شایستگی ایران برای تبدیل شدن به مرکز مالی خاورمیانه

فارس- مدیرعامل شرکت بورس گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی ایران و محور قرار گرفتن بازار سرمایه برای رشد و توسعه اقتصادی، ایران استعداد و شایستگی مرکز مالی خاورمیانه را دارا است. علی رحمانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تخصصی بورس، بانک، خصوصی‌سازی اظهار داشت: با توجه به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری امور مردم به مردم، افزایش شفافیت و سلامت امور اقتصادی و افزایش مشارکت مردم، افزایش کارایی و پاسخگویی اقتصادی و محور قرار گرفتن بازار سرمایه برای توسعه و رشد اقتصادی ایران استعداد و شایستگی این را دارد که مرکز مالی خاورمیانه باشد و سند چشم‌انداز نیز در این موقعیت ممتاز تاکید دارد.

رحمانی ادامه داد: بازار سرمایه هم اکنون از زیرساخت‌های مناسب و نیروی کار آموزش دیده و امکانات طبیعی زیادی برخوردار است و باید با ایجاد چارچوب‌های قانونی مناسب و افزایش شفافیت و ثبات مقرراتی و چیرگی تفکر اقتصادی در آینده‌نگری بلند مدت و پایبندی و احترام به قانون زمینه جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی فراهم شود.

ستون‌های چهارگانه بازار سرمایه

وی به چهار ستون مهم بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اولین و اساسی‌ترین ستون اعتماد است و با ایجاد اطمینان در حوزه شفافیت و منصفانه بودن بازار این ظرفیت برای بازار ما وجود دارد که به نیازهای متنوع سرمایه‌گذاران و ناشران داخلی و بین‌المللی افزایش داد. مدیرعامل شرکت بورس دومین ستون مهم بازار سرمایه را ایجاد محیطی دانست که به حیات صنعت خدمات مالی کمک کند و رقابت را برای ترویج ایجاد کند.

مقررات‌زدایی با هدف کمک کردن بانک‌ها و بیمه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات مالی می‌تواند منجر به کارایی بیشتر عملیات آنها و ارائه خدمات بهتر در جهت تامین نیازهای مشتریان شود و فراهم کردن زمینه فعالیت موسسات خارجی به صورت مستقل یا مشارکتی در افزایش رقابت و بهبود خدمات بسیار موثر است.

رحمانی در رابطه با سومین ستون مهم بازار سرمایه گفت: بهبود محیط مقرراتی سومین ستونی است که باید به آن توجه شود تا موجب تقویت ستون‌های اول و دوم شود.

وی ادامه داد: چهارمین ستون به محیط بزرگی مربوط است که بازارهای مالی را احاطه کرده و شامل بهبود محیط کسب و کار در کشور، بهبود زیرساخت‌های لازم برای صنعت مالی و توسعه استعدادهای مالی، حقوقی و حسابداری است.

ایجاد بازارهای اعتمادپذیر

مدیرعامل شرکت بورس به برخی از معیارهای کلیدی مرتبط به چهار ستون فوق اشاره کرد و گفت: در رابطه با اولین ستون ایجاد بازارهای شاداب و اعتمادپذیر از جایگاه مهمی برخوردار است و هر چقدر معاملات توسط افراد حرفه‌ای‌تر انجام شود، شادابی بازار نیز بیشتر خواهد شد و این به معنای آن است که باید تلاش کنیم عموم مردم به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سبدهای مشاع کارگزاری و دیگر نهادهای مشابه که توسط افراد حرفه‌ای اداره می‌شوند، مردم نیز وارد بازار سرمایه شوند.

وی ادامه داد: ایجاد و تنوع بخشی به ابزارهای مالی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس و تدوین چارچوبی برای اتحاد استراتژیک بین بازار سهام و کالا به گونه‌ای که بسته‌ای از محصولات متنوع شامل سهام، اوراق مشارکت، صکوک و مشتقات مالی بتوان در رقابت گروه‌ها زمینه لازم را فراهم کرد که این اتفاق می‌تواند منجر به شادابی بازار سرمایه شود.

تنوع کارگزاری‌ها

مدیر عامل شرکت بورس به لزوم تنوع بخشیدن در صنعت کارگزاری اشاره کرد و گفت: ساختار مالکیتی خاص، بنیه مالی ضعیف، ریسک گریزی شدید و عمق ارز ناکافی بازار سرمایه موانعی را در سبدگردانی شرکت‌های کارگزاری ایجاد کرده‌است.

وی ادامه داد: هرچند با اصلاح مقررات زمینه تبلیغات شرکت‌های کارگزاری فراهم شده، اما در این زمینه و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی توسط شرکت‌های کارگزاری تحریکی دیده نشده است.

وی ادامه داد: موسسات رتبه‌بندی، مشاوره سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات در بازار سرمایه ایران حضور ندارد که این اتفاق ناشی از فقدان مقررات مشخص در این خصوص است.