نبرد ماشین‌ها در بورس

دنیای اقتصاد- آخرین وضعیت شرکت‌های نفتی حاکی است که واگذاری ۱۲۲ شرکت نفتی به صورت هلدینگ‌های تخصصی مورد موافقت و تایید شرکت بورس، معاونت امور برنامه‌ریزی وزارت نفت و وزارت اقتصاد قرار گرفت. واگذاری ۱۲۲ شرکت نفتی در چارچوب هلدینگ‌های تخصصی

فارس- آخرین وضعیت شرکت‌های نفتی حاکی است که واگذاری ۱۲۲ شرکت نفتی به صورت هلدینگ‌های تخصصی مورد موافقت و تایید شرکت بورس، معاونت امور برنامه‌ریزی وزارت نفت و وزارت اقتصاد قرار گرفت.

آخرین فعل و انفعالات از وضعیت واگذاری ۱۲۲ شرکت وزارت نفت حاکی است که در پی پیشنهاد شرکت بورس و موافقت معاونت امور برنامه‌ریزی وزارت نفت، وزارت اقتصاد نیز نظر مساعدی با تشکیل هلدینگ‌های تخصصی و مناسب برای شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت داشته و این اقدام را تایید کرده است.

وضعیت شرکت‌های پالایش گاز و نفت

براساس این گزارش، در خصوص شرکت‌های پالایش گاز نیز قرار به ایجاد هلدینگ با تعداد محدودتر شرکت‌های زیرمجموعه شده و در ارتباط با شرکت‌های پالایش نفت نیز به ایجاد هلدینگ با رویکرد تامین خوراک از خط لوله مشترک یا پیش‌بینی فروش آزاد محصولات در سال‌های آتی با قیمت‌های رقابتی- منطقه‌ای اشاره شده است.

عدم توجیه واگذاری شرکت‌های گاز استانی به صورت مجزا

براساس این گزارش، این تاییدها در شرایطی صورت گرفته که در خصوص واگذاری شرکت‌های گاز استانی به صورت مجزا و بدون تشکیل هلدینگ، وزارت نفت به توجیه این امر نپرداخته و در نتیجه دلایل آن مبهم است.

از طرف دیگر در خصوص واگذاری شرکت‌های حوزه صنعت گاز، سوالات و ابهاماتی مطرح است که باید پیش از واگذاری آنها و با توجه به پیچیدگی‌ روابط مورد توجه قرار گیرد که از جمله آن می‌توان به قیمت و نحوه تحویل گاز بین شرکت‌های استخراج و تولید گاز، پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال گاز، شرکت‌های گاز استانی و مصرف‌کنندگان نهایی و همچنین مرجع تعیین قیمت‌ها و متولی صادرات گاز به خارج از کشور اشاره کرد و در این خصوص باید شفاف‌سازی صورت گیرد.

موافقت وزارت نفت با تشکیل هلدینگ‌ها

موارد فوق در شرایطی مطرح شده که ایده تشکیل هلدینگ‌ها نیز از قبل مورد موافقت اعضای ستاد مرکزی اصل ۴۴ وزارت نفت قرار گرفته و این ستاد با واگذاری شرکت‌های تابعه در قالب ساختارهای اقتصادی مناسب که ضامن موفقیت فرآیند خصوصی‌سازی و کاهش ریسک و ارزش‌گذاری بالاتر است، موافقت کرده است.

پیگیری‌های حاکی است که از قرار معلوم وزارت نفت پیشنهاد کرده بود که ایجاد هلدینگ با رویکرد تشکیل خوشه‌های صنعتی با توان اجرای پروژه‌های بالادستی نفت در شرکت نفت و همچنین واگذاری دکل‌های حفاری به شرکت‌های با حفاری انجام شده و ایجاد هلدینگ برای شرکت‌های پتروشیمی‌نیز بر اساس حفظ زنجیره تولید و یا ترکیبی از شرکت‌های تولیدکننده، بازرگانی و Utility باشد تا این گروه از شرکت‌ها خدمات حمایتی و تکمیلی را به یکدیگر ارائه کنند.

از سوی دیگر ایجاد هلدینگ برای شرکت‌های پالایش نفت به صورت گروه‌های راهبر و در قالب سه گروه پالایشگاه اراک، تهران، تبریز و پالایشگاه‌های اصفهان، شیراز، لاوان و پالایشگاه‌های بندرعباس، آبادان و کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

نظر شرکت بورس

موضوع ساختار مناسب برای واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت می‌تواند یکی از عوامل موثر بر موفقیت خصوصی‌سازی و عرضه سهام از طریق بورس باشد. شرکت بورس نیز با تکیه بر مفاد بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسی براین باور است اگرچه واگذاری شرکت‌ها به صورت جداگانه ممکن است به دلیل اندازه کوچک‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر انجام و از ایجاد انحصارهای احتمالی نیز جلوگیری شود، ولی مهم‌ترین ایراد این روش ریسک بالاتر آن است که به ارزش‌گذاری کمتر شرکت منجر می‌شود.

از دیدگاه بالاترین مقام اجرایی بازار سرمایه، واگذاری شرکت‌های مشمول در قالب هلدینگ‌های تخصصی به دلیل تنوع‌بخشی در دارایی‌ها و یا در اختیار داشتن کل زنجیره ارزش، ریسک کمتر و جذابیت‌ بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارند و این امر می‌تواند منجر به ارزش گذاری بهتر این شرکت‌ها شده و فرصت حضور در عرصه‌های بین‌المللی و توان رقابتی بیشتری فراهم کند.