لایحه ابزارهای مالی، تقاضا در بازار را تقویت می‌کند

سنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار وضعیت کنونی بازار سرمایه و اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه بازار سرمایه را تشریح کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، دکتر علی صالح‌آبادی، وضع، ابلاغ و اجرای هزار صفحه مقررات در چارچوب قانون جدید بازار اوراق بهادار، راه‌اندازی کمیته فقهی در سازمان بورس و اوراق بهادار، تاسیس نهادهای جدید مالی، تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه، راه‌اندازی بیش از ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، توسعه شبکه کارگزاری‌ها در دو بخش کالایی و اوراق بهادار، راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان و ایجاد امکان سبدگردانی را از مهم‌ترین اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار طی چهار سال گذشته دانست. علی صالح‌آبادی ادامه داد: «هم اکنون بیش از ۵۰‌درصد کارگزاران، خدمات معاملاتی خود را به صورت اینترنتی ارائه می‌دهند.»

صالح‌آبادی درخصوص میزان فراگیری بورس در کشور گفت: «بازار سهام در گذشته، تنها در تهران فعال بود و به همین شهر نیز محدود می‌شد. در چنین شرایطی افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری باید به تهران مراجعه می‌کردند، اما در سال ۸۱ تالار منطقه‌ای بورس در شهر مشهد راه‌اندازی شد. به علاوه توسعه منطقه‌ای بورس نیز در قانون برنامه چهارم توسعه کشور گنجانده شد و بر این اساس توسعه جغرافیایی آغاز شد، به‌طوری‌که هم اکنون در بیشتر مراکز استان‌ها و برخی از شهرستان‌ها تالار منطقه‌ای مشغول فعالیت است.»

وی ابراز داشت: «هم‌اکنون حدود ۵۰۰ ایستگاه معاملاتی در سراسر کشور فعال است، درحالی که در گذشته تنها حدود ۸۰ ایستگاه معاملاتی در دو تالار حافظ و سعدی در تهران فعالیت می‌کردند.»

فرهنگ‌سازی و آموزش در بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار توسعه ابزارهای اطلاع‌رسانی در بازار سرمایه و راه‌اندازی چندین سایت مختلف در این زمینه را از اقدامات صورت گرفته در راستای فرهنگ‌سازی در بازار سرمایه عنوان کرد. صالح‌آبادی ایجاد تالارهای منطقه‌ای و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان در این تالارها را از دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینه فرهنگ‌سازی در بازار سرمایه عنوان کرد. وی ادامه داد: «با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار در سال ۸۴، نیازمند ساختارهای جدیدی بودیم که نیاز به تجربه سایر کشورها داشت. از همین رو سفرها و مطالعاتی انجام و با چندین کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا شد؛ به علاوه در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از تجربه سایر کشورها استفاده شد.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا سهام شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی یا سهام شرکت‌های خارجی در بورس ایران معامله نمی‌شود؟ با بیان اینکه هم‌اکنون، امکان حضور خارجی‌ها در بورس ایران فراهم شده است، ابراز داشت: «قانون بازار و اوراق بهادار جدید بوده و از همین رو باید هوشمندانه عمل کرد؛ به طوری که شاهد بودیم سال گذشته بحران جهانی به همه جهان تسری یافت که دلیل آن همبستگی بورس‌ها با یکدیگر و حضور سهام شرکت‌ها در چندین بورس بود؛ از همین رو باید در پیوند با سایر بورس‌ها دقت و بررسی کافی داشت.»

حضور سه‌میلیون سهامدار حقیقی در بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تعداد سهامداران حقیقی را بیش از سه‌میلیون نفر عنوان کرد و گفت: فعالیت این تعداد سهامدار حقیقی در بازار سرمایه، نشان از روند رو به رشد این بازار در کشور دارد، به علاوه سهامداران حقوقی نیز فعالیت گسترده‌ای در بازار سرمایه دارند.

وی نقش سهامداران حقیقی و حقوقی را در معاملات نزدیک به هم دانست و افزود: «شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها نیز که در بازار سهام فعال هستند، با سرمایه افراد حقیقی به معامله می‌پردازند؛ به طوری که هم‌اکنون ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیش از هزار‌میلیارد ریال است که مدیران و سرمایه‌گذاران حقیقی در آن حضور دارند.»

ارسال لایحه ابزارهای جدید برای تقویت بازار

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از ارسال لایحه توسعه ابزارها و نهادهای جدید مالی به مجلس شورای اسلامی به منظور تقویت جانب تقاضا اشاره کرد و گفت: «پیش از این به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا، قیمت‌ها در بازار با رشد حباب‌گونه همراه می‌شدند، اما با عرضه‌ شرکت‌های دولتی در راستای اصل۴۴ مشکل نبود عرضه، حل شده و با تصویب لایحه نیز امکان توسعه ابزارها فراهم شده است.»

اقدامات بورس برای شفاف‌سازی اطلاعات

صالح‌آبادی در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات انجام گرفته در بازار سرمایه برای شفاف‌سازی اطلاعات گفت: «هم‌اکنون اقدام کاملی برای شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار انجام شده است. همچنین سایت مخصوص و استاندارد اطلاع‌رسانی شرکت‌ها به نام کدال نیز راه‌اندازی و به امضای دیجیتال مجهز شده است.»