شروین شهریاری

بازار سرمایه در هفته جاری همزمان با افزایش پرشتاب قیمت‌ها شاهد افزایش انگیزه عرضه‌کنندگان بود. این مساله منجر به در هم شکستن صف‌های خرید و عقب نشینی تقاضا در اغلب نمادهای شاخص بازار شد. صنایع فلزی و معدنی و گروه تجهیزات و مخابرات از جمله سهامی بودند که هفته را با کاهش قیمت به پایان بردند. از سوی دیگر در بازارهای جهانی، ماه سپتامبر مطابق پیش بینی‌های قبلی با روند کاهشی آغاز شده است. همچنین در تحولی دیگر، جلسه معاونان وزرای خارجه گروه ۱+۵ در روز جمعه پیرامون مساله هسته‌ای ایران مهم تلقی می‌شود. نتایج این جلسه و چشم انداز آتی تعاملات بین‌المللی کشورمان از جمله مسائلی است که می‌تواند در تعیین روند بازار نقش موثری ایفا کند.

خودرویی‌ها استارت زدند

در هفته جاری همزمان با افت تقاضا در سهام شاخص، بازار شاهد چرخش نقدینگی به سمت برخی گروه‌های جدید بود. در این راستا سهام گروه بانکداری با افزایش تقاضا روبه‌رو شد. در این گروه روند حرکت سهام بانک سینا، کارآفرین و پارسیان برای معامله‌گران حائز اهمیت است. سهام خودرویی نیز بیشتر در روز چهارشنبه مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت. جو ایجاد شده بر سهام این گروه منجر به جمع آوری صف فروش سایپا شد. در این میان، گروه بهمن با برخی شایعات در زمینه احتمال انجام یک معامله عمده مواجه است. سهام گروه سیمان نیز در هفته جاری کماکان مورد توجه قرار داشت. برخی تعدیلات مثبت در این گروه از جمله شرکت‌های سیمان تهران و ارومیه منجر به افزایش خوش‌بینی‌ها در خصوص رشد سودآوری شرکت‌های این صنعت در کوتاه مدت شده است.

صدرنشینان قبلی، قعرنشینان کنونی!

بیشتر سهم‌هایی که در هفته گذشته با رشدهای حیرت انگیز به تابلو بازگشتند در این هفته با افزایش عرضه و صف‌های سنگین فروش مواجه بودند. در این میان صدرا و مخابرات در قعر جدول نوسانات روزانه قرار گرفته‌اند. این رویداد بار دیگر ناکارآمدی قوانین موجود در زمینه محدوده نوسان و حجم مبنا را نشان می‌دهد که منجر به افزایش ریسک معامله‌گران و کاهش نقدشوندگی در معاملات سهام شده است.

سهام گروه سرب و روی وابسته به معدن انگوران نیز هفته جاری را بیشتر با کاهش قیمت به پایان بردند. P/E بالای سهام این گروه نشان دهنده انتظارات قابل توجه معامله‌گران از روند رشد سودآوری آتی این شرکت‌ها است. این در حالی است که تامین این انتظارات در گام اول با اعلام نشدن نتیجه قطعی مزایده انگوران از سوی وزارت صنایع با چالش مواجه شده است.

فولادی‌های سرگردان

پیگیری نظارت بورس در خصوص نرخ سنگ‌آهن منجر به ارسال نامه‌ای از سوی شرکت چادرملو شده است. محتوای این نامه به جز تاکید بر اطلاعات قبلی حاوی نکته جدیدی نیست. بر مبنای این نامه نرخ سنگ‌آهن در بودجه کنونی چادرملو با ۱۰‌درصد افزایش و در بودجه فولاد سازان با ۳۰‌درصد کاهش در نظر گرفته شده است. زمان اعلام توافق نهایی در این خصوص پایان شهریور ماه اعلام شده است. بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط کنونی کماکان ابهام اساسی در خصوص نرخ فروش سنگ‌آهن رفع نشده است و این مساله ریسک تغییرات احتمالی سودآوری سهام شرکت‌های این صنعت در آینده نزدیک را کماکان تداوم می‌بخشد.

سرمایه‌گذاری‌ها فعال شدند

شهریور ماه معمولا دوره‌ای است که مقارن با اتمام سال مالی برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعالیت نهادهای حقوقی در بازار سرمایه افزایش می‌یابد. در هفته مورد گزارش، استراتژی مزبور توسط مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری به اجرا درآمد. در این راستا چند معامله پرحجم صورت گرفت که طی آن بخشی از سهام پتروشیمی خارک در ازای دریافت سهام پالایش نفت اصفهان از سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به شرکت مادر منتقل شد. یکی از اهداف این جابه‌جایی‌ها احتمالا پوشش درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های «وصندوق» بوده است.

در تحولی دیگر، سهام سیمان کردستان توسط دو مالک عمده حقوقی (غدیر و امید) با خرید‌های پرحجم به تعادل رسید. علاوه بر این فروش سهام غدیر توسط سرمایه‌گذاری خوارزمی از جمله تحرکات موثر بر روند معاملاتی «وغدیر»است. سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز در این هفته خریدهای پرحجمی را در نماد «کچاد» صورت داد که این مساله در حفظ روند افزایشی سهام مزبور نقش موثری داشت.

صف فروش ۱۵میلیارد تومانی «اخابر»!

سهام شرکت مخابرات ایران از بدو ورود به بورس تجربه‌ای جدید را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. پس از گذشت یکسال از حضور این شرکت در بازار، اکنون دیگر انتشار اخبار ضد و نقیض و نوسانات غیر عادی قیمت و حجم نامتعارف تقاضای خرید و فروش «اخابر» برای فعالان بازار تا حدودی عادی شده است. روند معاملات این هفته نیز از قاعده فوق مستثنی نبود و معامله‌گران با انتشار اخباری مبنی بر احتمال تعویق معامله بلوکی مخابرات مواجه شدند. همین مساله کافی بود تا پهنای صف فروش مخابرات از ۱۵‌میلیارد‌تومان فراتر رود و بار دیگر مفهوم «ریسک سیتماتیک» در معاملات سهام بزرگ ترین شرکت بازار سرمایه برای فعالان بازار معنا شود. به نظر می‌رسد نقطه پایانی وضعیت کنونی، تحقق خصوصی‌سازی شرکت و افزایش شفافیت مخابرات در زمینه انتشار گزارشات مالی و اخبار منتشره باشد.