تالار سعدی تعطیل شد

گروه بورس- مجید اسکندری: تالار معاملات سعدی در آستانه تعطیلی قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ما، طی ابلاغیه‌ای از سوی سرپرست مدیریت امور اعضای شرکت بورس، به کارگزاران بورس اوراق بهادار ابلاغ شد که از تاریخ ۱۷/۱۱/۸۶ ایستگاه‌های معاملاتی خود را از تالار سعدی (فرعی) به دفاتر کارگزاری خود منتقل کنند و از این تاریخ به بعد هیچ معامله‌ای در این تالار صورت نخواهد گرفت.

این ابلاغ، پیرو مصوبه هیات‌مدیره شرکت بورس مورخ ۹/۷/۸۶ مبنی بر انتقال ایستگاه‌های معاملاتی کارگزاران از تالار سعدی به دفاتر کارگزاری، صورت پذیرفت.

گزارش خبرنگار ما حاکی است که روز گذشته کارگزاران بورس که در این تالار دارای ایستگاه معاملاتی بودند، برای انجام معامله به دفاتر خود مراجعه کردند، اما به دلیل وصل نبودن سیستم معاملات به دفاترشان، ناگزیر برای ادامه فعالیت به تالار سعدی بازگشتند.

شهرام دانشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، سرپرست مـــدیریت امور اعضــای شرکت بورس با مثبت خواندن تعطیلی تالار سعدی گفت: تعطیلی این تالار به دلیل انجام خدمات بهتر و سرویس‌دهی بیشتر به سهامداران در دفاتر کارگزاری صورت می‌گیرد و طبق مصوبه هیات‌مدیره شرکت بورس انجام خواهد شد.

وی تشریح دلایل دیگر این رویداد را از اختیارات شرکت بورس دانست.

از سوی دیگر علی محمدی‌زاده، یکی از کارگزاران فعال در تالار سعدی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: شرکت بورس تعطیلی تالار سعدی را به دلیل اجاره‌بهای آن می‌داند و معتقد است این یک هزینه تحمیل شده است که مقرون به صرفه نیست.

این در حالی است که فقط من به عنوان یک شرکت کارگزاری سالانه مبلغی حدود ۶میلیون تومان بابت اجاره ایستگاه معاملاتی خود می‌پردازم.

وی تبعات این تصمیم شرکت بورس را منفی توصیف کرد و اظهار داشت: با تعطیلی این تالار، ارتباط کارگزاران با یکدیگر کم می‌شود و در هنگام عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها که پیش از این در این تالار انجام می‌شد، کارگزاران برای قیمت‌گذاری اولیه نمی‌توانند با یکدیگر مشورت کنند.

محمدی‌زاده افزود: از سوی دیگر، فضای دفاتر کارگزاری جوابگوی ازدحام سهامداران نیست و نیز خط اختصاصی (Leaseline) دفاتر نیز به دلیل سرعت پایین نمی‌تواند سفارش‌ها را به سرعت اجرا کند و در عمل ما از معاملات تالار اصلی عقب می‌مانیم. براساس این گزارش، در حال حاضر حدود ۴۰ شرکت کارگزاری در تالار سعدی دارای ایستگاه معاملاتی هستند که تاکنون به ۳۰ شرکت ابلاغ شده است که ایستگاه‌های خود را به دفاتر منتقل کنند.

این شرکت‌ها عبارتند از کارگزاری‌های نهایت نگر، آپادانا، رضوی، بانک ملی، بانک سپه، ایران سهام، بانک توسعه صادرات، راهنمای سرمایه‌گذاران، خبرگان سهام، بانک رفاه، بانک کشاورزی، مهرآفرین، نواندیشان بازار سرمایه، آرمون بورس، اطمینان سهم، بانک سامان، برهان سهند، گلچین، بهگزین، مفید، اندیشه برتر، ایران سهم، حافظ، سرمایه و دانش، بانک اقتصاد نوین، بانک ملی، پارس نمودگر، کیمیا سهم، بازار سهام و راهبرد سرمایه‌گذاری.

پیگیری خبرنگار دنیای اقتصاد حاکی است که در حال حاضر بخشی از تالار سعدی در اختیار کانون کارگزاران قرار گرفته و قرار است پس از انتقال ایستگاه‌های معاملاتی از این تالار، فضای مربوط به بخشی از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بورس (CDS) اختصاص یابد.

نامه سهامداران جزء درباره تالار سعدی

در این رابطه تعدادی از سهامداران فعال در تالار سعدی طی ارسال نامه‌ای به گروه بورس روزنامه خواستار ادامه فعالیت این تالار شده‌اند. در این نامه که خطاب به دکتر علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس نگاشته شده، آمده است: بزرگ‌ترین سرمایه و ارزش واقعی هر بازار مشتریان و معامله‌گران خرد هستند که مکانیزم واقعی بازار را به دور از تبانی و رانت اطلاعاتی و با تکیه بر عرضه و تقاضا و قیمت‌های کارشناسی شده به جریان در می‌آورند. در ادامه این نامه آمده است: تالار سعدی با قدمت ۴۰ ساله در معاملات اوراق بهادار که برای اولین بار شاهد معامله سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران در تاریخ ۱۵/۱۱/۴۶ بود، در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. این گروه از سهامداران اشاره می‌کنند که اکنون پس از گذشت چهل سال و پشت سر گذاشتن بحران‌های مختلف و توسعه بازار سرمایه و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و اهمیتی که بورس به عنوان بستر اجرای این اصل دارد و نیز نزدیک بودن انتخابات مجلس، آیا این تصمیم به نفع بازار سرمایه و فعالان آن خواهد بود؟ آیا تعطیلی تالاری که شناسنامه بورس محسوب می‌شود و از نظر سمبولیک دارای اعتبار است، اقدامی مناسب است؟ به نوشته خبرنگار ما مسوولان بازار تصمیم دارند در آینده نه چندان دور با راه‌اندازی تابلوی اول و دوم از تعدد تالارها و تابلوها بکاهند.