گروه بورس- هدیه لطفی: در شرایطی که یک ماه از آغاز به کار رسمی بازار فرابورس می‌گذرد، با ورود 3 شرکت به این بازار نوپا ارزش لیگ دسته یک بازار سرمایه به حدود 30میلیاردتومان رسیده است.

درست ششم مهرماه بود که بازار فرابورس ایران با ورود شرکت مرجان کار یکی از زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری امید رسما گشایش یافت. سهامی که در روز نخست عرضه در کمتر از ۳دقیقه از سوی ۲۱ کارگزاری با قیمت ۴۵۰تومان خریداری شد.
روز پس از آن سرمایه‌گذاری امید، کویر تایر یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه خود را با قیمت هر سهم 200تومان وارد بازار کرد، تا نخستین هلدینگ سرمایه‌گذار باشد که بازار فرابورس یا همان OTC را افتتاح می‌کند. برنامه‌ای که گفته می‌شود از سوی حسنعلی قنبری مدیرعامل بانک سپه و رییس هیات مدیره سرمایه‌گذاری امید شخصا پیگیری شد و حتی وی در جلسه معارفه در شرکت مزبور برای ورود به فرابورس نیز در کنار مصطفی موسوی بلده مدیرعامل امید حضور داشت.
حال با گذشت یک ماه از عرضه سهام دو شرکت مزبور در فرابورس قیمت سهام مرجان‌کار با بیش از ۵۰تومان افزایش به ۵۰۲تومان رسیده و کویرتایر نیز در همان محدوده قیمتی عرضه شده در نوسان است. تاکنون ۱۶درصد از سهام مرجان‌کار -شرکت تولیدکننده آجرهای سفالی- در فرابورس عرضه شده که ۱۰درصد این عرضه مستقیما از سوی امید صورت گرفته و سرمایه‌گذاری سپه هلدینگ مالی وابسته به امید هم ۶درصد از این عرضه را بر عهده گرفته است. همچنین نیم‌‌درصد از عرضه ۵/۲درصدی کویرتایر نیز از سوی سرمایه‌گذاری غدیر صورت گرفته و ۲درصد نیز از سوی سهامدار اصلی شرکت یعنی «امید» در بازار عرضه شده است. گفته می‌شود امید برای فعالیت آینده خود در حال تدوین استراتژی راهبردی برای سرمایه‌گذاری در صنایعی همچون سیمان، پتروشیمی، فولاد، سنگ‌آهن و IT و خروج از شرکت‌های متفرقه است و برنامه فروش این‌گونه شرکت‌ها را دنبال می‌کند. اما این پایان کار نیست، چرا که تجربه موفق امید در عرضه سهام دو شرکت خود در فرابورس موجب شده تا این شرکت سرمایه‌گذاری برنامه عرضه سهام شرکت ساختمانی سپه را در OTC دنبال کند. این شرکت که پرتفویی به ارزش ۳۰۰میلیاردتومان را در دل خود جای داده است، قبل از ورود به فرابورس نیاز به سهامی عام شدن دارد.
از طرفی دیگر گفته می‌شود، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات هم برنامه ورود شرکت فولاد صبانور را در فرابورس دنبال می‌کند، شرکتی که بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن در غرب کشور است و دارای 4 معدن سنگ‌آهن در همدان و کردستان است و سالانه سود 4 تا 5میلیاردتومانی دارد. تمایل دو شرکت مزبور برای ورود زیرمجموعه‌های خود در فرابورس نشان می‌دهد که سهولت شرایط این بازار برای پذیرش شرکت‌های جدید در کنار مزیت‌های این بازار از جمله برخورداری از معافیت‌های مالیاتی و از همه مهم‌تر قابل معامله شدن سهام شرکت‌ها در بازاری رسمی، شرایطی را به وجود آورده که بازار فرابورس زودتر از زمانی که تصور می‌شد، بزرگ شود.
بازدهی «ودی» به ۴/۲۱درصد رسید
در بازار فرابورس روز گذشته بیش از یک‌میلیون و 800هزار سهم بیمه دی به ارزش 5/3میلیارد ریال معامله شد و با احتساب معاملات دیروز، بازدهی «ودی» از ابتدای ورود به OTC تاکنون به 4/21درصد رسیده است.
همچنین هر سهم «ودی» در این بازار با ۵درصد رشد قیمت به یک‌هزار و ۸۲۱ریال رسید و در پایان معاملات صف خریدی معادل ۸میلیون سهم برای آن باقی ماند. شایان ذکر است در معاملات روز دوشنبه سرمایه‌گذاری شاهد حدود ۷۵۰هزار سهم «ودی» را در بازار فرابورس به فروش رسانده است. از سوی دیگر شرکت سرمایه‌گذاری برق و الکترونیک کوثر نیز اقدام به فروش ۷۳۰هزار سهم از سهام این شرکت کرده است. در بازار فرابورس دیروز گواهی سپرده بانک اقتصاد نوین معامله‌ای نداشت. همچنین شرکت‌های مرجان‌کار و کویرتایر مطابق معاملات روز قبل، شرایط تعادلی را طی کردند. در این روز ۳۰۴هزار سهم کویرتایر به ارزش ۶۱۲میلیون ریال در بازار دادوستد شد. همچنین ارزش معاملات مرجان‌کار به بیش از یک‌میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال رسید که این رقم ناشی از معامله بیش از ۲۷۹هزار سهم «کمرجان» در بازار بود. گفتنی است هر دو شرکت یاد شده در بازار دیروز شاهد افت قیمت سهام خود بودند. به طوری که در پایان معاملات قیمت هر سهم «پکویر» به دوهزار و ۹ ریال و «کمرجان» به ۵هزار و ۲۱ریال رسید. از سوی دیگر روزگذشته ۱۰درصد دیگر از گواهی سپرده بانک کشاورزی در بازار OTC معامله شد. در این روز تعداد ۵۰هزار فقره گواهی یاد شده در بازار دادوستد شد و ارزش معاملات آن به ۵میلیارد تومان رسید.
سود OTC؛ 91ریال
روز گذشته گزارش عملکرد ۶ماهه شرکت فرابورس اعلام شد و بر اساس این گزارش، درآمدهای عملیاتی شرکت در این دوره به ۹۷میلیون تومان رسیده است. گفتنی است از آغاز فعالیت فرابورس تنها یک ماه می‌گذرد و در نتیجه این رقم به طور عمده ناشی از کارمزدهای معاملاتی و حق پذیرش شرکت‌ها در این بازار است.
از سوی دیگر هزینه‌های اداری فرابورس تا پایان دوره شش ماهه بالغ بر 274میلیون تومان بود و در مجموع زیان عملیاتی شرکت در دوره یاد شده به 177میلیون تومان رسیده است. همچنین با توجه به درآمد یک‌میلیارد و 100میلیون تومان فرابورس از محل سود سپرده‌ها و اوراق مشارکت، سود خالص شرکت در این 6ماه، 914میلیون تومان اعلام شده است که این رقم معادل 91ریال سود به ازای هر سهم OTC است.