ایسنا- مدیران بورس باید تکلیف سهام تابلوی چهارم را روشن سازند. دبیر کانون سهامداران حقیقی با بیان این مطلب، سیاست‌گذاری‌های مسوولان بورس را به عنوان ظرف پذیرش شرکت‌ها مهم دانست و اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ شرکت یعنی یک چهارم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به تابلوی چهارم تبعید شدند که با این وضعیت تکلیف سهامداران حقیقی این شرکت‌ها چه می‌شود؟ مفهوم تابلوی غیررسمی در بورس اوراق‌بهادار که نمایه اقتصاد کشور است، چه بوده و مدیران بورس چه برنامه‌ای برای حمایت از سهامداران جزو این شرکت‌ها دارند؟

متین با اشاره به اشکالات آیین‌نامه معاملات تابلوی چهارم گفت: ‌برخی از سهام تابلو چهارم زمانی در بورس جزو سهام پرگردش بوده است و در حال حاضر مردم در این شرکت‌ها گرفتار شدند، بنابراین چه تضمینی وجود دارد که سهامی که امروز پذیرش می‌شود، دو سال بعد جزو سهم غیر رسمی و تابلو چهارمی قرار نگیرد.

دبیر کانون سهامداران حقیقی تاکید کرد: مدیران بورس باید در مورد تکلیف سهام تابلوی چهارم و ارزیابی مجدد کارشناسی آیین‌نامه‌ها اقدام کرده تا سایه معاملات غیر رسمی بیش از این در تابلوی اصلی بورس سنگینی نکند.

وی درباره دادن اعتبار ۳۰میلیون تومانی به سهامداران حقیقی گفت: طرحی که در هیات‌مدیره کانون سهامداران حقیقی مطرح و در حال پیگیری از مراجع رسمی است، این امکان را به آحاد مردم و هر سهامدار حقیقی می‌دهد که با پرداخت ۱۰ درصد نقدی مبلغ واگذاری‌ها، تا سقف ۳۰‌میلیون تومان از خصوصی‌سازی سهام خریداری کرده و مابقی طی پنج سال به صورت اقساط

پرداخت شود.

وی با اشاره به این‌که روش معمولی خصوصی‌سازی در کشور فروش سهام بلوکی به روش نقد و اقساط است، خاطر نشان کرد: این پیشنهاد تجربه جدیدی برای فعال کردن سهامداران حقیقی در خرید سهام از خصوصی‌سازی است، البته در کنار واگذاری‌های بلوکی و مدیریتی که تکلیف مدیریت هر شرکت تعیین می‌شود، می‌توان درصدی را نیز به این نوع واگذاری‌ها اختصاص داد تا حجم بالایی از خصوصی‌سازی در کشور انجام شود.