گروه بورس- رسانه‌های خبری فعال در بازار سرمایه روز گذشته در خبرهایی متنوع، از دور جدید عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های اصل چهل و چهاری خبر داده و معامله‌گران را آماده عرضه‌های جدید کرده‌اند.

در همین خصوص یک مقام ارشد سازمان خصوصی‌ اعلام کرده است که بررسی واگذاری ۲۰شرکت به ارزشدوهزار میلیارد تومان در دستور کار بررسی هیات عالی واگذاری قرار گرفته است.
اسماعیل غلامی در گفت و گو با مهر از آمادگی واگذاری سهام 20 شرکت دولتی از طریق بورس و مزایده در صورت تصویب در جلسه هفته آینده هیات عالی واگذاری خبرداد. معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه قیمت شرکت‌های مذکور مشخص شده است، افزود: ارزش این شرکت‌ها حدود دو هزار‌میلیارد تومان است.
تاخیر در نشست‌های هیات‌ عالی واگذاری
وی با اشاره به اینکه واگذاری سهام این شرکت‌ها در انتظار تصویب هیات عالی واگذاری است، اظهار داشت: به دلیل تغییر و تحولات اخیری که در وزارت امور اقتصادی و دارایی به وقوع پیوست، برگزاری جلسه هیات عالی واگذاری در سال جاری به تاخیر افتاد.
غلامی ادامه داد: اگر واگذاری این شرکت‌ها در جلسه این هفته هیات عالی واگذاری به تصویب برسد، هفته آینده نیز سهام آنها عرضه خواهد شد و از این تعداد سهام ۴ شرکت به صورت بلوکی و از طریق بورس که دارای مشتریان خاص خود است، واگذار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بقیه این شرکت‌ها از طریق مزایده واگذاری می‌شود، گفت: مهمترین شرکت‌های قابل عرضه از 20 شرکت آماده، شرکت ملی مس، فولاد خوزستان و فولاد خراسان است.
عضو هیات عالی واگذاری خاطرنشان کرد: از شرکت‌های عرضه شده در فروردین ماه نیز شرکت تراکتورسازی بزرگترین رقم واگذاری را به خود اختصاص داد. همچنین در گفت‌وگو با معاون آماده‌سازی و امور شرکت‌های سازمان خصوصی گفت: واگذاری سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی، بانک‌های صادرات و ملت، پالایشگاه اصفهان، شرکت مخابرات و پتروشیمی تبریز طی سه الی چهار ماه آینده صورت خواهد گرفت.
اسماعیل غلامی در خصوص وضعیت واگذاری شرکت‌های نفتی و دیگر شرکت‌های مشمول اصل 44 در سال‌جاری اظهار داشت: در سال‌جاری عرضه سهام شرکت مخابرات و پالایشگاه اصفهان قطعی شده و پذیرش پالایشگاه تبریز و بانک تجارت در بورس نیز در جلسه بعدی سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در انتظار اعلام ارزش پتروشیمی تبریز
وی افزود: پتروشیمی تبریز قبلا در بورس پذیرفته شده و پالایشگاه اصفهان نیز تقریبا تمام کارهای آن انجام شده، پذیرش بورس را نیز اخذ کرده و منتظر اعلام ارزش آن هستیم. غلامی گفت:‌ در سه الی چهار ماه آینده واگذاری سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی، بانک صادرات و ملت، پالایشگاه اصفهان، شرکت مخابرات و پتروشیمی تبریز نیز باید محقق شود. به گفته وی، با عرضه سهام این 6 شرکت‌، حجم عظیمی از سهام به فروش خواهد رفت.
شروط واگذاری
معاون آماده‌سازی و امور شرکت‌های سازمان خصوصی با اشاره به برخی موارد که باید توسط این شرکت‌ها صورت گیرد، گفت: تعهد سهامدار عمده در خصوص بدهی مالیاتی به بورس، صورت جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت‌های مذکور، تغییر اساسنامه از سهامی خاص به سهامی عام، ثبت شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکت‌ها و تایید بودجه سال 87 این شرکت‌ها توسط سازمان حسابرسی از جمله مواردی است که این شرکت‌ها باید انجام دهند. غلامی یادآور شد: براساس قانون جدید اداره ثبت شرکت‌ها، برای تبدیل این شرکت‌ها به سهامی عام باید دارایی آنها تجدید، ارزیابی و ثبت شود. به گفته وی، این 4 شرط در مورد شرکت مخابرات و کشتیرانی جمهوری اسلامی، بانک ملت و صادرات حاکم است ولی نخستین شرایط برای پالایشگاه اصفهان حاکم نیست.
مخالفت یک وزارتخانه با خصوصی‌سازی
معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت:‌ وزارت بازرگانی با عدم فراهم کردن شرایط عرضه سهام کشتیرانی در بورس مخالف خصوصی‌سازی است.
اسماعیل غلامی در گفت‌وگو با همین خبرگزاری در رابطه با وضعیت عرضه سهام شرکت‌ها اظهار داشت: هفته گذشته جلسه‌ای در خصوص پیگیری واگذاری شرکت‌ها با حضور مسوولان سازمان‌های خصوصی‌سازی، سازمان بورس و شرکت بورس برگزار و مقرر شد که در صورت آماده بودن شرکت‌ها سهام مجموعه‌هایی چون شرکت مخابرات عرضه شود.
وی در خصوص شرایط عرضه سهام کشتیرانی تصریح کرد: تمام زمینه‌های عرضه 3/ 2‌درصد از سهام این شرکت آماده است و تنها باید وزارت بازرگانی با برگزاری مجمع فوق‌العاده‌ای اساسنامه را تغییر و اصلاح کند.
سهام خیلی ممتاز!
غلامی با انتقاد از عملکرد وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: متاسفانه این وزارتخانه که دارای سهام ممتاز کشتیرانی است، تاکنون نسبت به برگزاری مجمع اقدامی انجام نداده است.
معاون سازمان خصوصی‌سازی افزود: چنین رفتارهایی از مجموعه وزارت بازرگانی به معنای این است که این وزارتخانه مخالف خصوصی‌سازی شرکت‌هایی چون کشتیرانی است.
غلامی ادامه داد: در صورت برگزاری مجمع یاد شده به فاصله یک روز سهام کشتیرانی در بورس عرضه خواهد شد.
زمان واگذاری تایدواتر مشخص نیست
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین تکلیف عرضه 44‌درصد از سهام تایدواتر توسط سازمان بنادر به فارس گفت: زمان و شرایط واگذاری سهام تایدواتر نامشخص است.
غلامی در رابطه با دیگر مسائل مربوط به واگذاری تصریح کرد: صورت جلسه واگذاری ۲هزار میلیارد تومان از سهام شرکت آماده است که باید در جلسه هیات عالی واگذاری بررسی و تصویب شود.
واگذاری اولین فرودگاه کشور به بخش‌خصوصی
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور روند واگذاری اولین فرودگاه کشور (فرودگاه رامسر) به بخش‌خصوصی را تشریح کرد.
اصغر کتابچی در گفت‌وگو با مهر گفت: واگذاری فرودگاه رامسر به بخش‌خصوصی بلافاصله پس از تکمیل و بررسی شرایط انجام می‌شود و علت تاخیر در واگذاری این فرودگاه عدم وجود سابقه واگذاری پیش از این است.مدیر عامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور افزود: بررسی شرایط واگذاری فرودگاه رامسر، تعیین کننده نوع و شیوه واگذاری سایر فرودگاه‌های کشور است؛ به همین علت تهیه اسناد مربوط به آن طولانی شده است.
وی تصریح کرد: شیوه واگذاری فرودگاه‌ها به بخش‌خصوصی، حضور در طرح‌های توسعه‌ای آنان به جز بخش ناوبری و امنیتی است و در فرودگاه رامسر، تسهیل باند احداث ترمینال و بهره برداری از کل فرودگاه بدون ناوبری را شامل می‌شود.
بازگشت توافقی سود سرمایه
کتابچی ادامه داد: حداقل سرمایه‌گذاری برای حضور بخش‌خصوصی در پروژه‌های فرودگاهی تعریف نشده است و با توجه به طرح‌ها و ارزیابی میزان سرمایه مورد نیاز تعیین می‌شود.
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشورابراز داشت: نوع برگشت سرمایه بخش‌خصوصی طی توافق با مسوولان دولتی محاسبه می‌شود تا پروژه برای هر یک از طرفین دارای توجیه اقتصادی باشد.
عرضه سهام هما
با تصویب هیات وزیران 100‌درصد سهام شرکت مادرتخصصی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از طریق بورس در سال 1387 واگذار می شود.
به گزارش موج، براساس این مصوبه، وزارت راه و ترابری با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی با یازده کارگزار دارای صلاحیت معرف و سبدگردانی در شرکت بورس مذاکره و یک شرکت کارگزار در این باره به پذیرش شرکت بورس و اوراق‌بهادار معرفی شده است.
همچنین اقدامات لازم برای اصلاح و آماده‌سازی این شرکت و تغییر اساسنامه مربوطه از سهامی خاص به سهامی عام توسط امور مجامع و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور انجام شده است.
کلیه سهام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و شرکت ایران ایرتور وابسته به هما نیز براساس مصوبه هیات دولت و در راستای اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی تا پایان سال ۱۳۸۷ از طریق شرکت بورس و اوراق‌بهادار به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود.