گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان به مخالفان واگذاری معدن انگوران به «کروی» هشدار داد تا از اقدامات پشت پرده خود برای جلوگیری از انجام این مزایده قانونی خودداری کنند.

عیسی رضایی که درباره آخرین وضعیت مزایده معدن انگوران با خبرنگار دنیای اقتصاد سخن می‌گفت، افزود: دست‌هایی در کار است که نمی‌خواهد معدن انگوران به توسعه معادن روی برسد در حالی که این واگذاری در فرآیند انجام یک تشریفات قانونی انجام شده و هیچ خدشه‌ای نمی‌توان به آن وارد کرد، اما اگر فعالیت‌های پشت پرده برای جلوگیری از انجام این واگذاری ادامه یابد، عواملی که موجب شد تا دیواره شمالی معدن انگوران فرو ریزد، بیان می‌شود.

وی با اشاره به نظر رهبری مبنی بر این که بخش خصوصی در کشور باید توانمند شود و اساسا فلسفه ابلاغ سیاست‌های اصل۴۴ نیز تحقق همین مهم است، گفت: خصوصی‌سازی و اصل۴۴ نباید قربانی منافع عده‌ای خاص شود و اگر ما نمی‌خواهیم بخش خصوصی دچار زیان شود باید تابع سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و همچنین نظرات ریاست‌جمهوری باشیم.

وی با ذکر این نکته که در مورد مزایده انگوران همه باید تابع قانون، تشریفات قانونی مزایده و رقابت‌های انجام شده در قالب یک مزایده قانونی باشند، گفت: معادن روی پس از طی همه مراحل قانونی در میان دو رقیب دیگر توانسته با اعلام بیشترین پیشنهاد، در مزایده برنده شود و اگر شخصیت‌های حقوقی دیگر هم برنده نشده‌اند، نباید به دنبال خدشه وارد کردن بر فرآیند مزایده باشند و آنها باید قبل از برگزاری مزایده به فکر راهکارهایی می‌بودند که بتوانند به صورت قانونی در مزایده برنده شوند.

رییس هیات مدیره «کروی» با بیان اینکه این سومین باری است که در برابر واگذاری انگوران به معادن روی مقاومت می‌شود، گفت: دکتر احمدی‌نژاد در سال ۸۶ در سفر به زنجان در ماهنشان طی سخنانی اعلام کرد که انگوران باید به شرکتی که دارای ۱۳۴هزار سهامدار است، واگذار شود. این موضوع در آن موقع در جلسه هیات دولت در استان به تصویب رسید اما زمانی که واگذاری معدن به «کروی» از سوی معاون اول رییس‌جمهوری در حال ابلاغ بود، گروهی که مصوبه دولت را در حال عملی شدن می‌دیدند، با رایزنی‌های فراوان تلاش کردند تا چنین اتفاقی عملی نشود و حتی گفتند که هیات مدیره وقت توسعه معادن روی مورد وثوق نیست، اما بعد که هیات مدیره تغییر کرد، هیچ اتفاقی رخ نداد.

وی افزود: پس از آنکه مصوبه سفر اول ریاست‌جمهوری به زنجان با تلاش گروهی خاص عملی نشد، در سفر دوم ریاست‌جمهوری به استان هم تلاش‌هایی انجام شد تا توسعه معادن روی به حق از دست رفته خود برسد، اما در آن زمان نیز بهانه‌هایی آوردند که شخصی در «کروی» سهامدار شخصی است و دومیلیون سهم دارد که با این فضاسازی هم در آن زمان موضوع واگذاری معدن به جایی نرسید. بعد از آن استاندارد زنجان به ما اعلام کرد که اگر در قالب کنسرسیوم به دنبال واگذاری معدن باشید، به نتیجه می‌رسید. ما این پیشنهاد را قبول کردیم تا به صورت ۸۰درصد «کروی» و ۲۰درصد سایر تولیدکننده‌ها در قابل کنسرسیوم درخواست واگذاری معدن را مطرح کنیم که این تلاش‌ها با محوریت استاندار هم به نتیجه‌ای نرسید.

وی ادامه داد: پس از آنکه تلاش‌ها برای واگذاری انگوران به نتیجه‌ای نرسید، هیات کارشناسی ۷نفره‌ای تشکیل شد تا پس از قیمت‌گذاری، معدن در قالب مزایده به فروش برسد، که ابتدا این هیات، معدن را ۱۲۰میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرد، اما تهیه و تولید مدعی بود که ارزش معدن بالاتر از اینها است. پس از آن دو نفر دیگر به این هیات کارشناسی اضافه شد و بالاترین قیمتی که از سوی این هیات ارائه شد، رقمی معادل ۱۵۵میلیارد تومان بود و پس از آن مزایده بر پایه این قیمت شکل گرفت و توسعه معادن روی با پیشنهاد ۱۸۶میلیاردتومانی برنده مزایده شد اما دوباره همان گروه مخدوش بودن مزایده را مطرح کردند.

مدیرعامل «مهر» با طرح این سوال که این بار مخالفان دنبال چه بهانه‌ای برای عدم واگذاری انگوران به کروی هستند، گفت: تاکنون هر درخواستی که از سوی تهیه و تولید و دیگر مراجع شده، آن را انجام داده‌ایم اما واقعا برای ما قابل درک نیست که چرا این بار که مزایده‌ای قانونی برگزار شده و در آن رقبای دیگری هم حضور داشته‌اند و قیمت هم از سوی دولت تعیین شده باز هم در برابر واگذاری معدن مقاومت می‌شود، گویی منافع عده‌ای در این است که معدن در شرایط فعلی باقی بماند.

وی گفت: این گروه متاسفانه به شرایط کنونی معدن، نیاز آن به باطله‌برداری و اشتغال‌زایی آن و از همه مهم‌تر تامین خاک مورد نیاز تولیدکنندگان توجهی ندارند و دنبال این هستند که معدن همچنان بلاتکلیف باقی بماند.

رضایی تاکید کرد: این بار «کروی» از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد تا به حق خود رسیده و در واقع از منافع ۱۳۴هزار سهامدار خود صیانت کند، اما اگر این مقاومت‌ها ادامه یابد، مسائلی همچون دلایل فروریختن دیواره معدن انگوران که ناشی از عملکرد ناشیانه گروهی خاص بود، اعلام می‌شود.

وی در برابر این پرسش که در صورتی که واگذاری انگوران به توسعه معادن روی قطعی شود، آیا «کروی» توانایی پرداخت ۹۰میلیارد تومان بخش نقدی مزایده را دارد؟ گفت: توسعه معادن روی دارای چند شرکت زیرمجموعه است و قرار است برای واگذاری معدن هم تسهیلاتی را دریافت کند، ضمن این که سایر تولیدکننده‌هایی هم که می‌خواهند از خاک انگوران بهره‌مند شوند نیز ما را در این مورد یاری خواهند کرد و با این تفاسیر مشکلی برای پرداخت بخش نقدی مزایده انگوران وجود ندارد.

رییس هیات مدیره توسعه معادن روی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که آیا با توجه به اظهارات معاون معدنی وزیر صنایع، قیمت‌گذاری و سهمیه‌بندی خاک انگوران توسط دولت انجام می‌پذیرد؟ گفت: قیمت‌گذاری خاک معدن انگوران از سوی بهره‌بردار آن یعنی توسعه معادن روی انجام خواهد گرفت و دولت بر توزیع خاک و سهمیه ۲۵درصدی که به سایر تولیدکنندگان اختصاص یافته، نظارت خواهد کرد. در واقع نرخ خاک تابعی از قیمت‌ها در LME است و هیچ کس در آن دخل و تصرفی ندارد و دولت می‌تواند در تخصیص سهمیه‌ها نظارت کند. یادآور می‌شود، سمیعی‌نژاد معاون معدنی وزیر صنایع گفته بود که بنای دولت، تعیین سهمیه خاک انگوران است.

رضایی در واکنش به برخی اخبار غیررسمی مبنی بر مقصر بودن مهر اقتصاد ایرانیان در رشد ۹۸درصدی قیمت سهام کروی در روز بازگشایی این نماد پس از اعلام اخبار غیررسمی مبنی بر واگذاری معدن انگوران به این شرکت، گفت: در روز بازگشایی نماد معادن روی ما نه تنها خریدار سهام نبودیم بلکه از کد سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی بیش از ۵/۱میلیون سهم این شرکت را عرضه کردیم و قیمت منطقی از نظر ما ۴۷۵تومان بود، در حالی که همان گروهی که به دنبال ملغی شدن مزایده انگوران هستند، در قیمت‌های ۵۱۵تومان خریدار سهام بودند که این درخواست‌های خرید، رشد قیمت سهام را در روز بازگشایی رقم زد، ضمن این که ما چند روز قبل از بازگشایی نماد در نامه‌ای از بورس اوراق بهادار خواسته بودیم تا زمان اعلام اثرات واگذاری معدن انگوران در صورت‌های مالی «کروی»، نماد را بازگشایی نکنند که البته این اتفاق رخ نداد و نماد بلافاصله پس از اعلام اخبار غیررسمی در مورد مزایده انگوران بازگشایی شد که پس از آن رشد ۹۸درصدی قیمت «کروی» هم به دلیل شرایط موجود رقم خورد.

وی گفت: قیمت سهام «کروی» قبل از بازگشایی نماد در بنگاه‌های زنجان هم به نرخ ۴۲۰تومان در قالب مبایعه‌نامه دادوستد شد که این اتفاق ناشی از اخباری است که در مورد واگذاری انگوران به توسعه معادن روی مطرح شده است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان در برابر این سوال که با توجه به گذشت ۱۰ روز از بازگشایی پاکات مزایده انگوران، نتیجه بررسی‌ها در مورد این مزایده‌ به کجا رسیده است؟ گفت: به ما گفته‌اند که توسعه معادن روی برنده مزایده است، اما مصوبه هیات مدیره تهیه و تولید هنوز ارائه نشده است، در حالی که زمانی که مزایده‌ای انجام می‌شود، طبیعی است که مصوباتی پشت آن است و سوال ما این است که آیا پس از انجام مزایده و مشخص شدن برنده باید به دنبال مصوبه آن رفت؟

رضایی با بیان اینکه ارزش سهام «کروی» در بازار بیش از ارقامی است که معامله می‌شود، گفت: گویای این واقعیت مذاکرات بسیاری است که با «مهر» برای خریداری سهام در قیمت‌های ۵۰۰ تا ۶۰۰تومان صورت گرفته است. پس نمی‌توان گفت که رشد قیمت سهام در بازار غیرمنطقی بود ولی گفتن این نکته ضروری است که سهام نباید این گونه رشد می‌کرد بلکه باید نماد تا زمان قطعی شدن مزایده و اعلام تاثیرات آن در صورت‌های مالی «کروی» متوقف می‌ماند، با این حال سهام توسعه معادن روی در این شرایط بازگشایی شد و فعالیت گروهی از حقوقی‌ها هم موجب شد تا سهام ۹۸درصد نوسان مثبت را تجربه کند.

خبرگزاری فارس نیز در این باره نوشت: رشد ۹۸‌درصدی هر سهم توسعه معادن روی به هنگام بازگشایی نماد (کروی) در هفته گذشته با انتقاد کارشناسان و بررسی سازمان بورس در خصوص احتمال دستکاری در قیمت این سهم همراه شد. بازار سهام در حالی هفته گذشته را با رشد قیمت سهام برخی شرکت ها و رکورد شکنی شاخص بورس و ۵ رقمی شدن این متغیر پشت سر گذاشت که بازگشایی نماد توسعه معادن روی ایران و جهش ۲ برابری قیمت هر سهم این شرکت از جمله وقایعی بود که به راحتی نمی‌شد از کنار آن عبور کرد.

این خبرگزاری ادامه داده‌: قضیه از این قرار است که نماد معاملاتی توسعه معادن روی ایران (کروی) شنبه گذشته مورد بازگشایی قرار گرفت و در پی آن قیمت هر سهم این شرکت هلدینگ صنعت روی با افزایش ۹۸‌درصدی، از ۲۴۵ تومان به بیش از ۵۰۰ تومان رسید، تا با توجه به خبر نهایی نشده برنده شدن این شرکت در مناقصه معدن انگوران و عدم اعمال محدوده نوسان ۳‌درصدی قیمت در روز بازگشایی، خوشحالی هزاران سهامدار آن با تعجب و حیرت اکثر فعالان بازار عجین شود.

این اتفاق با خرید بیش از ۵/۵‌میلیون سهم توسط ۲۲۶ نفر از سهامداران حقوقی (۷/۱‌میلیون سهم) و حقیقی (۸/۳‌میلیون سهم) رخ داد تا بار دیگر موضوع غلبه جو روانی بر منطق و تحلیل در بورس ایران نمود تازه‌ای یابد؛ به طوری که بعد از گذشت ۴ روز دیگر؛ یعنی تا پایان هفته گذشته نرخ هر سهم معادن روی به ۴۳۵تومان کاهش یافت و خریداران روز شنبه در آخر هفته، زیان ۱۰‌درصدی را در سرمایه خود دیدند.

رضایی درباره حمایت از سهام زیرمجموعه‌ مهر اقتصاد ایرانیان گفت: ما از تمام سهام زیرمجموعه خود به صورت منطقی حمایت می‌کنیم؛ اما به شدت از قیمت‌سازی در بازار جلوگیری خواهیم کرد، به عنوان مثال ما ۱۱درصد از سهام تراکتورسازی را خریداری کردیم آن هم با هدف این که کرسی‌‌های خود را در هیات مدیره «تایرا» به ۳ کرسی برسانیم، بعد ا‌ز آن هم از سهام به صورت منطقی حمایت کردیم، اما برخی‌ها گفتند که هدف ما افزایش قیمت سهم بوده، در حالی که هدف ما در «تایرا» افزایش سهام برای ورود به هیات مدیره بود و در نقطه مقابل اما عرضه‌کننده سهام «کروی» هم بودیم تا سهام به طور غیرمنطقی رشد قیمت نداشته باشد.

عیسی رضایی در مورد اظهارات معاون سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر این که امکان پس دادن بلوک ایرالکو وجود ندارد، گفت: متاسفانه در معامله ایرالکو اطلاعات غلط به ما داده شد‌؛ یعنی همان زمانی که معامله در آستانه انجام بود، ما به اطلاعاتی دست یافتیم که از تعدیل منفی ایرالکو حکایت داشت؛ در حالی که ایرالکو در نامه‌ای به بورس این اطلاعات را تکذیب کرد و اعلام کرد که تعدیلی ندارد، اما پس از انجام معامله، EPSا ۴۰۰تومانی شرکت به زیان ۳۲۷تومانی به ازای هر سهم تبدیل شد، حال پاسخگوی این مابه‌التفاوت۷۲۷تومانی کیست؟ آیا ما به عنوان خریدار ایرالکو که اطلاعات نادرست دریافت کرده، حق اعتراض نداریم؟

وی در مورد دیگر اطلاعات نادرست ارائه شده در زمان واگذاری ایرالکو گفت: در زمان واگذاری ایرالکو اعلام شد که سنوات کارکنان شرکت، سالی یک ماه است، در حالی که پرداختی، سالی دو ماه بوده است که در واقع مابه‌التفاوت آن با سنوات سالی یک ماه، ۱۰۰میلیارد تومان است، یعنی زمانی که واگذاری بلوک آلومینیوم ایران انجام گرفت، تعهدات شرکت در دفاتر ثبت نشده بود و در واقع اطلاعات درستی به ما داده نشد. آیا در این شرایط خریدار حق اعراض ندارد که به هر حال وقتی کار به این جا می‌رسد باید یا بلوک را پس بگیرند یا قیمت واگذاری را تعدیل کرده یا شرایط ویژه‌ای برای خریدار در نظر بگیرند تا اطلاع‌رسانی نادرست جبران شود.

یادآور می‌شود ایسنا از قول غلامی، معاون خصوصی‌سازی آورده است که امکان پس دادن معامله بلوکی ایرالکو وجود ندارد و خریدار نمی‌تواند این بلوک را پس دهد.

غلامی خاطرنشان کرد: این ادعا از سوی خریدار بلوک ایرالکو در حالی مطرح می‌شود که این خریدار پول نداشته و نمی‌تواند اقساط سهم را بپردازد. به گفته غلامی، شرکت مهر اقتصاد ایرانیان، ۲ بلوک ۱۰‌درصدی شرکت تراکتورسازی را خریداری کرده و توان پرداخت اقساط این شرکت را نیز ندارد.

معاون آماده‌سازی سهام سازمان خصوصی سازی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه مشاهده می‌شود که افرادی اقدام به خریداری سهام شرکت‌ها می‌کنند که تخصص و جرات کافی نداشته و توانایی پرداخت اقساط را ندارند.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت مهر اقتصاد ایرانیان اعلام کرده است که تاکنون ۱۵میلیاردتومان از وجه نقد این معامله به سازمان خصوصی‌سازی‌ پرداخت شده و مابقی مبلغ معادل ۴۵میلیاردتومان نیز باید ظرف ۵سال به سازمان خصوصی‌سازی‌ پرداخت شود. با این حال همچنان مشخص نیست که مسوول ارائه اطلاعات مالی غلط که باعث شده است سهام یک شرکت زیان‌ده، سود آور نمایش داده شود سازمان خصوصی‌سازی‌ است یا سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی!

رضایی در پایان در مورد ورود «مهر» به سهام حفاری گفت: «مهر» برنامه‌ای برای خرید سهام حفاری نداشته و تاکنون اقدام به خرید سهام این شرکت نکرده است.