گروه بورس- حرکت شاخص بورس به چه سمتی خواهد بود؟ در مسیرسراشیبی به زیر 10هزار واحد یا گذر از مرز 10هزار واحد. تحلیل‌گران تکنیکال (چارتیست‌ها) روایت‌های متفاوتی از آینده شاخص ارائه می‌کنند. گروهی معتقدند که شاخص به 10هزار واحد نمی‌رسد. اما عده دیگری نیز گذر شاخص از 10هزار واحد و رسیدن به واحدهای بالاتر را امری محتمل می‌دانند. نظرات این تحلیل‌گران را با هم می‌خوانیم.

رشد مصنوعی شاخص
مدیر عامل سایت خبری- تحلیلی «ایران تحلیل» در خصوص تحلیل تکنیکی خود درباره شاخص گفت: با توجه به اینکه شاخص بورس‌ها را فرآیند عرضه و تقاضای آزاد تعیین نمی‌کند، بنابراین دادن نظر قطعی و مطمئن درباره فرآیند نوسان آتی این شاخص، کمی دشوار به نظر می‌رسد.
مجید اصلی اضافه کرد: در پاره‌ای موارد سیاست‌های حمایتی دولت و سازمان از شاخص قادر است معادلات و پیش‌بینی‌های تکنیکال را تغییر دهد.
یک مزایده اثرگذار در روند شاخص
وی با این حال نحوه استقبال بازار از دور دوم مزایده فولاد مبارکه را در ادامه روند شاخص اثرگذار عنوان کرد و گفت: در صورت موفقیت این معامله، می‌توان روند مثبتی را برای شاخص در نظر گرفت، ولی در صورت عدم استقبال بازار از مزایده فولاد، کاهش بیشتر شاخص امری محتمل به نظر می‌رسد. وی رشد شاخص را طی روزهای گذشته مصنوعی و حاصل حمایت‌های حقوقی‌های بازار دانست و ادامه داد: بدیهی است که رشد مصنوعی شاخص نمی‌تواند در طولانی مدت ادامه داشته باشد. از سوی دیگر بسیاری از تحلیل‌های تکنیکال در بازار سرمایه‌ ما نمی‌توانند برقرار باشند، از جمله در مورد پیش‌بینی روند شاخص که با توجه به دستوری بودن اقتصاد، تخمین و برآورد روند آن را پیچیده و دشوار می‌کند.
این 10هزار واحد حساس
اما سید یوسف هاشمی، یک تحلیل‌گر تکنیکال دیگر بازار نقطه ۱۰هزار واحد را برای شاخص بازار سرمایه ایران بسیار مهم و حساس خواند و اضافه کرد: تجربه نشان می‌دهد هر زمان که شاخص به عدد ۱۰هزار واحد نزدیک شده، روند صعودی طی کرده است، بنابراین اگر قرار است شاخص روند صعودی بگیرد، ضروری است که حداکثر طی هفته آینده به ۱۰هزار واحد باز گردد.
جانشینی مقاومت به جای حمایت
وی ادامه داد: عدد ۱۰هزار واحد در حال حاضر برای شاخص، خط حمایت به شمار می‌رود که در صورت نرسیدن به عدد ۱۰هزار طی هفته آینده، این خط مقاومت جانشین خط حمایتی فعلی خواهد شد. درنتیجه این جانشین دیگر شاخص به سختی می‌تواند از مرز ۱۰هزار واحد عبور کند.
وی اتفاقات هفته جاری بازار را در تعیین حرکت شاخص اثرگذار دانست و گفت: به طور مثال اگر معامله فولاد مبارکه بتواند به خوبی انجام شود، نه تنها اثر مثبتی روی شاخص می‌گذارد، بلکه اثر مثبتی نیز روی سهم فولادمبارکه در بازار می‌گذارد. این امر با توجه به اثرگذاری بیش از 25واحدی فولاد مبارکه روی شاخص بورس می‌تواند از اهمیت دوچندانی برخوردار باشد.
سیگنال‌هایی برای شاخص ۱۱هزار واحدی
این گفته‌های کارشناسان و تحلیلگران تکنیکی در حالی است که کامیار فراهانی‌فرد، یکی دیگر از تحلیلگران تکنیکی بازار سرمایه معتقد است سیگنال‌هایی که طی روزهای گذشته از بازار دریافت می‌شود، حاکی از صعود شاخص در بلندمدت است.
وی الگوهای بررسی روندهای حرکتی شاخص را در سه دوره کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دسته‌بندی کرد و گفت: بررسی شاخص برای دوره‌های یادشده طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که ما در بلندمدت می‌توانیم توقع شاخص بیش از ۱۱هزار واحد را داشته باشیم.
وی افزود: روند نزولی فعلی شاخص، یک موج کوتاه‌مدت و اصلاحی است که تجربه نشان می‌دهد تغییر جهت بعدی شاخص به دست صعود شدیدتر باشد. البته این فرض زمانی می‌تواند برقرار نباشد که شاخص عدد 9هزار واحد را بشکند.
اول هفته اثرگذار
فراهانی روزهای ابتدای هفته جاری را در تعیین جهت حرکت شاخص مهم ارزیابی کرد و گفت: شاید سه روز اول هفته روزهای مهمی برای بازار و شاخص باشد، چرا که شاخص می‌تواند تکلیف خود را مشخص کند، یعنی در روز سه‌شنبه می‌توانیم به طور قطع درباره روند حرکتی شاخص صحبت کنیم.
وی تصریح کرد: تا زمانی که سطح ۹هزار واحد شکسته نشده، می‌توان بر صعودی بودن شاخص در بلندمدت امیدوار بود.
وی اثر معامله بلوکی فولاد در تعیین حرکت شاخص چندان موثر ندانست و گفت: در این معامله چون بلوک مدیریتی واگذار و جابه‌جا نمی‌شود، نمی‌تواند تاثیر چندانی را روی شاخص داشته باشد. ما نمی‌توانیم از معاملات عمده در نتیجه‌گیری قیمت سهام خرد استفاده کنیم. اگر فرض را بر اثرگذاری این معامله در بازار هم بگذاریم اثر آن چه مثبت و چه منفی، کوتاه‌مدت خواهد بود.