گروه بورس- کارکردهای «تامین سرمایه» در بازارهای مالی مدرن برای مدیران مالی تشریح شد.

اولین کارگاه آموزش تخصصی فعالیت و کارکرد‌های موسسات تامین سرمایه (بانکداری سرمایه‌گذاری) روز گذشته با حضور ۳۰نفر از خبرگان مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌های خصوصی در تهران برگزار شد.
به نوشته خبرنگار ما، این کارگاه آموزشی سه روزه با حمایت شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، موسسه تامین سرمایه امین، سازمان خصوصی‌سازی و شرکت گاردنر ترینینگ و اجرای مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف در مرکز مدیریت آموزش راهبران پتروشیمی در تهران برپا شد.
به نوشته خبرنگار ما، در اولین روز این نشست آموزشی «واسیم انوار» مدیرعامل گروه مالی شیکاگو، مدرس دوره با اشاره به نقش و کارکرد موسسات تامین سرمایه در بازار سرمایه گفت: موسسات تامین سرمایه نقش بسیاری در تحرک و جابه‌جایی منابع از بسترهای مختلف به سمت بازار دارند.
مدیرعامل گروه مالی شیکاگو با طرح مبانی نقش موسسات تامین مالی افزود: موسسات تامین سرمایه نقش موثری در هدایت و انتقال منابع مالی و اقتصادی به سمت بخش‌های اقتصادی و صنعتی، کنترل و مدیریت ریسک، پرداخت و تسویه وجوه معاملات، تسهیل معاملات، تولید اطلاعات قیمت‌ها، ارزش‌گذاری، کمک به تصمیم‌سازی در بازار و برقراری رابطه میان ناشران اوراق و سرمایه‌گذاران دارند.
واسیم انوار افزود: موسسات تامین سرمایه نقش‌های متفاوت در بازار و ایجاد رابطه میان ناشران اوراق بهادار و سرمایه‌گذاران بازی می‌کنند.
حالا ناشر می‌تواند یک شرکت خصوصی، دولتی و سایر شخصیت‌های حقوقی باشد که یا اوراق قرضه یا سهام منتشر می‌کند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذار می‌تواند یک شرکت، خصوصی، دولتی یا خریدار دارای شخصیت حقیقی باشد که قصد دارد دارایی مالی را بخرد.
وی افزود: این رابطه را به شیوه‌ای دیگر هم می‌توان نگاه کرد. ناشر به عنوان یک نیازمند به سرمایه و سرمایه‌گذار به عنوان یک تامین‌کننده سرمایه می‌توانند این رابطه را در بازار با یکدیگر برقرار کنند.
وی در ادامه به انواع خدمات موسسات تامین سرمایه اشاره کرد و افزود: «یک موسسه تامین سرمایه که به طور کامل خدمات را ارائه می‌کند خدمات متنوعی دارد. خدماتی نظیر تامین مالی، پذیره‌نویسی، تحقیق درباره سرمایه گذاری، مهندسی مالی، تسویه و تهاتر وجوه، مدیریت وجوه یا منابع بازاریابی اوراق مالی برای بخش خصوصی، تامین مالی برای شرکت‌های تازه‌تاسیس، از جمله خدمات این موسسات است.» وی در خصوص درآمدسازی موسسات تامین مالی در دو بازار اولیه و ثانویه گفت: تامین مالی برای شرکت‌ها، عملیات دادوستد، فعالیت کارگزاران، در بازار ثانویه و عملیات سفته‌بازی و منفعت از سود و نزول قیمت‌ها، انتفاع از اختلاف قیمت‌‌ها در دو بازار متفاوت، همچنین تغییر ساختار شرکت‌ها با موضوع ایجاد، توسعه و گسترش، کنترل مالکیت‌ها از جمله روش‌های تامین درآمد این موسسات است. وی درباره درآمدسازی موسسات تامین سرمایه از ناحیه مهندسی مالی شرکت‌ها گفت: انتشار اوراق بدون بهره، انتشار اوراق با پشتوانه رهن، اوراق با پشتوانه دارایی، انتشار اوراق مشتقه، همچنین خدمات مشاوره، مدیریت سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه شرکت‌های در حال تاسیس، اعطای وام‌های بلندمدت به شرکت از طریق بانک‌های بین‌المللی نیز منجربه تولید درآمد برای این موسسات می‌شود.
در این دوره سه روزه «واسیم انوار» به مفاهیم اولیه و کاربردی نظیر مفاهیم بنیادی موسسه‌های مالی، هزینه سرمایه، تصمیم‌های تامین مالی، روش‌های ارزش‌گذاری، چارچوب مدل تنزیل جریان وجوه نقد، کنترل نقدینگی، تصمیم معامله، مدیریت خرید سایر شرکت‌ها، تصمیم‌سازی درباره عرضه اولیه سهام، قیمت‌گذاری در عرضه اولیه، فرآیند اجرای عرضه اولیه، حاکمیت شرکتی و ... مورد بررسی و آموزش قرار خواهد گرفت.