گروه‌بورس- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اصل ۴۴ قانون اساسی، جزیره کیش نمونه موفق اجرای این اصل است. به گزارش اداره کل امور فرهنگی و روابط‌عمومی سازمان منطقه آزاد کیش، مجید شایسته با اشاره به اینکه مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش اعتقاد راسخ به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی دارند، افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰درصد فعالیت‌های اقتصادی کیش در اختیار بخش‌خصوصی است و تلاش می‌شود این رقم به ۹۵درصد افزایش یابد.

وی در همین باره گفت: این رقم در کشور کاملا برعکس است و بخش‌خصوصی تنها ۲۰درصد و بخش دولتی ۸۰درصد فعالیت‌های اقتصادی را در اختیار خود دارند.

شایسته در بخش دیگری از سخنرانی خود به راه‌اندازی بورس نفت و تاثیرات آن بر توسعه اقتصادی کشور همچنین جزیره کیش اشاره کرد و گفت: بورس بین‌المللی یکی دیگر از اولویت‌های سازمان منطقه آزاد کیش است که راه‌اندازی و ایجاد آن به طور جدی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بورس کیش، سهام شرکت‌های دولتی نیز ارائه خواهد شد،‌ گفت: در بورس بین‌المللی کیش افراد خارجی می‌توانند سهام شرکت‌های دولتی را خریداری کنند.

نقطه عطف سرمایه‌گذاری خارجی

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسان کشور گفت: راه‌اندازی بورس فرآورده‌های نفت و پتروشیمی در جزیره کیش، نقطه عطفی در راستای جذب سرمایه‌گذاری‌ خارجی و ارتقاء امنیت و منافع ملی است. مهندس رضا شاه کرمی افزود: راه‌اندازی بورس نفت در منطقه مهم و استراتژیک خاورمیانه، گام مهمی است که در راستای تحقق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور و تاکیدات مقام معظم رهبری برداشته شده و موجب اقتدار سیاسی ایران در عرصه بین‌الملل و تعاملات جهانی خواهد شد. کارشناس ارشد طراحی فرآیندهای صنایع نفت اظهار داشت: با گذشت یک قرن از تولید و اکتشاف نفت در ایران و تولید بیش از ۷۰میلیارد بشکه نفت و محصولات هیدروکربوری و حدود ۳تریلیون مترمکعب گاز در این مدت، تاکنون سهمی در تجارت پررونق این محصولات در دنیا نداشته‌ایم؛ اما پس از راه‌اندازی بورس نفت، در دادوستد این کالای استراتژیک نقش‌آفرینی خواهیم کرد. وی عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس فرآورده‌های نفت و پتروشیمی و عرضه نفت خام در این بازار در آینده نزدیک را زمینه ساز ورود ایران به عرصه تجارت بین‌المللی نفت دانست و گفت: در مرحله نخست راه‌اندازی بورس نفت، عرضه محصولات صنایع پایین دستی و فرآورده‌های نفتی و کالاهای پتروشیمی پیش‌بینی شده که به تدریج قابل گسترش به سایر محصولات است.

حذف یارانه‌های رانت‌آفرین

مهندس شاه کرمی افزود: راه‌اندازی بورس نفت باعث معامله محصولات نفتی بر اساس عرضه و تقاضا، شفاف شدن معاملات، کشف قیمت حقیقی، کوتاه شدن دست واسطه‌ها، امکان حضور مشتریان حقیقی در بازار و حذف یارانه‌های رانت‌آفرین خواهد شد و در پی حذف یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌ها، به سمت شفاف‌سازی اقتصادی، افزایش تولیدات صنایع پتروشیمی و نفتی پایین‌دستی، رقابت سالم، امکان صادرات و کاهش قیمت محصولات تولیدی حرکت خواهیم کرد.

وی، انتخاب جزیره کیش به عنوان محل دادوستد فرآورده‌های نفت و پتروشیمی را با توجه به قوانین حاکم بر مناطق آزاد تجاری و صنعتی، انتخابی مناسب دانست و اظهار داشت: اتباع خارجی در منطقه آزاد کیش می‌توانند بدون هیچ محدودیتی به انجام معاملات خود اقدام کرده و با بهره‌گیری از معافیت‌های مالیاتی این منطقه به نقل و انتقال ارز بپردازند. مهندس شاه کرمی، میزان تولید محصولات پتروشیمی کشور را تا پایان سال‌جاری ۲۲میلیون تن برآورد کرد و با پیش‌بینی تولید ۴۵میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال آینده، راه‌اندازی بورس فرآورده‌های نفت و پتروشیمی را بازار مناسبی برای دادوستد این محصولات ارزیابی کرد.