سنا - اسامی ۶۵ شرکت متخلف بورسی که تا ۳۰ خردادماه از طریق کدال اطلاع رسانی نکرده‌اند اعلام شد.

رییس اداره نظارت برناشران بورسی اظهار داشت: تاکنون ۶۵ شرکت هیچ اقدام عملی برای اطلاع‌رسانی از طریق کدال انجام نداده‌اند و سازمان بورس و اوراق بهادار همزمان با اعلام اسامی این شرکت‌ها، پرونده آنها را به کمیته امور تخلفات ارجاع داده تا طبق دستور‌‌العمل انضباطی ناشران بورس اوراق بهادار با این شرکت‌ها برخورد شود.

وی افزود: تعداد کمی نیز تا به امروز در این دوره‌ها شرکت نکرده‌اند و اطلاعات خود را همچنان به صورت دستی ارسال می‌کنند. این در حالی است که با توجه به ضرب‌الاجل تعیین شده سازمان بورس همه شرکت‌های بورسی باید تا آخر خردادماه از طریق این سامانه اطلاع‌رسانی را انجام دهند.

رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی گفت: دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار که بر پایه دستور‌‌العمل افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس تنظیم شده است، نحوه اطلاع‌رسانی شرکت‌های بورسی را به سازمان بورس مشخص می‌کند که یکی از این روش‌ها استفاده ازسامانه یکپارچه گردآوری و انتشار الکترونیکی اطلاعات (کدال) است، در نتیجه هر شرکتی که اطلاعات خود را از طریق سامانه کدال منتشر نکند ماده ۴۵ قانون بازار اوراق بهادار را رعایت نکرده و طبق قانون با آن برخورد می‌شود.

مالمیر اظهار داشت: در ابتدای راه‌اندازی سامانه یکپارچه گردآوری و انتشار الکترونیکی اطلاعات(کدال) از همه شرکت‌های بورسی برای آموزش و نحوه استفاده و اطلاع‌رسانی از طریق این سامانه دعوت شد.

امیر حمزه مالمیر گفت: در پایان مدت اطلاع‌رسانی اختیاری از طریق کدال و اجباری شدن استفاده از این سامانه مجددا برای شرکت‌هایی که در این دوره‌های آموزشی حاضر نشده بودند دعوت‌نامه ارسال شد و بیشتر شرکت‌های بورسی در این دوره‌های آموزشی شرکت کردند تا اطلاعات خود را از این طریق ارسال کنند.

بررسی تقاضای مساعدت ۹ شرکت اخراجی

همچنین مالمیر در گفت‌وگو با فارس، در خصوص وضعیت ۱۵ شرکت بورسی که به دلیل عدم انطباق با شرایط بورس و دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار اخراج شده‌اند، اظهار داشت: از بین این ۱۵ شرکت ۹ شرکت با ارسال نامه‌‌ای خواهان مساعدت سازمان بورس و اوراق بهادار برای تداوم حضور در بورس شده‌‌اند که بررسی‌‌های لازم در این باره به عمل آمده و به هیات مدیره سازمان ارائه شده تا در اولین جلسه این هیات تصمیم‌‌گیری شود.

به گفته وی، ۹ شرکتی که در مهلت مقرر نسبت به اخراج از بورس اعتراض کرده‌‌اند شامل شرکت‌‌های گسترش صنایع انرژی آذرآب، پارس متال، صنایع مخابراتی راه دور ایران، قند قهستان، بهپاک، نورد لوله اهواز، ساسان، سرمایه‌گذاری کارآفرین و آلومینیوم پارس هستند.

مالمیر با بیان اینکه ۶ شرکت لاستیک دنا‌‌، قند بیستون‌‌، تولیدی بهمن‌‌، ایران پویا‌‌، لاستیک البرز و قند شیروان قوچان و بجنورد نسبت به اخراج از بورس اعتراض و اقدامی‌‌‌نکرده‌‌اند، ادامه داد: این ۶ شرکت هر چند با توجه به عدم اعتراض به قطع از بورس اخراج شده‌‌اند، اما خلاصه گزارشی در خصوص این شرکت‌‌ها تهیه و به هیات مدیره سازمان بورس ارائه شده است.

وی گفت: وضعیت ۹ شرکت خواهان مساعدت و ۶ شرکت اخراجی در نهایت توسط هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص خواهد شد.

هیات پذیرش اوراق بهادار اوایل خرداد ماه به ریاست علی صالح‌آبادی رییس سازمان بوس تشکیل جلسه داد تا بعد از گذشت ۱۶ ماه از تصویب دستورالعمل ۶۱ ماده‌ای پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران، برای دومین مرتبه نسبت به جابه‌جایی شرکت‌های بازار اول و دوم و حذف شرکت‌های غیرمنطبق با شرایط بوس اقدام کند.

این هیات در حالی حکم به جابه‌جایی ۲۱ شرکت در بازار‌‌های اول و دوم و تابلوهای اصلی و فرعی داد که از طرف دیگر۱۵ شرکت گسترش صنایع انرژی آذرآب‌‌، لاستیک دنا‌‌، قند بیستون‌‌، تولیدی بهمن‌‌، ایران پویا‌‌، لاستیک البرز‌‌، پارس متال‌‌، سرمایه‌گذاری کارآفرین‌‌، صنایع مخابراتی راه دور‌‌، قند شیروان قوچان و بجنورد‌‌، قند قهستان، آلومینیوم پارس‌‌، نورد و لوله اهواز‌‌، ساسان و بهپاک با توجه به عدم احراز شرایط تداوم پذیرش از تالار شیشه ای اخراج شدند.

عمده دلیل اخراج این ۱۵ شرکت (که بیش از۶۰ هزار سهامداررا به خود جذب کرده اند) زیان انباشته انبوه و عدم اطلاع‌رسانی بود. از سوی دیگراین گروه در برابر سرمایه‌ اسمی‌‌‌۸۵‌‌میلیارد تومانی بالغ بر ۵۲۵‌‌میلیارد تومان زیان انباشته داشتند.

این در حالی است که براساس ماده ۴۶ دستورالعمل پذیرش، مسوولان ۱۵ شرکت اخراجی در صورت تمایل می‌‌‌توانستند ۱۰ روز بعد از مصوبه هیات پذیرش ( ۴ خرداد ) اعتراض کتبی خود را تسلیم دبیرخانه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادارکنند و با تکیه بر ماده۴۲ ناشران می‌‌‌توانند ظرف ۳۰ روز توضیحات خود را به هیات پذیرش ارائه کنند تا در صورتی‌که هیات پذیرش تشخیص دهد ناشر قادر به برطرف کردن موارد منجر به لغو پذیرش است، مهلت مشخصی را حسب مورد برای وی در نظر بگیرد.

از جانب دیگر براساس ماده ۴۵ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار‌‌، چنانچه در مهلت پیش‌بینی شده موارد لغو پذیرش رفع نشود، با تصویب هیات پذیرش اوراق بهادار از فهرست نرخ‌های بورس بطور قطعی حذف می‌شود؛ اما هیات پذیرش می‌تواند قبل از لغو پذیرش اوراق بهادار، حداکثر یک‌سال فرصتی را برای انجام معاملات سهام شرکت‌‌های اخراجی در نظر گیرد.