87؛ سال جریان سرمایه‌گذاری خارجی

گروه بورس - معصومه طاهرخانی: مقامات ارشد بازار معامله سرمایه کشور روز گذشته در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه بازار سرمایه در اظهارنظرهای متفاوت درباره روند و جهت‌گیری بورس تهران در سال آینده بر بین‌المللی شدن بورس اوراق بهادار تهران تاکید کرده‌اند. دکتر «علی صالح‌آبادی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست مطبوعاتی دیروز گفت: باید نسبت به تقویت حوزه بازار سرمایه و بین‌المللی کردن آن در سال‌های آینده کمک کرد. افزون‌بر این دکتر «غلامرضا حیدری کردزنگنه»، رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز با اشاره به فروش پتروشیمی رازی به یک کنسرسیوم ترکیه‌ای عنوان کرد که با فروش سهام پتروشیمی رازی به این کنسرسیوم، پای سرمایه‌گذاران خارجی نیز به خصوصی‌سازی ایران باز شد و امیدواریم این روند استمرار داشته باشد. افزون‌بر این، دکتر علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس طی مقاله‌ای که در ویژه‌نامه دنیای‌اقتصاد روز شنبه به چاپ رسید، الزامات این برنامه را تبیین کرد. به گزارش خبرنگار ما از مجموعه برنامه‌های خبری نمایشگاه، دکتر «علی صالح‌آبادی» که دیروز در حاشیه چهارمین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و خصوصی‌سازی در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شده بود، در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام شده در بورس تهران گفت: سرمایه‌گذاری‌های انجام‌گرفته در بورس کشور به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم در حال انجام است و رقم دقیق آن را طی روزهای آینده منتشر خواهیم کرد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره رئوس مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان برای سال آینده گفت: در مجموع، برنامه توسعه بورس را در نظر داریم. وظایف اصلی سازمان یکی نظارت، تدوین مقررات و دیگری توسعه بازار سرمایه کشور است. وی ادامه داد: افتتاح معاملات مشتقه در سال‌جاری، راه‌اندازی هر چه بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، گسترش زمینه فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه، ایجاد OTC، راه‌اندازی بورس برق و تدوین مقررات در بسیاری از حوزه‌ها که هنوز ضعف وجود دارد از مهم‌ترین سرفصل‌های سازمان برای سال آینده به شمار می‌رود.

خصوصی‌سازی؛ پشتوانه‌ای برای خزانه!

اما جدای از رییس سازمان بورس، «غلامرضا حیدری کرد زنگنه» نیز در این کنفرانس مطبوعاتی حضور داشت و به دفاع از عملکرد سازمان خصوصی‌سازی پرداخت. وی میزان واگذاری‌ها تا پایان امسال را ۱۴هزار و ۵۰۰میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان واگذاری، حدود یک‌هزار میلیارد تومان به صورت نقد به خزانه واریز شده است. مابقی رقم که به صورت نقد و اقساط واگذار شده به مرور طی سال‌های آتی وارد خزانه خواهد شد.

وی تصریح کرد: اقساط سال‌های آینده که بازپرداخت می‌شود به نوعی پشتوانه برای خزانه دولت است؛ چراکه واگذاری‌هایی که انجام شده، درآمد واریزی به خزانه از محل اقساط حدود یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان خواهد بود.

تعامل خوب

زنگنه با اشاره به همکاری خوبی که میان سازمان متبوعش و سازمان بورس صورت گرفته، اشاره کرد و گفت: هدف این تعاملات این است که اعتماد از دست رفته را به بازار سرمایه کشور برگردانیم تا مشارکت هر چه بهتر و بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این بازار فراهم شود.

مطابق پیش‌بینی

رییس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد میزان درآمدی که در بودجه پیش‌بینی شده و باید به حساب خزانه واریز می‌شد، گفت: مطابق بودجه پیش‌بینی شده امسال باید ۷هزار و ۵۰۰میلیارد تومان واگذاری انجام می‌شد که ۴هزار میلیارد تومان بابت رد دیون بود و مابقی به فروش رسید. حجم فروش حدود ۴برابر چیزی است که به حساب خزانه واریز شده است. البته باید توجه داشت که نباید هدف از واگذاری‌ها درآمدزایی برای دولت باشد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید در حال حاضر نقدینگی جدید به بازار وارد نمی‌شود، بلکه زمانی که شرکتی به بورس وارد می‌شود سهامداران سایر سهام شرکت‌ها را می‌فروشند، گفت: نمی‌توان به این قضیه همیشه به دید منفی نگاه کرد؛ چرا که خریداران همواره به دنبال سهام مرغوب هستند. بنابراین وقتی شرکت خوبی به بازار وارد می‌شود، سهام شرکت‌های نامرغوب را می‌فروشند. پس اگر شرکتی قصد ماندن در بازار سرمایه را دارد باید تلاش کند که مرغوب بماند. البته این اتفاقی نیست که تنها در بورس ما بیافتد بلکه در تمام بورس‌های دنیا نیز وجود دارد.

تمام تخلفات متخلفان بازار

در ادامه این نشست مطبوعاتی، رییس سازمان بورس در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های سازمان برای جلوگیری از تخلفاتی که از سوی بازیگران بازار رخ می‌دهد، گفت: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که سیستم جلوی تخلفات را گرفته و در مرحله بعد آن را پیگیری کند.

تخلفات صورت گرفته در حوزه بازار سرمایه در دو حوزه معاملات و حوزه اطلاعات شرکت‌ها رخ می‌دهد که راه‌های مقابله و پیشگیری از هر کدام به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به آمارهایی از میزان تخلفات اشاره کرد و گفت: ۲۴۰ مورد گزارش نقض مقررات از سوی شرکت‌ها داشتیم که بعد از بررسی ۱۵ مورد از آنها منجر به صدور رای شده و بقیه هم در حال پیگیری است.

همچنین ۲۳ مورد گزارش تخلفاتی از بازار اولیه داشتیم که ۴ مورد آن منجر به صدور رای شده است.

۱۵ مورد نقض مقررات از سوی حسابرسان به دست ما رسیده که بعد از بررسی ۱۳ مورد آن منجر به صدور رای شده است و مابقی در حال پیگیری از سوی جامعه حسابداران و سازمان حسابرسی است.

تسهیلاتی برای خرید سهام

صالح‌آبادی در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی تعاملات انجام شده با بانک مرکزی گفت: در تمام دنیا تعاملات خوبی میان بازار سرمایه و بانک‌ها وجود دارد.

طی مذاکرات خود با بانک مرکزی تعیین شد که در حوزه خرید سهام تسهیلاتی در نظر گرفته شود. البته این امر به شکل اجبار نیست ولی توافق شد که بانک‌ها مقررات مربوط به خرید سهام را تسهیل کنند.

وی افزود: امکان انتشار اوراق مشارکت دولتی در بورس امکان افتتاح حساب برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در بورس نیستند و در نهایت انجام برخی عملیات بانکی از سوی CDS از دیگر تعاملات صورت گرفته میان سازمان و بانک مرکزی به شمار می‌رود.

راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا قبل از عید

وی خاطر نشان کرد: اعتقاد من این است که نقدینگی زیادی به سمت بورس هدایت شده است؛ چرا که در گذشته با کمتر از نیم درصد سهام شرکت‌ها کشف قیمت می‌شد، در حالی که طی هفته گذشته کشف قیمت فن‌آوران با حداقل ۱۱درصد محقق شد که این امر نشان دهنده افزایش FREE FLOAT بازار است.

وی به افتتاح صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا قبل از پایان سال اشاره کرد و گفت: برنامه سازمان توسعه دادن مجوز‌ فعالیت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.