تحلیل رییس بورس از اوضاع بازار

عکس: نگار متین‌نیا

سنا - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعتقاد دارد که با تمدید دوره فعالیت چهارساله دولت نهم و ثبات سیاست‌های کلان و مدیریتی کشور، حمایت‌های دولت از بازار سرمایه همچنان ادامه یافته و روند رو به رشد بورس نیز افزایش خواهد یافت.

دکتر «علی صالح‌آبادی» آینده بازار سرمایه را با ثبیت دولت فعلی مثبت ارزیابی کرد و افزود: بدون شک در صورت روی کار آمدن دولت جدید غیر از دولت فعلی، تغییرات مدیریتی درسطح کشور اتفاق می‌افتاد که این امر تاثیرات فراوانی بر بورس می‌گذاشت.

رییس سازمان بورس اظهار عقیده کرد که با ثبات مدیریت‌ها، تصمیم‌گیری‌ها نیز به سهولت انجام خواهد شد که این موضوع می‌تواند نقش بسزایی در ادامه روند توسعه بازار سرمایه داشته باشد. وی با بیان اینکه بحث واگذاری بلوکی سهام شرکت‌ها در دولت نهم مطرح شده است، گفت‌‌: در صورت تغییر دولت احتمال توقف عرضه بلوکی سهام شرکت‌ها وجود داشت.

دکتر صالح‌آبادی به جمع‌بندی برای عرضه بلوکی سهام شرکت مخابرات اشاره کرد و افزود‌‌: سیاست‌های گذشته با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت به طوری که شرکت‌ها، دیگر دچار بلاتکلیفی نخواهند شد. عرضه بلوکی مخابرات نیز جمع‌بندی شده و به زودی انجام خواهد شد. وی طراحی، تصویب و اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در دولت نهم را یکی دیگر از عوامل مثبت در دولت فعلی اعلام کرد و اظهار داشت‌‌: سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در چهار سال آتی با جدیت دنبال می‌شود و تا انتهای دولت دهم عمده واگذاری‌ها انجام خواهد شد.

دکتر صالح‌آبادی تصریح کرد‌‌: دولت نهم اعتقاد راسخی به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی دارد به طوری که بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدی، بانک‌ها و شرکت‌های خدماتی (مخابرات) از طریق بورس واگذار شده‌اند. وی با بیان اینکه دولت در خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون جدی است، افزود: دولت الزامات لازم را برای اجرای خصوصی‌سازی فراهم کرده است به طوری که پیش از واگذاری مخابرات پروانه آن را صادر کرد و یا پالایشگاه‌ها را ابتدا تجاری‌سازی و بعد وارد بورس کرد.

دکتر صالح‌آبادی شفاف‌سازی و سالم‌سازی فعالیت‌ها درحوزه بازار سرمایه و برخورد با تخلفات و جرایم را یکی از دیگر عوامل مثبت دولت اعلام کرد و گفت‌‌: ادامه این سیاست‌ها به نفع سرمایه‌گذاران خواهد بود تا آنان با اطمینان بیشتری وارد بازارشوند.

وی با بیان اینکه محصولات زیادی در بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفته است، افزود‌‌: حجم معاملات محصولات پتروشیمی در سال گذشته دو هزار میلیارد تومان بود که این امر نشان دهنده پتانسیل بورس کالا برای عرضه محصولات است.

رییس سازمان بورس خاطر نشان کرد: سیاست این است هر محصولی که قابلیت پذیرش در بورس کالا را داشته باشد، از این طریق عرضه شود. دکتر صالح‌آبادی به لایحه یک فوریتی توسعه ابزارهای مالی اشاره کرد و گفت: نگرانی‌هایی وجود داشت که با تغییر دولت این لایحه به مجلس ارائه نشود اما لایحه فوق به زودی تقدیم مجلس می‌شود.

وی خاطر نشان کرد‌‌: با تصویب این لایحه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ابزارهای مالی جدید توسعه خواهند یافت که این نکته مثبتی برای بازار سرمایه است.

رییس سازمان بورس یکی از سیاست‌های مهم دولت نهم را تضعیف بازارهای موازی بورس اعلام کرد و افزود‌‌: بر اساس این سیاست باید پس‌اندازهای مازاد به سمت بازار سرمایه سوق یابند که با تثبیت دولت این امر ادامه می‌یابد.

دکتر صالح‌آبادی با بیان اینکه سال گذشته اصلاحاتی در آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفت، گفت‌‌: این اصلاحات به تایید وزیر محترم امور اقتصادی و داریی رسیده و به زودی به تصویب دولت می‌رسد که این موضوع می‌تواند کمک زیادی به بازار سرمایه کند.

وی با اشاره به اینکه همچنان بحث تسهیل شرایط خرید بلوکی سهام در بازار سرمایه وجود دارد، اظهار داشت‌‌: نظام اقساطی مطلوبتری در بازار فراهم خواهد شد تا سرمایه‌گذاران راحت‌تر بتوانند در این عرضه‌ها شرکت کنند. رییس سازمان بورس اظهار داشت‌‌: در مجموع هماهنگی میان دولت و مجلس اصولگرا می‌تواند در اجرای سریع اصل ۴۴ قانون اساسی و توسعه بازار سرمایه کمک شایانی کند. وی درپایان انتخاب مجدد دکتر احمدی‌نژاد را فرصت مناسبی برای ادامه برنامه‌های قبلی دانست و آن را برای بازار بورس موقعیت مطلوبی توصیف کرد.