هزینه‌کرد درآمدهای خصوصی‌سازی نظام‌مند شد

گروه بورس- آیین‌نامه نحوه هزینه درآمدهای حاصل از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی با چهار محورکلی ابلاغ شد.

حمایت از اقشار کم در‌آمد، حمایت از تعاونی‌ها، توسعه و آبادانی مناطق محروم و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از جمله طرح‌هایی است که آیین‌نامه نحوه هزینه درآمدهای خصوصی‌سازی بر اجرای آن تاکید دارد.

رییس‌جمهور آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۹) اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ درباره نحوه مصرف وجوه حاصل از واگذاری‌های موضوع این قانون را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزیران عضو کارگروه تصویب آیین‌نامه‌های مربوط به قانون اجرای سیاست‌های اصل۴۴، آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۹) این قانون یادشده را به تصویب رساندند که بر اساس آن، وجوه حاصل از واگذاری‌های موضوع قانون اصل۴۴ از جمله واگذاری شرکت‌های مادر‌تخصصی یا اصلی و شرکت‌های عملیاتی یا فرعی به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و در قالب اعتبارات مندرج در قوانین بودجه سالانه کل کشور در جدولی واحد و به ترتیب با عناوین بند‌های هشت‌گانه ماده (۲۹) قانون به تفکیک اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای منظور و طبق این آیین‌نامه مصرف می‌شود.

حمایت از اقشار کم‌درآمد

بر اساس آیین‌نامه مصوب، اعتبار مربوط به بند (۱) ماده (۲۹) قانون موضوع ایجاد خوداتکایی برای خانواده‌های مستضعف و محروم (خانواده مستضعف و محروم، خانواده‌ای است که بنا به تشخیص وزارت رفاه و تامین اجتماعی در ۳ دهک پایین درآمدی قرار دارد) و تقویت تامین اجتماعی در اختیار وزارت رفاه و تامین اجتماعی قرار می‌گیرد تا از طریق دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مطابق بند‌های زیر در قالب تخصیص اعتبار به مصرف برسد:

الف ـ آموزش رایگان مهارت‌های شغلی افراد خانواده‌ها متناسب با نیاز بازار‌کار از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سایر مراجعی که آموزش‌های مزبور را ارائه می‌کنند.

ب ـ اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه با هدف توانمندسازی برای اشتغال از طریق عقد قرارداد با بانک‌های عامل یا صندوق‌های مربوط(نحوه پرداخت این تسهیلات طبق دستورالعملی خواهد بود که به تصویب وزارت رفاه و تامین اجتماعی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد رسید.)

ج ـ تقویت و گسترش نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی.

در ضمن، اعتبارات بندهای (الف) و (ج) در چارچوب تصمیمات شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی هزینه خواهد شد و اقساط دریافتی ناشی از پرداخت تسهیلات موضوع بند (ب)، تابع آیین‌نامه اجرایی ماده (۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و اصلاحات بعدی آن خواهد بود.

حمایت از تعاونی‌ها

طبق این آیین‌نامه، اعتبار مربوط به بند (۲) ماده (۲۹) قانون موضوع اختصاص ۳۰‌درصد از درآمدهای حاصل از واگذاری به تعاونی‌های فراگیر ملی به‌منظور فقرزدایی، به وزارت تعاون اختصاص داده می‌شود تا جهت پرداخت به تعاونی‌های فراگیر ملی به منظور فقرزدایی به عنوان کمک بلاعوض با احتساب تدریجی تخفیفات موضوع ماده (۳۴) قانون اصل۴۴، براساس دستورالعملی که ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه توسط وزارت تعاون با همکاری وزارت رفاه و تامین اجتماعی تهیه می‌شود و همچنین انجام حمایت‌های مندرج در بند‌های (ب) و (ج) ماده (۹) قانون اصل۴۴ (حمایت از تعاونی‌ها) هزینه شود.

توسعه و آبادانی مناطق محروم

همچنین مقرر شد اعتبار مربوط به بند (۳) ماده (۲۹) قانون اصل۴۴، موضوع ایجاد زیربناهای اقتصادی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، در قالب جدولی که به پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور به تصویب هیات وزیران می‌رسد، در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها قرار گیرد تا به صورت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هزینه شود.

ماده ۶ ـ اعتبار مربوط به بند (۴) ماده (۲۹) قانون اصل۴۴ موضوع اعطای تسهیلات (در قالب وجوه اداره شده)، به منظور تقویت تعاونی‌ها، نوسازی و بهسازی بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی با اولویت بنگاه‌های واگذار شده و نیز برای سرمایه‌گذاری بخش‌های غیردولتی در مناطق کمتر توسعه یافته براساس قراردادهای منعقد شده در اختیار بانک‌های عامل و بانک توسعه تعاون قرار می‌گیرد.

جدول توزیع اعتبارات موضوع این ماده بین دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی ذی‌ربط توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تنظیم و به تصویب کمیسیون اقتصاد هیات وزیران خواهد رسید. سود و اقساط دریافتی ناشی از تسهیلات یاد شده براساس آیین‌نامه اجرایی ماده (۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و اصلاحات بعدی آن به حساب ویژه‌ای در خزانه‌داری کل واریز و در بودجه‌های سالانه مجددا برای تحقق اهداف موردنظر لحاظ خواهد شد.

دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات یاد شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون تهیه خواهد شد.

اعتبار مربوط به بند (۵) ماده (۲۹) قانون اصل۴۴ (مشارکت شرکت‌های دولتی با بخش‌های غیردولتی تا سقف ۴۹درصد به‌منظور توسعه اقتصادی مناطق کمتر توسعه‌یافته) به شرکت‌های دولتی مجاز در قانون اختصاص می‌یابد و به این شرکت‌ها اجازه داده می‌شود در طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش‌های غیردولتی در مناطق کمتر توسعه یافته که توجیه فنی و اقتصادی طرح‌های یاد شده به تایید مراجع ذی‌ربط رسیده باشد، تا سقف ۴۹درصد هزینه‌های طرح مشارکت کنند.

شرکت‌های یاد شده مکلفند سهام دولتی خود در بنگاه‌های جدید را ظرف سه سال پس از بهره‌برداری به بخش غیردولتی واگذار کنند. فهرست شرکت‌های موضوع این ماده در هرسال توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود.

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام

بر اساس این آیین‌نامه، همچنین اعتبار مربوط به بند (۶) ماده (۲۹) قانون اصل۴۴ موضوع تکمیل طرح‌های نیمه تمام شرکت‌های دولتی، به آن دسته از طرح‌های نیمه تمام شرکت‌های دولتی موضوع گروه (۳) ماده (۲) قانون اصل۴۴ و شرکت‌هایی که هنوز واگذار نشده‌اند، اختصاص می‌یابد که وجوه طرح‌های یاد شده از محل منابع عمومی دولت تامین شده باشد.

اعتبار مربوط به بند (۷) ماده (۲۹) قانون اصل۴۴ مربوط به حوزه‌های نوین با فناوری پیشرفته و پرخطر نیز توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور به ‌وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی مربوط اختصاص می‌یابد.

اعتبار مربوط به بند (۸) ماده (۲۹) قانون اصل۴۴ هم به منظور بازسازی ساختاری، تعدیل نیروی انسانی و آماده‌سازی بنگاه‌ها برای واگذاری براساس فهرست و چارچوبی که به تصویب هیات ‌واگذاری می‌رسد، به سازمان خصوصی‌سازی اختصاص می‌یابد تا به ‌صورت بلاعوض به بنگاه‌های مربوط پرداخت و با نظارت سازمان یاد شده هزینه شود.

طبق این مصوبه، سهم اعتبارات سالانه مواد موضوع این آیین‌نامه به استثنای اختصاص ۳۰درصد از درآمدهای واگذاری به وزارت تعاون، کارگروهی مرکب از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور (مسوول کارگروه)، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، وزارت رفاه و تامین اجتماعی و وزارت صنایع و معادن تعیین و به منظور درج در جدول موضوع این آیین‌نامه به‌معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور اعلام می‌شود.

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور مکلف است پیشنهاد کارگروه را عینا در لایحه بودجه سالانه کل کشور منظور کند.این آیین‌نامه در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ توسط رییس‌جمهور جهت اجرا، ابلاغ شده است.