روز معاملات عمده در بازار

دنیای اقتصاد- آخرین شنیده‌ها حاکی از ورود زودهنگام اوراق مشارکت جدید و متنوع به بورس است. تلاش بر این است که با چنین امکانی ضمن خارج کردن بورس از تک محصولی بودن با جمع‌آوری نقدینگی‌ سرگردان جامعه، امکان بیشتری برای کنترل تورم نیز به وجود آید. چارچوب جدید برای معامله اوراق مشارکت در بورس

گروه بورس: آخرین شنیده‌ها حاکی از ورود زودهنگام اوراق مشارکت جدید و متنوع به بورس دارد.

بنابر خبری که «فارس» منتشر کرده، آمده است: آخرین خبرها از وضعیت اوراق مشارکت حاکی است که با همکاری بانک مرکزی و نهادها و دستگاه‌های دولتی و بورس امکان معامله اوراق مشارکت در قالبی جدید فراهم خواهد آمد تا با چنین امکانی ضمن خارج شدن بورس از تک محصولی بودن با جمع‌آوری نقدینگی‌های سرگردان جامعه امکان بیشتری برای کنترل تورم به وجود آید.

این در حالی است که طهماسب مظاهری، رییس بانک مرکزی از چنین پیشنهادی استقبال کرده و دستور داده تا جزئیات و نحوه ساز و کار این برنامه تدوین تا بعد از بررسی و تصویب انواع مشارکت در بورس معامله شود. از قرار معلوم رییس بانک مرکزی با عرضه فراگیر انواع اوراق مشارکت در بورس موافقت کرده و بر همین اساس صبح دیروز کمیته‌ای سه نفره در رابطه با جزئیات این اقدام تشکیل جلسه داده است.

این خبرگزاری در ادامه گفت‌وگویی را با مدیر سابق بررسی‌های اقتصادی بورس تهران در مورد اوراق مشارکت انجام داده است. بهمن آرمان در این گفت‌وگو با اشاره به این مطلب که اوراق قرضه در ایران اوراق مشارکت تلقی شده و در اختیار خزانه‌داری است، ابراز کرد: براساس علم اقتصاد دولت‌ها به هنگام افزایش یا کاهش نقدینگی اقدام به انتشار، فروش یا خرید اوراق مشارکت می‌کنند. وی ادامه داد: کنترل نقدینگی و تامین منابع مالی مورد نیاز در سرمایه‌گذاری‌های جدید دو کارکرد اصلی اوراق مشارکت هستند که در ایران به دلیل عدم پرداخت اصل مبلغ از سوی دولت، نسبت به انتشار مجدد اوراق مشارکت جهت تامین مبالغ جدید اقدام می‌شود.

وی افزود: اوراق قرضه معمولا دارای نرخ سودی بالاتر از نرخ تورم هستند، اما در ایران به خصوص در سال‌های اخیر،‌ نرخ سود اوراق مشارکت کمتر از نرخ تورم تعیین شده که به همین علت اوراق منتشره از سوی بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها کاملا به فروش نمی‌رود و باعث ناکارآمدی این ابزار شده است. آرمان ضمن اشاره به این نکته که اوراق مشارکت هر لحظه قابلیت تبدیل را به پول نقد دارند، گفت: در دیگر کشورها و ایران پیش از انقلاب، ناشران اوراق قرضه در قبال خریداران این گونه تعهدی نداشته و این اوراق در بورس معامله می‌شدند و قیمت آن نیز براساس مکانیزم عرضه و تعیین می‌شود.وی تصریح کرد: جا دارد در این رابطه بازبینی‌هایی جدی صورت گیرد تا امکان عرضه اوراق مشارکت در بورس فراهم شده و بورس به عنوان بازار ثانویه این اوراق شناخته شود.

آرمان در پاسخ به این سوال که آیا چنین رویه‌ای در بورس ایران امکان‌پذیر است، گفت: در بعد از انقلاب چنین رویه‌ای وجود نداشته و شرکت بورس باید بعد از رایزنی‌ها با بورس دیگر کشورها نسبت به یافتن مکانیزم اجرایی این امر مهم اقدام کند.