ایسنا- پس از یک هفته تلاطم در بازارهای مالی جهان، شاخص‌های مالی عمده اروپایی و آسیایی نشان دهنده افزایش قیمت سهامند.

چنین به نظر می‌رسد که مجموعه مشوق‌های۱۵۰‌میلیارد دلاری آمریکا برای جلوگیری از ورود بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به مرحله رکود و دادن تحرک بیشتری به اقتصاد این کشور در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران تاثیر مثبتی داشته است. توافق کاخ سفید و کنگره در مورد این برنامه، پس از آن بود که بانک مرکزی این کشور نرخ بهره دلار را ۷۵/۰درصد کاهش داد.

نشانه‌های مثبت دادوستدهای مالی پس از آن ظاهر شد که ارزش نیکی، شاخص سهام بورس ژاپن، چهار‌درصد افزایش یافت و بهای سهام در بازار شانگهای نشان‌دهنده هفت‌درصد افزایش بود.

ارزش سهام استرالیا مبین پنج در صد افزایش بود. در ۱۰ سال اخیر یک چنین افزایشی در طی تنها یک روز، در این کشور بی‌سابقه بوده است. عملکرد قوی بازارهای بورس در حالی است که انتظار می‌رود نرخ بهره دلار باز هم کاهش یابد. با وجود این که چین به صورت یک واردکننده مهم درآمده است، بسیاری از کشورهای آسیایی برای صدور کالاهای خود هنوز کاملا به آمریکا وابسته‌اند. به همین جهت امیدواری‌های تازه در این مورد که مصرف‌کنندگان آمریکایی همچنان به خرید ادامه خواهند داد یا نه، سبب شد که بهای سهام در این کشورها از شرکت‌های مالی گرفته تا سهام کارخانه‌های خودروسازی و تکنولوژی افزایش یابد.

روز پنجشنبه ۲۴ ژانویه، کاخ سفید و دموکرات‌ها در کنگره آمریکا در مورد یک بسته محرک اقتصادی به ارزش ۱۵۰‌میلیارد دلار که مقداری از مالیات پرداختی را به افراد بازخواهد گرداند، به توافق رسیدند.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که کنگره در اولین تاریخ ممکن، آن را به اجرا خواهد گذاشت تا چک‌های بازپرداختی پست شود. حدود ۱۱۷‌میلیون خانواده مشمول این طرح خواهند شد که براساس آن ۶۰۰دلار برای هر فرد و حداکثر ۱۲۰۰ دلار برای زوج‌ها ارسال خواهد شد. زوج‌هایی که فرزند دارند نیز بابت هر کودک ۳۰۰ دلار دریافت خواهند کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، اقتصاد آمریکا در اثر افت بازار مسکن و بحران اعتبار و وام، ضربه شدیدی خورده است. برخی سیاستمداران نگران ضربه‌ای هستند که این بسته مشوق‌ها ممکن است متوجه اوضاع مالی دولت کند؛ چرا که به طور بالقوه می‌تواند کسری بوجه ۱۶۳‌میلیارد دلاری سال گذشته را مضاعف کند.