شروین شهریاری- بازار سرمایه این هفته شاهد یک جو استثنایی در فضای معاملات بود که سرمایه‌گذاران طی آن رشد پرشتاب قیمت‌ها و حجم معاملات خرد را پس از مدت‌ها مجددا تجربه کردند. احیای اقتصاد جهانی، رکود قابل ملاحظه بازار‌های موازی وکاهش جذابیت بازار پول (با توجه به نرخ سود سپرده‌ها) عمده‌ترین عواملی هستند که منجر به هدایت جریان نقدینگی جدید به بورس و افزایش تحرک در بازار شده است. پایداری جو کنونی در حال حاضر همانطور که پیشتر نیز اشاره شد منوط به ثبات روند در بازارهای جهانی است. این در حالی است که بازارهای مالی در حال نزدیک شدن به ماه سپتامبر هستند. ماه سپتامبر دوره‌ای است که به طور سنتی در چند سال اخیر مقارن با انتشار اخبار نامساعد اقتصادی و سیاسی بوده است. بدین ترتیب باید منتظر ماند تا مشخص شود بازارهای جهانی این بار از مقطع زمانی سپتامبر با ثبات بیرون خواهند آمد یا به مانند چند سال گذشته اسیر رکود و نزول خواهند شد.

تاخت و تاز فلزی‌ها

ایجاد صف خرید سنگین بر نماد «فولاد» بار دیگر توجه سرمایه‌گذاران را به سهام این غول صنعتی کشور جلب کرده است. این شرکت در حال حاضر با پتانسیل افزایش سودآوری از محل افزایش قیمت‌های فروش مواجه است. این در حالی است که عواملی نظیر افزایش قیمت سنگ آهن نسبت به بودجه (۴۰‌هزار تومان در هر تن) و اجرای طرح تحول اقتصادی به عنوان ریسک‌های سیستماتیک بر وضعیت شرکت موثر هستند. «فباهنر» از دیگر نمادهای مثبت هفته بود. مطالعه تاریخی نشان می‌دهد که در مقاطع زمانی که قیمت جهانی مس رشد سریعی را تجربه می‌کند این شرکت از موقعیت رشد مقطعی حاشیه سود با توجه به استفاده از موجودی مواد اولیه برخوردار می‌شود. از جمله تحولات دیگر در بازار جهانی مس، کاهش واردات چین برای نخستین بار طی شش ماه گذشته است.

منفی‌های کم‌شمار

در بین سهام منفی این هفته روند کاهشی در گروه کاشی و صنایع وابسته قابل مشاهده بود. با توجه به مازاد ظرفیت تولید این محصول در کشور و رکود بازار ساخت‌و‌ساز، این شرکت‌ها احتمالا دوران سختی را از لحاظ فروش محصولات در سال جاری پیش رو خواهند داشت. سهام چینی ایران، سینا کاشی و لعابیران از جمله شرکت‌های شاخص این گروه هستند که قیمت سهام آنها با وجود نسبت P/E نازل در روند کاهشی قرار دارد. «شاراک» از دیگر نمادهای منفی هفته بود. رشد پرشتاب قیمت نفتا و عبور قیمت آن از مرز ۶۰۰‌دلار به منزله رشد هزینه مواد مصرفی شرکت است که با توجه به فاز تاخیری تاثیر پذیری قیمت محصولات، احتمالا به نفع «شاراک» نخواهد بود.

بهبود گزارش سیمانی‌ها

انتشار گزارش عملکرد سه ماهه شرکت‌های سیمانی در هفته جاری نیز تداوم یافت. ویژگی مشابه در گزارش شرکت‌های این صنعت، عملکرد فراتر از انتظار آنها در سه ماه نخست است. تسریع برخی فعالیت‌های عمرانی قبل ازانتخابات و آزاد‌سازی صادرات به عنوان دو عامل مهم در ریشه یابی این روند

قابل طرح هستند. در این میان مدیریت مالی اکثر شرکت‌های سیمانی با لحاظ کردن جانب احتیاط صرفا ‌درصد پوشش بالای بودجه را به بازار گزارش داده‌اند و اقدام به تعدیل مثبت کرده‌اند. این مساله می‌تواند نشان‌دهنده عدم اطمینان فعالان صنعت به تداوم رویه موجود باشد. گزارش سه ماهه بانک سینا نیز در این هفته به بازار مخابره شد. این گزارش از لحاظ پوشش بودجه سه ماهه دارای بهترین عملکرد در بین بانک‌های بورسی بود. علاوه بر این، عدم شناسایی هزینه مطالبات مشکوک الوصول درگزارش سه ماهه سینا می‌تواند دلالت بر کیفیت مناسب تسهیلات اعطایی بانک داشته باشد که البته برای تائید این گمانه زنی باید به انتظار انتشار گزارش شش ماهه حسابرسی شده بمانیم.

باز هم مهر اقتصاد

حمایت قابل توجه از سهام تراکتور‌سازی و توسعه معادن روی کماکان شرکت مهر اقتصاد ایرانیان را به عنوان یک حامی پروپا قرص در سهام زیرمجموعه معرفی می‌کند. معامله‌گران به انتظار عکس‌العمل مهر در روز بازگشایی «اخابر» هستند. هر چند مخابرات به لحاظ تعدد بازیگران و سنگینی حجم سهام شناور، قابل مقایسه با سایر سهام مجموعه مهر نیست.

در نماد «دالبر» خرید سنگین سهام از سوی سایپا از مجموعه بانک مسکن قابل اشاره است. به نظر می‌رسد مجموعه بانک مسکن پس از عدم توفیق در انتخابات هیات مدیره اخیر، فروش سهام البرز دارو را در دستور کار قرار داده ‌است. در نماد «وکار» خرید سهام توسط برخی سهامداران حقیقی بالای یک‌درصد شرکت در هفته جاری تداوم یافته است.