فرآیند سرمایه‌گذاری و صدور مجوز فعالیت‌های اقتصادی تسریع می‌شود

گروه بورس- وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی و همچنین دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت موظفند فرآیندهای صدور مجوز را به گونه‌ای تنظیم کنند که ظرف ۱۰ روز پس از دریافت تقاضا یا ثبت آن در پایگاه اطلاع‌رسانی، پاسخ متقاضی داده شود. هیات دولت به منظور تسهیل و تسریع در امر سرمایه‌گذاری و صدور مجوز فعالیت‌های اقتصادی برای بخش‌های غیردولتی، آیین‌نامه اجرایی ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های اصل‌۴۴ را به تصویب رساند.

مهلت ۱۰ روزه برای پاسخ به تقاضای بخش خصوصی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت،‌ وزیران عضو کارگروه تصویب آیین‌نامه‌های مربوط به قانون اجرای سیاست‌های اصل۴۴، آیین‌نامه اجرایی ماده (۷) این قانون را به تصویب رساندند.

بر اساس این آیین‌نامه که در تاریخ ۱۷/۵/۱۳۸۸ توسط رییس‌جمهور ابلاغ شد، به منظور تسهیل و تسریع در امر سرمایه‌گذاری و صدور مجوز فعالیت‌های اقتصادی برای بخش‌های غیردولتی در قلمروهای مجاز، دستگاه‌های مشمول شامل وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی و همچنین دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت موظفند فرآیندهای صدور مجوز را به گونه‌ای تنظیم کنند که ظرف ۱۰ روز پس از دریافت تقاضا یا ثبت آن در پایگاه اطلاع‌رسانی، پاسخ متقاضی داده شود.

این دستگاه‌ها همچنین موظفند مقررات ناظر بر صدور مجوز را به گونه‌ای بازبینی، اصلاح، حذف یا تدوین کنند که متقاضی، ظرف مدت مقرر در قانون (۱۰ روز برای پاسخ به متقاضی و یک ماه برای صدور مجوز)، برای شروع کار یا فعالیت اقتصادی مجوزهای لازم را اخذ کند.

همچنین دستگاه‌های اجرایی باید فهرست مدارک مورد نیاز و اقدامات بعدی برای کسب مجوز را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود درج کنند و فرآیندهای صدور مجوز و هزینه‌های مرتبط را به وضوح تعریف کرده و آن را از طریق اعلام رسمی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در اختیار متقاضیان قرار دهند.

در ضمن، در صورتی که پاسخ به متقاضی مثبت باشد، باید پس از دریافت مدارک کامل ظرف یک ماه نسبت به صدور مجوز به گونه‌ای اقدام شود که متقاضی نیاز به هیچ مجوز دیگری برای فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار نداشته باشد.

اطلاعات موردنیاز در فرآیند سرمایه‌گذاری

براساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های اصل‌۴۴، دستگاه‌های فوق باید اطلاعات مورد نیاز در کل فرآیند سرمایه‌گذاری برای صدور مجوز به تفکیک نوع، محل، هزینه، زمان فعالیت و مشخصات فرد پاسخگو را تهیه و با امضای عالی‌ترین مقام دستگاه مشمول، جهت تدوین کتاب راهنما در اختیار دبیرخانه اجرایی قرار دهند. همچنین این دستگاه‌ها باید به منظور تسهیل در فرآیند صدور مجوز نسبت به ایجاد، ارتقا یا به روز رسانی پایگاه اطلاع‌رسانی و استفاده از نرم‌افزارهای مناسب به گونه‌ای اقدام کنند که متقاضی بتواند فرآیندهای منتهی به صدور مجوز و پیگیری‌های لازم را به صورت الکترونیکی انجام دهد. در شرایطی که یک فعالیت اقتصادی نیاز به اخذ مجوزهای چندگانه داشته باشد، هر یک از دستگاه‌های مربوط مکلف است ترتیبی اتخاذ کند تا اخذ مجوزهای لازم از ظرف زمانی مقرر تجاوز نکند.

راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی

یادآور می‌شود که ظرف ۳ ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه، همه دستگاه‌های اجرایی مربوط باید نسبت به راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی الکترونیکی اقدام کنند. همچنین برای اعطای مجوز، فقط مدارک یا شرایط مندرج در کتاب راهنما باید از متقاضی درخواست شود و نباید بیشتر از موارد تعیین شده در آن مطالبه شود. بالاترین مقام اجرایی دستگاه‌های مشمول، مسوولیت حسن انجام را بر عهده دارد. بر اساس این مصوبه، دستگاه‌های مشمول موظفند هر ۶ ماه یک بار (حداکثر تا آخر خرداد ماه و آخر آذر ماه هر سال)، فرآیند صدور مجوزها و یا سایر اقدامات لازم برای شفاف‌سازی انجام فعالیت‌های اقتصادی را با رویکرد تسهیل مقررات و حذف مجوز‌های غیرضروری مورد بازبینی قرار داده و نتایج و اطلاعات نهایی را به دبیرخانه اجرایی ارسال کنند.

مراجع صادرکننده مجوزهای فعالیت‌های اقتصادی نیز موظفند هر ۶ ماه یک بار اطلاعات مربوط به مجوزهای صادر شده و واحدهای فعال در هر کسب و کار را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود قرار داده و مراتب را به دبیرخانه اجرایی اعلام کنند. دبیرخانه اجرایی موظف است اطلاعات دریافتی از دستگاه‌های مشمول را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود قرار دهد. ستادهای سرمایه‌گذاری موظفند اطلاعات مربوط به مجوزهای صادر شده در استان را به منظور ثبت در پایگاه اطلاع‌رسانی در سازمان در اختیار دبیرخانه اجرایی قرار دهند.

ستاد سرمایه‌گذاری و هیات رسیدگی

بر اساس مصوبه دولت، چنانچه هر یک از دستگاه‌های مشمول ظرف یک ماه پس از دریافت مدارک کامل و اسناد واریز وجوه مورد نیاز، قادر به انجام تعهد خود نباشد، باید با ارائه دلایل و مستندات از ستاد سرمایه‌گذاری یا هیات رسیدگی تقاضای مهلت جدید ‌کنند.

ستاد سرمایه‌گذاری یا هیات رسیدگی در صورت موافقت با مرجع درخواست‌کننده می‌تواند نسبت به تمدید زمان مورد نیاز برای صدور مجوز حداکثر به مدت یک ماه و تنها برای یک بار اقدام کند. در صورتی که دلایل مرجع درخواست‌کننده برای ستاد سرمایه‌گذاری یا هیات رسیدگی قانع‌کننده نباشد، مدارک متقاضی به مرجع ذی‌ربط عودت داده می‌شود تا ظرف ده روز نسبت به صدور مجوزهای لازم اقدام کند. به منظور دریافت، ثبت و بررسی اعتراض متقاضی و ارائه گزارش به ستاد سرمایه‌گذاری یا هیات رسیدگی، دبیرخانه ستاد در استانداری و دبیرخانه هیات در سازمان تشکیل می‌شود. دبیر هیات رسیدگی، رییس سازمان و دبیر ستاد، رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان است. ستاد سرمایه‌گذاری موظف است هر ۴۵ روز گزارشی از تصمیمات اتخاذ شده و آرای صادر شده را در اختیار دبیرخانه اجرایی قرار دهد.

به منظور دریافت، ثبت و بررسی اعتراض متقاضی اخذ مجوز از دستگاهای فرا استانی، هیات رسیدگی در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل می‌شود. دبیرخانه این هیات در سازمان مستقر است. جلسات ستاد سرمایه‌گذاری و هیات رسیدگی با حضور دو سوم اعضا رسمیت یافته و تصمیم‌های آن با اکثریت مطلق آرای حاضران معتبر است.

رییس ستاد سرمایه‌گذاری یا رییس هیات رسیدگی می‌توانند حسب مورد از متقاضیان بخش‌های خصوصی، دستگاه‌های دولتی غیرعضو ستاد و کارشناسان مستقل برای اخذ نظر مشورتی در جلسات دعوت کنند.

در صورت اعتراض متقاضی نسبت به پاسخ منفی یا عدم اجرای تعهدات دستگاه مشمول در زمان‌های مقرر، ستاد سرمایه‌گذاری یا هیات رسیدگی مکلفند ظرف ۱۵روز از تاریخ دریافت اعتراض، در چارچوب مقررات دستگاه‌های مشمول (مندرج در کتاب راهنما) به موضوع رسیدگی و اتخاذ تصمیم کنند. دبیرخانه ستاد و دبیرخانه هیات موظفند ترتیبات لازم برای دریافت، ثبت و پاسخگویی به اعتراضات متقاضیان را به صورت الکترونیکی فراهم کنند.

دبیرخانه ستاد و دبیرخانه اجرایی وظیفه تهیه و تنظیم صورتجلسه و ابلاغ مصوبات با امضای رییس ستاد هیات رسیدگی به دستگاه‌های مراجع ذی‌ربط و متقاضیان را برعهده می‌گیرند.