گروه بورس- سازمان خصوصی‌سازی سهام ۶ شرکت را از طریق بورس و مزایده واگذار می‌کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت رسمی این سازمان، سهام شرکت‌های «پالایش نفت اصفهان» و «ایران ترانسفو» از طریق بورس و سهام شرکت‌های «بین‌المللی بازرسی کالای تجاری»، «حمل‌ونقل خدمات دریایی آبادان»، «سازمان توسعه راه‌های ایران» و «خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن»، از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده که ۰۵/۹درصد از سهام «پالایش نفت اصفهان» با سرمایه ۴هزار و ۱۶۲میلیارد و ۲۵۸میلیون ریال به صورت بلوکی و از طریق بورس واگذار می‌شود. قیمت پایه هر سهم این شرکت معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه به شرط آنکه از مبلغ ۷۹۱۸ریال کمتر نباشد، تعیین شده است.

سپرده شرکت در این مزایده ۸۹میلیارد و ۴۷۷میلیون و ۶۰۰هزار و ۲۶۱ریال معین شده که در روز ۱۹مهر ماه نیز از طریق بورس عرضه می‌شود.

سهامداران اصلی این شرکت که در زمینه انجام عملیات پالایش نفت خام و عمل آوردن هر نوع فرآورده نفتی فعالیت می‌کند شامل ملی پالایش و پخش با ۰۵/۲۹درصد، سهام عدالت با ۳۰درصد، نهادهای عمومی غیردولتی ۳۵درصد و در نهایت سایر ۹۵/۵درصد هستند.

دیگر شرکتی که قرار است از طریق بورس به فروش برسد، ۴۸/۳۵درصد از سهام «ایران ترانسفو» است. قیمت پایه هر سهم این شرکت نیز معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه به شرط آنکه از مبلغ ۹۱۲۲ریال کمتر نباشد، در نظر گرفته شده است. سپرده شرکت در این عرضه که در روز ۲۰مهر ماه انجام می‌شود، معادل ۲۹میلیارد و ۱۳۱میلیون و ۷۱۸هزار و ۵۰۰ریال تعیین شده است. سهامداران اصلی این شرکت که در زمینه تولید ترانسفورماتورهای قدرت فعال است شامل ساتکاب با ۴۸/۳۵درصد، مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی با ۵۳/۷درصد، سرمایه‌گذاری صباتامین با ۳۷/۵درصد، زیمنس با ۸۹/۴درصد و در نهایت ۷۳/۴۶درصد سهام سایر است.

مزایده دوباره ۴ شرکت

اما سازمان خصوصی‌سازی سهام چهار شرکت را برای فروش مزایده‌ای بار دیگر آگهی کرده است.

چهار شرکتی که چنانچه در مهلت قانونی متقاضی‌ برای خرید آنها نباشد، باید از طریق مذاکره به فروش برسند.

بر این اساس پاکت‌های مزایده ۹۰درصد شرکت بین‌المللی بازرسی کالای تجاری با ارزش پایه هر سهم یک‌میلیارد و ۴۳۹میلیون و ۷۷۵هزار و ۱۶۷ ریال و سرمایه ۵۰میلیون ریال روز ۱۵مهر ماه بازگشایی می‌شود.

ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری این شرکت ۶۴۷میلیارد و ۸۹۸میلیون و ۸۲۵هزار و ۱۵۰ریال قرار داده شده و بازرگانی دولتی ایران مالک ۹۰درصدی این شرکت است.

کشتیرانی و بیمه ایران هر کدام با ۵درصد مالکان دیگر این شرکت فعال در زمینه بازرسی، کنترل کیفیت کالاها، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات هستند.

شرکت «حمل‌ونقل خدمات دریایی آبادان» به میزان ۳۰درصد و با سرمایه ۳۰۰میلیارد ریالی قرار است روز ۱۵مهر ماه دومین شرکتی باشد که از طریق مزایده به فروش می‌رسد.

سهامداران اصلی این شرکت که ارزش کل پایه ۳۰درصد آن ۲۸۲میلیارد و ۸۶۶میلیون و ۴۰۰هزار ریال تعیین شده، شامل بازرگانی دولتی ایران با ۳۰درصد، بین‌المللی بازرسی کالای تجاری با ۴۰درصد و در نهایت شرکت طریق‌القدس با ۳۰درصد هستند.

سازمان توسعه راه‌های ایران که قرار است ۱۰۰درصد سهام آن با ارزش پایه هر سهم ۱۵هزار و ۶۱۰ریال به فروش برسد، سومین شرکت مزایده‌ای است که دوباره آگهی شده است.

سرمایه این شرکت که در زمینه انجام امور راهسازی ساخت و مشارکت در ساخت آزادراه‌ها فعال است ۳۶۰میلیارد و ۶۸۷میلیون ریال است. تنها سهامدار این شرکت ۳۶میلیون و ۶۸هزار و ۷۵۰سهمی «ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور» است.

آخرین شرکتی که سازمان خصوصی‌سازی می‌خواهد با آگهی دوباره به فروش برساند، ۱۰۰درصد خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن است که همانند سه شرکت دیگر روز ۱۵مهر ماه شاهد بازگشایی پاکت‌های مزایده است.

سرمایه این شرکت ۴۰۹میلیارد و ۹۴۲میلیون ریال است و ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری معادل یک‌هزار و ۲۹۲میلیارد و ۹۵۶میلیون و ۹۷۰هزار و ۲۲۶ریال درنظر گرفته شده است.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تنها سهامدار این شرکت فعال در زمینه تولید انواع تراورس چوبی، بتنی و فلزی و کلیه خدمات خطوط راه‌آهن است.