ایسنا- ایجاد وراه‌اندازی بورس نفت که از هفت سال گذشته مطرح و به فراموشی سپرده شد، اکنون با مشخص شدن وزیر جدید نفت بار دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا تشکیل این بورس با توجه به منابع عظیم نفتی ایران می‌تواند به بازار مالی و پولی کشور کمک کند. تیمور ابوحمزه، کارگزار بورس در مورد راه‌اندازی بورس نفت گفت: در صورتی‌که نفت منطقه در بورس نفت ایران مورد معامله قرار گیرد، شرایط مناسبی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند؛ زیرا ایران به عنوان دومین صادرکننده نفت اوپک می‌تواند خریداران نفت را در این بورس متمرکز و منابع مالی حاصل از آن را وارد بازار مالی کشور کند.

وی تشکیل بورس نفت را مثبت و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل دارابودن منابع عظیم نفت در کشور مشتقات این محصول می‌تواند در این بازار مورد دادوستد قرار گیرد و به بازار مالی و پولی کشور کمک کند که این امر بستگی به میزان استقبال کشورهای منطقه و داخل، از این بازار دارد.

ابوحمزه خاطرنشان کرد: در صورت وجود بازار قوی و منسجم و فعال می‌توان مانند کشورهای دبی و مالزی بورس نفت ایجاد کرد؛ زیرا مزیت نسبی در منطقه و دارابودن منابع شرکت نفت و گاز در کشور عوامل مثبت و موثری است تا این بازار در کشور توسعه یابد و گره‌های کور اقتصاد کشور را باز کند.

این کارگزار بورس، موانع ایجاد این بازار را مورد توجه قرار داد و افزود: فشارهای سیاسی وارد شده‌ از سوی کشورهای غربی باعث ایجاد موانع بانکی یک جانبه شده است؛ زیرا گردش پولی در سیستم بانکی کل کشورها به حرکت در می‌آید و در صورتی‌که مسائل سیاسی با خبرهای جدید مثبت شود و از فشار سیاسی رها شویم، این امر قطعا اثرات مثبتی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و افراد فعال در بازار را به سمت آن سوق می‌دهد.

وی به تصمیم راه‌اندازی بورس نفت در کیش اشاره و خاطرنشان کرد: در گذشته به راه‌اندازی این بورس بسیار نزدیک شدیم که به علت پیگیری نشدن آن توسط وزیر نفت سابق موضوع منتفی شد و اکنون با استقرار وزیر جدید نفت ممکن است اعتقاد بر این باشد که راه‌اندازی این بورس مهم و سودمند است و اقدامات اساسی در این مورد صورت گیرد.

ابوحمزه گفت: درزمان راه‌اندازی بورس فلزات نیز موانع و مخالفت‌هایی وجود داشت که به‌‌رغم آن مشاهده می‌شود بسیاری از محصولات فلزی در این بورس با ارقام بالا مورد معامله قرار می‌گیرد.

این کارگزار بورس با بیان این‌که قوانین علمی و کاربردی مورد استفاده در بازار بورس نفت دنیا باید در کشور اجرایی شود، اظهار کرد: مشکلی از نظر راه‌اندازی این بورس در کشور وجود ندارد؛ زیرا علاوه بر استفاده از کارشناسان خبره در کشور می‌توان از مدل کشورهای صاحب تجربه در این زمینه نیز استفاده و به راه‌اندازی بورس نفت اقدام کرد.

وی تاکید کرد: براساس قانون جدید بورس اوراق بهادار، سازمان بورس متولی و متکفل ایجاد تمام بورس‌ها از جمله بورس فلزات، کالایی و نفت است و باید قوانین و مقررات آن توسط سازمان بورس تصویب و اجرا شود؛ بنابراین سازمان بورس متولی درجه اول ایجاد این بورس است و باید هماهنگی لازم را با وزارت نفت و اقتصاد انجام دهد؛ زیرا سازمان بورس زیرنظر شورای بورس و رییس این شورا، وزیر اقتصاد است.