گروه بورس- تعهدات بازنشستگی، مشکل اصلی ۳ بانک دولتی برای ورود به بورس است. در پی پذیرش مشروط بانک صادرات در بورس و ابهاماتی در مورد شعب استانی این بانک، مدیرعامل شرکت بورس توضیحاتی در این مورد ارائه کرد.

دکتر علی رحمانی، ‌مدیرعامل شرکت بورس، در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت:‌ تمام این شعب، بانک صادرات استان هستند، ولی صد درصد سهام آنها متعلق به بانک صادرات ایران است؛ بنابراین بانک صادرات ایران به عنوان یک شرکت مادر تخصصی و هلدینگ وارد بورس می‌شود. وی خاطرنشان کرد: البته همه بانک‌های استانی سود نداشته و برخی از آنها زیان ده هستند، ولی در مجموع گروه بانک صادرات سود آور بوده و این بانک به عنوان هلدینگ بانک صادرات ایران وارد می‌شود. رحمانی ادامه داد: زمانی که بانک صادرات ایران پذیرش می‌شود صد درصد سهام سرمایه‌گذاری استانی نیز متعلق به خود آن بوده و نیازی نیست که شرکت‌های زیرمجموعه آن نیز وارد شوند و نیز با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری غدیر زیرمجموعه این بانک است، به صورت یک هلدینگ بسیار بزرگ وارد می‌شود.

مدیرعامل شرکت بورس به مشکل اساسی بانک‌ها اشاره کرد و افزود: مساله اساسی در ارتباط با بانک‌ها موضوع تعهدات بازنشستگی آنها است که باید تعیین و مشخص شود؛ زیرا کارمندان بانک دارای صندوق بازنشستگی خاصی هستند که در مقابل کارکنان خود تعهدات بازنشستگی دارند، بنابراین باید وضعیت آنها به صورت شفاف مشخص شود. وی کل سرمایه بانک صادرات را هزار و۶۰۰ میلیارد تومان دانست و اظهار کرد:‌ تعهدات بازنشستگی این بانک براساس گزارش‌ سال ۸۵ حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان است که در صورت ثبت آن، بانک زیان‌ده می‌شود، بنابراین یکی از شروط پذیرش بانک‌ها تعیین تکلیف آنها است.

وی با بیان اینکه بانک صادرات و ملت دارای این مشکل هستند، بیان کرد: مشکل اصلی بانک‌ها اساسنامه نیست، زیرا با برگزاری جلسه‌ای این مورد انجام می‌شود، بلکه موضوع اصلی آنها تعهدات بازنشستگی است که باید قبل از عرضه، تعیین تکلیف شود.

رحمانی در مورد زمان عرضه این دو بانک اظهار کرد: ورود این دو بانک بستگی به رفع شرایط گذاشته شده دارد که درصورت رفع آن وارد بورس می‌شوند. گفتنی است که روز چهارشنبه بانک صادرات طی جوابیه‌ای به مصاحبه دکتر علی رحمانی مندرج در همین صفحه به نقل از سایت خبری بورس‌نیوز در اواسط هفته قبل درباره تعهدات ۱۸۰۰میلیارد تومانی بانک مزبور پاسخ گفت.