در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد در پاسخ به سوالی در خصوص میزان مطالبات معوق آن را غیرقابل اعلام عنوان کرد و گفت: میزان مطالبات معوق زیاد بالا نیست. استمهال برروی وصول تاثیر می‌گذارد. وی با تاکید بر اینکه شرایط جامعه بر مطالبات معوق تاثیر می‌گذارد، افزود: بسیاری از طرح‌ها ارزی هستند و صندوق ذخیره آن را تامین می‌کند. ارز متعلق به کشور است و توسط یک هیات امنا برای آن تصمیم‌گیری می‌شود.وی ادامه داد: برخی اوقات در یک فرآیند سه چهار ساله تورم و قیمت‌ها بالا می‌رود و این‌گونه موارد باعث بروز مشکلاتی برای باز پرداخت‌ها می‌شود. در عین اینکه یک سری از مطالبات معوق مختص بانک کشاورزی است.

وی در خصوص اقدامات قضایی برای وصول مطالبات معوق اظهار داشت: هر سازمانی برای خودش نقشی دارد که نقشی که یک بانک دارد، دستگاه قضایی نمی‌تواند انجام دهد. از نظر وصول مطالبات شش ماه اول امسال رشد خوبی داشتیم.

طالبی با بیان اینکه رشد سپرده های بانک کشاورزی ۳/۲۹درصد در شش ماه بوده است، افزود: بانک کشاورزی در بانکداری الکترونیک نیز بالاتر است.

وی گفت: بانک کشاورزی برای کشاورزانی که درآمدی نداشتند دو هزار و ۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه (به هر نفر ۵۰۰هزار تومان) پرداخت می‌کند.وی با اعلام خبر تاسیس بانک سرمایه‌گذاری تصریح کرد: پس از تصویب طرح هدفمندی یارانه‌ها قرار است طرح مربوط به بهره‌وری در مجلس بررسی شود که یکی از طرح‌های مربوط به بهره‌وری، افزایش سرمایه بانک به سه هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: چهار هزار میلیارد تومان از تسهیلات کشاورزان امهال شده است. دولت امسال سود امهال را قبول کرد که کمک خوبی به بانک بوده است.

وی در خصوص وثیقه قرار دادن تراکتور برای دریافت تسهیلات بانکی اظهار داشت: اگر تراکتور پلاک‌گذاری شده باشد به وثیقه گرفته می‌شود.

طالبی با تاکید بر اینکه بانک کشاورزی به خرید تضمینی عمده گندم موفق نشده است، تصریح کرد: ظرف یکی دو سال آینده خرید گندم از طریق بخش خصوصی انجام خواهد شد تا جایگزین دولت شود. وی افزود: یک هزار میلیارد ریال به نان صنعتی اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: سودآوری در بخش کشاورزی قابل رقابت است. ارزش افزوده این بخش بالاتر از سایر بخش‌ها بوده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه طرح ساماندهی شناسنامه بهره‌برداران کشاورزی در حال اجراست، افزود: سقف تسهیلات پرداختی به طرح زینب به ۱۰میلیون ریال افزایش یافت. همچنین براساس طرح فاطمه زهرا(س) به دختران روستایی تسهیلات اشتغال پرداخت می‌شود.

وی در خصوص ورود بیمه‌های تجاری به بخش کشاورزی اعلام کرد: اگر بیمه‌های تجاری وارد این بخش شوند ما حاضریم ۱۰۰درصد آن را بیمه اتکایی کنیم. وی با بیان اینکه بدهی دولت به بیمه کشاورزی در حال بررسی است، گفت: پرداخت بخشی از آن در بودجه ۸۹ دیده شده است.

وی ادامه داد: مدیریت یارانه‌ای اعطای اعتبارات به صورت مکانیزه در آمده و مراحل پایلوت آن انجام شده است. در عین حال نظام نظارت بر طرح های بانک مکانیزه شده و ۱۶هزار طرح در آن مشخص شده است.

به گفته وی بالغ بر ۲۷هزار میلیارد ریال تا پایان شهریورماه تسهیلات به طرح‌های زودبازده پرداخت شده است.