شروین شهریاری

* از خواننده‌ای بدون ذکر نام: آیا شرکت فرآوری مواد معدنی ایران با توجه به پوشش بسیار ضعیف سود در گزارش شش ماهه، می‌تواند به پیش‌بینی سود خود در سال جاری دست یابد؟ پاسخ:یکی از اشتباه‌های متداول سرمایه‌گذاران، قضاوت در مورد تحقق سود یک شرکت بر مبنای‌درصد پوشش سود در گزارش‌های ادواری است، حال آنکه‌ درصد پوشش بودجه در یک دوره بدون توجه به سایر اقلام گزارش، نمی‌تواند ملاکی برای پیش‌بینی سود آتی باشد. با مراجعه به صورت‌های مالی حسابرسی شده شش ماهه «فرآور» در می‌یابیم که سرفصل موجودی مواد و کالای این شرکت از ۳/۳میلیارد تومان در پایان سال ۸۵ به ۸/۹میلیارد تومان در ۳۱ شهریور ۸۶ رسیده است که این مساله عمدتا ناشی از افزایش موجودی کالای ساخته شده و موجودی مواد اولیه می‌باشد، به طوری که شرکت، خاک مورد نیاز جهت تولید امسال را تقریبا به صورت کامل در شش ماهه اول از تهیه و تولید مواد معدنی خریداری و دپو کرده است. همچنین فرآوری در سال جاری پیش‌بینی تولید و فروش حدود ۷۲۵۰ تن انواع شمش روی را کرده است و سود ۸۵۳ ریالی خود را بر مبنای فروش این محصولات با نرخ ۲۹۰۰دلاری روی پیش‌بینی کرده است. در شش ماهه نخست، این شرکت معادل ۳۲۸۴ تن محصول تولید کرده؛ اما تنها ۱۷۷۰ تن از شمش روی تولیدی را به فروش رسانده است و حدود ۱۵۰۰ تن در سرفصل کالای ساخته شده در پایان دوره شش ماهه موجودی کالا داشته است. بنابراین «فرآور» می‌تواند با فروش این کالاها در دوره‌های آتی بخشی از عقب‌ماندگی خود را از بودجه جبران کند. البته فرآوری برای تحقق پیش‌بینی بودجه سال‌جاری نیازمند تامین دو پیش شرط مهم نیز هست: اول آنکه شرکت برای دستیابی به تناژ تولید مورد نظر، استفاده از کیک و ضایعات روی به عنوان ماده اولیه را در شش ماهه دوم مد نظر دارد. همچنین به منظور استفاده از خاک کم عیار، راه‌اندازی خط «خردایش» جدید و خط کیک‌شویی در موعد پیش‌بینی شده راه‌اندازی این طرح (۳۰/۹/۸۶) ضروری می‌باشد. گفتنی است شرکت به تازگی اطلاعات جدیدی از پیشرفت ۸۰درصدی این طرح را به بازار اعلام کرده است. نکته دوم به نوسانات قیمت‌های جهانی روی باز می‌گردد. بودجه فروش شرکت همان طور که ذکر شد بر مبنای قیمت جهانی ۲۹۰۰دلاری شمش روی در شش ماهه دوم تهیه شده است و بنابر محاسبات، هر ۱۰۰دلار کاهش میانگین قیمت فروش در شش ماهه دوم، حدود ۱۰‌تومان از سود هر سهم فرآوری می‌کاهد. بنابراین تحقق سود پیش‌بینی شده در سال جاری منوط به بازگشت نرخ ۲۴۰۰دلاری فعلی به سطوح بالاتر و تثبیت میانگین قیمت جهانی روی در محدوده ۲۹۰۰دلار تا پایان سال است.

* از آقای محمد حسین تقوی طریق پست الکترونیک : با توجه به افزایش قیمت آهن آلات، وضعیت EPS فولاد خراسان را در سال جاری چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

پاسخ: فولاد خراسان در سال جاری تولید و فروش ۶۳۰هزار تن محصولات سبک ساختمانی (عمدتا انواع میلگرد) را در دستور کار دارد. در ۶ ماه ابتدای سال ۳۲۱هزار تن از انواع این محصول را تولید و ۲۸۹هزار تن را به فروش رسانده است. برای دستیابی به تناژ تولید مورد پیش‌بینی، شرکت در سال‌جاری خرید ۵۴۰هزار تن قراضه را از منابع داخلی و وارداتی مد نظر قرار داده که در پروسه تولید، این قراضه ابتدا به شمش فولادی و سپس در خط نورد به محصول نهایی تبدیل می‌شود. از آنجا که واحد تولید شمش، به واسطه محدودیت تامین قراضه، پایین‌تر از ظرفیت اسمی ‌فعالیت می‌کند، شرکت برای استفاده از ظرفیت خط تولید نورد، به صورت مستقیم خریدار شمش فولاد نیز هست که در سال‌جاری خرید ۱۹۳هزار تن از این ماده اولیه را پیش‌بینی کرده است. گفتنی است در ۶ماهه اول، فولاد خراسان در بخش مواد اولیه ۲۹۴هزار تن قراضه از قرار هر تن ۲۷۷هزار تومان و ۸۱هزار تن شمش از قرار هر تن ۵۱۹هزار تومان خریداری کرده است. برای ۶ماه دوم سال‌جاری با توجه به افزایش قیمت قراضه و شمش، با فرض تامین کامل مواد اولیه مورد نیاز، قیمت قراضه را هر کیلو ۳۰۰تومان و شمش را ۵۵۰تومان در نظر می‌گیریم. با این مفروضات نیز مشاهده می‌شود که بهای تمام شده پیش‌بینی شده در بودجه (۸/۳۲۱میلیارد تومان) باز هم دستخوش تغییر چندانی نخواهد شد که این مساله عمدتا ناشی از احتیاط شرکت در برآورد هزینه بالای دستمزد و سربار است.

حال به بررسی بودجه فروش در نیمه دوم سال‌جاری می‌پردازیم. «فخاس» برای سال‌ جاری پیش‌بینی فروش محصولات خود را از قرار هر کیلو ۶۲۰تومان در نظر گرفته و این در حالی است که در ۶ ماه اول قیمت فروش در محدوده ۶۱۷ تومان بوده است. از آغاز پاییز قیمت میلگرد و محصولات شرکت با افزایش قابل توجهی در بازار مواجه شده، به طوری که حداقل قیمت سبد میلگرد در بازار بیش از ۷۰۰ تومان بوده است. با توجه به پیش‌بینی فعالان بازار آهن مبنی بر ثبات نسبی قیمت‌ها تا پایان سال، قیمت فروش برای ۶ ماه دوم سال را می‌توانیم از قرار میانگین هر کیلو ۷۰۰ تومان تخمین بزنیم. هر ۱۰ تومان افزایش قیمت میلگرد در شش ماهه دوم سال جاری با فرض ثبات بهای تمام شده و دستیابی به تناژ تولید و فروش، حدود ۳ تومان به سود هر سهم می‌افزاید، بنابراین با قیمت مفروض میلگرد تا پایان سال جاری امکان افزایش تقریبا ۲۰ تومانی در EPS فولاد خراسان دور از دسترس نخواهد بود.

shahriarysn@yahoo.com