گروه بورس- ۲۰درصد سهام یکی از سودآورترین شرکت‌های دولتی دیروز در بازار عرضه شد، اما خریدار نداشت. از قبل از عرضه، بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند که به دلیل فضای عمومی حاکم بر بازار، کمبود نقدینگی، ارزش بالای مزایده، نبود خریدار خارجی و... امکان عدم خرید این سهم در ‌مرحله اول مزایده وجود دارد. با این حال دیروز بعد از فروش نرفتن سهام فولاد مبارکه، محور نقد برخی از خبرگزاری‌ها حول و حوش نحوه مدیریت عرضه این سهم از سوی سازمان خصوصی‌سازی بود. نقد هفت‌گانه

به گزارش فارس، سازمان خصوصی‌سازی در شرایطی حلقه واسطه مهمی در عرضه سهام شرکت‌های جدید و مشمول اصل ۴۴ قانون و واگذاری شرکت‌ها از طریق مزایده و بورس و دیگر روش‌ها است که در نحوه عرضه‌های عمده و بلوکی سهام توسط این سازمان نقد‌هایی وارد است.

اولین انتقاد به نحوه تعامل این سازمان با سایر گروه‌ها مربوط است؛ به گونه‌ای که در هیات عالی واگذاری هیچ نماینده‌ای از سازمان و شرکت بورس که در جریان آخرین وضعیت بازار سهام هستند، وجود ندارد که جا دارد نسبت به حضور حداقل یک نماینده در هیات عالی واگذاری تمهیداتی در نظر گرفته شود.

دومین نقد به نحوه تبلیغات و بازاریابی سهام بلوکی شرکت‌ها توسط سازمان خصوصی‌سازی مربوط است.

این سازمان در واگذاری سهام شرکت‌ها به ارائه چند آگهی در روزنامه‌ها و پخش چند تیزر تلویزیونی بسنده کرده و بدون استفاده از مشاوران تبلیغاتی نسبت به دیگر روش‌ها بی‌اعتنا بوده است. نقد سوم بر عملکرد سازمان خصوصی‌سازی به فرآیند واگذاری سهام شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه با سرمایه هزار و ۵۸۰‌میلیارد تومانی مربوط است.

حجم انبوه معامله فولاد مبارکه ایجاب می‌کرد که اولا از قبل، وضعیت و کشش بازار سهام سنجیده ‌شود؛ ثانیا از هفته‌ها قبل نسبت به انجام مذاکره با خریداران واقعی اقداماتی انجام می‌شد تا در صورت عدم حصول نتیجه با سرمایه‌گذاران زمان و شرایط عرضه عمده تغییر می‌کرد.

نقد چهارم به زمان نامناسب عرضه عمده سهام از سوی سازمان خصوصی‌سازی مربوط است.

نقد پنجم را باید متوجه انتشار برخی اظهار‌نظرها در خصوص خریدار خارجی کرد. سازمان خصوصی‌سازی در حالی قبل از عرضه‌ ملی مس و فولاد مبارکه از وجود خریدار خارجی خبر داده بود که در هیچ کدام از این دو عرضه خریدار خارجی وارد عمل نشد.

نقد ششم را باید متوجه شرایط عرضه سهام بلوکی کرد. بر اساس مصوبه سازمان خصوصی‌سازی، شرایط معامله ۱۶/۳‌میلیارد سهم فولاد مبارکه با ارزش یک‌هزار و ۲۳۲‌میلیارد تومان از همان ابتدا یکجا و نقد تعیین شد و سازمان خصوصی‌سازی نیز ابراز امیدواری کرد که در روز عرضه، خریداری حاضر به انجام چنین معامله‌ای شود. و بالاخره اینکه نقد هفتم با ماده ۹ قانون برنامه چهارم توسعه (تنفیذ شده از بند «هـ» ماده ۱۲ قانون سوم توسعه) در ارتباط است که بر اساس آن به برقراری نظام فروش اقساطی سهام تصریح شده است و از آنجایی که بازار سهام، همواره از هوشمندی ویژه‌ای برخوردار بوده است، خریداران و سرمایه‌گذاران با اطلاع از این ماده مشخص بود که وارد عمل نخواهند شد.

از طرف دیگر هرچند سازمان خصوصی‌سازی باید بودجه ۷هزار میلیارد تومانی دولت را از طریق فروش سهام تامین کند، اما با توجه به عدم اجرای تسهیلات ۱۵۰۰‌میلیارد تومانی خرید بلوکی سهام نمی‌توان تا زمان عملیاتی شدن این طرح اقدام به عرضه ۱۶/۳‌میلیارد سهم به ارزش هزار و ۲۳۲‌میلیارد تومان کرد. رقمی که در واقع معادل سرمایه ۱۰۰‌میلیاردی ۱۲ شرکت سهامی عام است.

در انتظار مشتری

دیروز تعداد سه‌میلیارد و ۱۶۰‌میلیون سهم معادل ۲۰‌درصد از سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان به صورت نقد و یکجا در تابلو فرعی عرضه شد؛ اما این سهام خریداری نداشت و شرایط عرضه آن تغییر کرد.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی، در گفت‌وگو با ایسنا، به عرضه سهام فولاد مبارکه در چهار بلوک پنج‌درصدی در روزهای آینده اشاره کرد و افزود: حال باید منتظر ماند و دید که عرضه این سهام با بلوک‌های کوچک‌تر چگونه خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا امروز خریداری برای این سهام وجود نداشت، گفت: در حال حاضر نمی‌توان قضاوت کرد؛ زیرا باید دور بعدی این سهام؛ یعنی عرضه در بلوک‌های کوچک‌تر انجام شود تا در آن زمان نسبت به اقبال بازار قضاوت کنیم.

کردزنگنه همچنین درباره عرضه سهام آلومینیوم در پنج آذر و این‌که با توجه به نبود اقبال در عرضه‌های ۲۰‌درصدی این سهام مورد اقبال بازار خواهد بود، گفت: البته این سهام به نسبت سهام فولاد مبارکه کوچک‌تر است، اما اگر معامله این سهام نیز انجام نشد در دو بلوک ۱۰‌درصدی به عرضه آن خواهیم پرداخت.

سقف کوتاه سرمایه‌گذاران ایرانی

مهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی در این زمینه به فارس گفت: عدم انجام این معامله نشان داد که سرمایه‌گذاران ایرانی و داخلی توان پرداخت معاملات بالای هزار‌میلیارد تومانی را ندارند.

وی ادامه داد: چنین وضعیتی از قبل هم پیش بینی می‌شد و به همین دلیل برنامه عرضه بلوک ۵‌درصدی با ارزش ۳۰۰‌میلیارد تومان را کرده بودیم.

وی سپس گفت: امید است باتوجه به عرضه بلوک ۵‌درصدی فولاد مبارکه، شاهد انجام معامله ۳۰۰‌میلیارد تومانی هر کدام از ۴ بلوک ۴‌درصدی فولاد در روزهای آینده باشیم.

بازار فقیر

رییس سازمان بورس و اوراق‌بهادار، نبود نقدینگی کافی در بازار را عامل اصلی عدم انجام بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس اعلام کرد.

دکتر «علی صالح‌آبادی» با بیان این مطلب‌ افزود:‌ سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از سهام خوب و ارزنده بازار سرمایه است که امیدواریم در روزهای آتی با تسهیل در شرایط عرضه،‌ این معامله بزرگ با موفقیت انجام شود.

وی اظهار کرد:‌ عرضه بلوکی سهام شرکت فولاد مبارکه با فراهم شدن شرایط مناسب در بازار امکان‌پذیر خواهد شد.

حفظ سطح اشتغال دلیل ناکامی اصل چهل‌وچهارمی‌ها

سیدحمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران حفظ سطح اشتغال را از جمله دلایل عدم تمایل بخش خصوصی به خرید سهام شرکت‌های اصل ۴۴ قانون اساسی ذکر و تصریح کرد: در تصویب لایحه کمیسیون ویژه به پیشنهاد احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ماده‌ای مورد تصویب قرار گرفت که به موجب آن، بنگاه‌های واگذار شده تا پنج سال حق کاهش سطح اشتغال را ندارند که قطعا این موضوع خلاف روح ابلاغیه و هدف خصوصی‌سازی است.

وی در توضیح این مطلب افزود: یکی از دلایل اصلی بهره‌وری پایین و ناکارآمدی این بنگاه‌ها، تراکم نیرو است و اگر صاحبان این بنگاه‌ها قادر به تصمیم‌‌گیری در این حوزه نباشند، قطعا قادر به ایجاد تحول در بنگاه نیستند؛ بنابراین رشد و توسعه‌‌ای نیز اتفاق نخواهد افتاد.